۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۸:۲۷
کد خبر: 81952422
T T
۰ نفر
20 بازداشت در تظاهرات مخالفان مهاجرت در شمال فرانسه

تهران - ایرنا - 20 نفر در جریان تظاهرات مخالفان مهاجرت در بندر «كاله» در شمال فرانسه بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از كاله، استانداری «پا دو كاله» كه پیشتر برگزاری تظاهراتی به دعوت جنبش اسلام ستیز و مخالف مهاجرت «پگیدا» در شهر كاله را ممنوع اعلام كرده بود، بازداشت 20 نفر از جمله یك ژنرال سابق لژیون خارجی فرانسه را تایید كرد.
هفت نفر در آغاز تجمع گروه های راست افراطی شبیه به «نئو نازی» ها، بازداشت شدند و 13 نفر دیگر در ادامه تجمع كه به خشونت و درگیری با نیروهای پلیس و مخالفان تجمع انجامید، بازداشت شدند.
نیروهای پلیس حاضر در محل، پس از چند دستور پراكنده شدن به معترضان، به استفاده از گاز اشك آور متوسل شدند.
جنبش اسلام ستیز آلمان موسوم به پگیدا، 14 كشور اروپایی از جمله آلمان، اتریش، بلژیك، انگلیس، فرانسه، لهستان، جمهوری چك و سوئیس را به شركت در تظاهرات دیروز (شنبه) فراخواند.
این فراخوان در پی نشست 23 ژانویه (سوم بهمن) یك گروه اسلام ستیز در شهر كوچك «روزتوكی» كشور چك، منتشر شد.
این نشست با حضور «لوتس باخمان» (Lutz Bachmann) بنیانگذار حزب آلمانی پگیدا و نمایندگان گروه های ضد اسلامی اتریش، بلغارستان، استونی، ایتالیا، هلند، لهستان، اسلواكی، و به منظور هماهنگی برای تظاهرات شنبه برگزار شده بود.
تعدادی از گروه های راست افراطی به فراخوان جنبش آلمان پاسخ مثبت داده بودند. این اعتراضات قرار بود دیروز و امروز (یكشنبه) در شهرهای «بوردو»، «مون پولیه»، «رنژیس»، «كاله» و «سن بریو» تظاهرات كنند.
«برنار كزنوو» وزیر كشور فرانسه، چهارشنبه هفته پیش برگزاری این تظاهرات را در كاله كه مهاجران بسیاری را در خود جای داده ممنوع اعلام كرد.
استانداری پا دو كاله نیز اعلام كرد كه بر پایه شواهد موجود این تظاهرات ممكن است به درگیری با جریان های چپ افراطی بینجامد. اما «لوییك پردریل» رئیس شاخه فرانسوی پگیدا اعلام كرده بود با توجه به ممنوعیت اعلام شده، این تظاهرات در كاله برگزار می شود.
بندر كاله و زاغه موسوم به «جنگل» در شمال فرانسه از مدت ها پیش به محل اسكان موقت هزاران آواره ای تبدیل شده است كه بیشتر از كشورهای افغانستان، سودان، اریتره و سوریه و برای عزیمت به انگلیس به این منطقه می آیند.
جنبش پگیدا در آلمان كه در سال 2014 میلادی تشكیل و به نماد آلمان پوپولیست (عوام فریب) تبدیل شد، دوشنبه هر هفته علیه مسلمانان و مهاجران تظاهرات می كند.
شاخه هایی از این جنبش در اسپانیا، فرانسه، نروژ، سوئد و سوئیس فعالیت می كنند.
اروپام **9053**1479