۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۴۳
کد خبر: 81943749
T T
۰ نفر

شمار آهوان مركز تحقیقات زاوه 5.5 برابر شد

۱۲ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۴۳
کد خبر: 81943749
شمار آهوان مركز تحقیقات زاوه 5.5 برابر شد

تربت حیدریه- ایرنا- مسئول محیط زیست زاوه گفت: شمار آهوهای مركز تحقیقات غزال ایرانی در این شهرستان، از زمان آغاز فعالیت در سال 1387 تاكنون، 5.5 برابر شده است.

داوود نورمحمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مركز تحقیقاتی محیط زیست فعالیت خود را با شش راس آهوی نر و ماده آغاز كرد و اكنون با گذشت شش سال از آن موعد 33 راس غزال ایرانی در این مركز زیست می كنند.
وی گفت: به منظور تكمیل فلور جانوری سایت، علاوه بر كاشت انواع گیاهان در داخل سایت، تعداد زیادی پرنده و حیوانات سازگار با آهوان نیز در داخل این مركز رهاسازی شد كه اكنون شمار قوچ و میش های این سایت نیز با افزایشی كم نظیر به 32 راس رسیده است.
وی در معرفی سایت غزال ایرانی گفت: مجوز ایجاد این سایت در سال 85 صادر و عملیات ساخت آن در سال 1386 در زمینی به مساحت پنج هزار هكتار، در منطقه شكار ممنوع 'گلسرا' آغاز شد كه مساحت ایستگاه تحقیقاتی 20 هكتار است و با دیواره ای به طول دو هزار و 100 متر محصور شده است.
به گفته وی در داخل محوطه این مركز یك هكتار كاشت یونجه و گراس صورت گرفته و دو استخر ذخیره آب به صورت بركه ، با استفاده از مصالح طبیعی، با هدف تامین آب شرب حیوانات و پرندگان ساخته شده است و علاوه بر آن 150 اصله درخت در سایت كاشته شده كه با شبكه آبیاری قطره ای مشروب می شود.
نورمحمدی گفت: به منظور انجام امور تحقیقاتی یك دستگاه دوربین كه با نور خورشید كار می كند، به صورت وایرلس تصاویر مربوطه را از فاصله سه كیلومتری برای مطالعه بر روی گونه های مركز به دفتر محیط زیست ارسال می كند.
وی با بیان اینكه آهوان از مرتع و پوشش گیاهی داخل سایت تغذیه می كنند، افزود: در فصول پاییز و زمستان كه علوفه در داخل سایت كمتر می شود تامین خوراك به صورت دستی انجام می گیرد.
نورمحمدی افزود: به منظور جلوگیری از انتقال بیماری ها و تست و تیمار حیوانات تازه وارد شده، قرنطینه ای در داخل سایت ساخته شده تا اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
منطقه شكار ممنوع شهرستان زاوه 74 هزار هكتار وسعت دارد كه در آن پستاندارانی چون پلنگ، قوچ، میش، گراز، گربه جنگلی، گرگ و كفتار و پرندگانی چون بالابان و بحری زیست می كنند.
شهرستان زاوه، به مركزیت شهر دولت آباد از شمال با شهرستان های فریمان و تربت جام، از غرب با تربت حیدریه، از جنوب با رشتخوار و خواف و از شرق با تایباد و تربت جام همسایه‌ است.
زاوه در 170 كیلومتری جنوب مشهد واقع است.
5132/6121