۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۳۳
کد خبر: 81940954
T T
۰ نفر
اختلال خواب خطر ابتلا به ديابت را در زنان افزايش مي دهد

تهران- ايرنا- نتايج يك مطالعه جديد نشان مي دهد كه اختلالات خواب در زنان با افزايش قابل توجه خطر ابتلا به ديابت نوع دو ارتباط دارد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از پايگاه اينترنتي مديكال اكسپرس، دكتر لي يانپنگ لي از دانشكده بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد و همكارانش در اين مطالعه، داده هاي مربوط به 133 هزار و 353 زن را از روي دو مطالعه بزرگ كه يكي در فاصله زماني سال هاي 2000 تا 2010 و ديگري در فاصله زماني ميان سال هاي 2001 و 2011 انجام شده بود، بررسي كردند. هيچ يك از اين زنان در ابتداي اين دو مطالعه ديابت، بيماري قلبي عروقي و سرطان نداشتند.
اختلالات خواب اين زنان در ابتداي اين دو مطالعه، دشواري در به خواب رفتن و يا تداوم خواب در كل و يا عمده چرخه خواب ارزيابي شد.
در طول اين پيگيري 10 ساله، در كل شش هزار و 407 مورد ابتلا به ديابت نوع دو روي داد.
محققان بعد از اصلاح فاكتورهاي شيوه زندگي، زنان مبتلا به اختلال خواب (يكي از اختلالات مورد مطالعه) و زنان فاقد اين مشكلات را با هم مقايسه كردند و متوجه شدند كه خطر ابتلا به ديابت نوع دو 45 درصد بود كه بعد از تداوم اصلاح فاكتورها در زمينه پرفشاري خون، افسردگي و شاخص جرم بدن بر اساس اندازه گيري هاي به روز شده مكرر، به 22 درصد تغيير كرد.
براساس نتايج اين مطالعه، زناني كه دو مورد و يا موارد بيشتري از اختلال خواب را (مشكل در خواب رفتن، خر و پف مكرر، مدت زمان خواب شش ساعت و آپنه خواب ) گزارش داده بودند، با خطر بيشتري در زمينه ابتلا به ديابت نوع 2 مواجه بودند.
در مقايسه با زناني كه فاقد هرگونه از اين اختلالات خواب بودند، خطر ابتلا به ديابت نوع دو در زناني كه يكي از اين چهار اختلال خواب را گزارش داده بودند 47 درصد بود و اين خطر در زناني كه دو مورد از اين اختلالات را گزارش داده بودند حدود دو برابر و براي سه مورد اختلال خواب حدود سه برابر و براي هر چهار مورد اختلال خواب، حدود چهار برابر افزايش يافت.
به گفته محققان، اختلالات خواب به اندازه زيادي با ابتلا به ديابت نوع دو ارتباط دارد؛ اين ارتباط تا حدودي با فشار خون، شاخص جرم بدن و علائم افسردگي توضيح داده مي شود و زماني كه با ساير اختلالات خواب تركيب مي شود، به ويژه قويتر مي شود.
آنها افزودند: مطالعه ما بر اهميت الگوهاي خواب خوب و برخورداري از خواب كافي براي پيشگيري از ابتلا به ديابت نوع دو تاكيد مي كند.
به گفته محققان، اين يافته ها مدركي براي انجام پيشگيري هاي بيشتر از ابتلا به ديابت در ميان افراد پرخطر مبتلا به چند اختلال خواب، در اختيار پزشكان باليني و محققان بهداشت عمومي قرار مي دهد.
علمي**2038**2017
۰ نفر