۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۰۱
کد خبر: 81952466
T T
۰ نفر

طلاي خاكستري پشت درهاي بورس كالا

۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۹:۰۱
کد خبر: 81952466
طلاي خاكستري پشت درهاي بورس كالا

تهران- ايرنا- روزنامه دنياي اقتصاد در صفحه بورس كالا به انتشار گفت و گو با علي محمد بُد و عبدالرضا شيخان درباره وضعيت سيمان كشور و صادرات آن پرداخت.

در اين گفت گو كه در شماره يكشنبه 18 بهمن 1394 خورشيدي با مدير عامل يك شركت سيماني و رئيس انجمن كارفرمايان صنعت سيمان كشور انجام شده است، مي خوانيم: كاهش ساخت و سازها و پروژه‌هاي عمراني طي سال‌هاي گذشته صنعت سيمان كشور را با مشكلات عديده‌اي رو‌به‌رو كرد، اين در شرايطي است كه مازاد توليد داخلي نيز در كنار كاهش تقاضا بر اين بي‌رونقي دامن زده و در حال حاضر با توجه به اجراي برجام بسياري از فعالان اين عرصه چشم به باز شدن مسير صادرات دوخته‌اند.
در شرايط كنوني سيمان در بازار داخلي با وجود آزاد‌سازي قيمت روند مشخص و ثابتي ندارد و مازاد اين محصول موجب شده تا بهترين گزينه بعد از رفع تحريم‌ها براي بهبود شرايط توليد گزينه صادرات باشد. مدير عامل يك شركت سيماني در رابطه با مطلب فوق به «دنياي اقتصاد» گفت: با رفع محدوديت‌هاي بين‌المللي مسير براي صادرات به ديگر كشورها باز خواهد شد و ديگر صادرات سيمان به كشورهايي نظير عراق و افغانستان محدود نخواهد شد، به ‌طور مثال شرق آفريقا تمايل زيادي براي مبادلات با ايران دارد و قطعا با راه افتادن شبكه سوئيفت مسير براي تعامل با اين كشور آغاز خواهد شد. علي محمد بُد در ادامه به شرايط دشوار صادرات اشاره كرد و افزود: در گذشته نيز به دليل محدوديت‌هاي بين‌المللي و عدم اتصال به شبكه سوئيف بسياري از صادر‌كنندگان محصولات خود را به‌صورت چمداني به كشورهاي همسايه صادر مي‌كردند، اما با رفع مشكلات بانكي مي‌توان به رونق بازار سيمان در سال‌هاي پيش‌رو اميد‌وار شد.
وي گفت: با وجود اينكه در راستاي استراتژي نظام عرضه و تقاضا و تنظيم بازار داخلي و صادراتي، سيمان از شمول قيمت‌گذاري دولتي خارج شده، اما همچنان سيمان به دليل ركود و بي‌رونقي بازار با كمترين قيمت ممكن در بازار عرضه مي‌شود كه اين امر موجب تعطيلي 24 كارخانه در كشور شده است. وي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به فراهم شدن شرايط لازم براي صادرات سيمان آيا در حال حاضر وقت مناسبي براي آغاز صادرات سيمان از بورس كالا است پاسخ داد: به نظر مي‌رسد عرضه در رينگ صادراتي بورس كالاي ايران علاوه بر حفظ شفافيت قيمتي و كمرنگ كردن واسطه‌‌ها موجب ايجاد شرايط عرضه سيمان در رينگ داخلي نيز شود.
وي با بيان اينكه اكنون با مازاد توليد سيمان در كشور روبه‌رو‌ هستيم، اظهار كرد: در حال حاضر توليد سيمان به‌طور كامل پاسخگوي نياز داخلي كشور است، بنابراين بهتر است اهدافمان را به سمتي سوق دهيم كه علاوه بر توسعه صادرات، تقاضاي داخلي نيز افزايش يابد. اين كارشناس سيمان در ادامه اظهارات خود به دلايل عمده كاهش تقاضاي سيمان اشاره كرد و گفت: كاهش مصرف داخلي سيمان عمدتا به سه دليل ركود اقتصادي، كاهش ساخت وساز ناشي از ركود و كاهش بودجه‌هاي عمراني است و به نظر مي‌رسد بهبود روند صادراتي مي‌تواند شرايط بهتري را براي بازار سيمان داخلي رقم بزند.
بُد ادامه داد: در كناركاهش مصرف داخلي عواملي چون راه‌اندازي طرح‌هاي توسعه و افزايش ظرفيت شركت‌ها و رقابت در بازار، كاهش صادرات به‌دليل بحران‌هاي عراق و عدم اختصاص بودجه عمراني اين كشور كه 60 درصد صادرات سيمان ايران را شامل مي‌شود، كاهش قيمت‌هاي صادراتي و مشكلات حمل و نقل و افزايش هزينه‌هاي حمل هم در كاهش تقاضاي سيمان نقش دارند. وي تنها راه نجات از اين بحران را ايجاد مشوق‌هايي براي صادرات سيمان داخلي با توجه به مازاد فعلي عنوان كرد و افزود: بهتر است دولت براي شركت‌هايي كه قابليت صادراتي دارند تسهيلات ويژه‌اي از جمله پرداخت وام‌هاي صادراتي در نظر بگيرد.
در ادامه نيز رئيس انجمن كارفرمايان صنعت سيمان كشور با تاكيد بر گفته‌هاي فوق به ضرورت راه‌اندازي رينگ صادراتي در بورس كالاي ايران اشاره و اظهار كرد: عرضه سيمان در رينگ صادراتي بورس كالاي ايران مي‌تواند به بازار داخلي اين محصول رونق بخشد و پيش‌شرط ما براي ورود سيمان به اين رينگ معاملاتي اين است كه بايد حتما مجوز معامله در بورس كالا صادر و اين مجوز تبديل به سند لازم براي صادرات شود كه اين موضوع باعث مي‌شود بتوانيم صادرات سيمان را كنترل كنيم. شيخان با بيان اينكه به نظر مي‌رسد اين كار به مشكل قانوني برخورده است، اضافه كرد: ما پيگير اين موضوع هستيم و اميدواريم كه با حل مشكل قانوني اين كار اجرايي شود و سازمان توسعه و تجارت هر چه سريعتر تصميم جديدي در اين باره اخذ كند.
وي در ادامه به ورود سيمان به رينگ داخلي اشاره كرد و افزود: عرضه داخلي سيمان در بورس كالاي ايران همچنان نيازمند زمان است و بهتر است توليدكنندگان سيمان بتوانند در قالب عرضه در بورس، بازار صادرات سيمان را سر و سامان و توسعه بدهند و از رقابت مخرب جلوگيري كنند تا بعد به مرور زمان فضا براي عرضه سيمان در تالار صنعتي ومعدني بورس كالا نيز فراهم شود.شيخان اضافه كرد: براي ايجا‌د اعتماد بيشتر براي بخش صنعت و سرمايه‌گذاران و نيز براي كمك به حل هر چه سريعتر مشكل كمبود سيمان در كشور در حال بررسي كارشناسي هستيم تا پس از حل و فصل مشكلات با توجه به شرايط فعلي داخل، بخش صنعت سيمان كشور به آسيب جدي دچار نشود.
وي تصريح كرد: براساس برنامه‌اي كه در نظر داريم، بعد از رونق صادرات سيمان در رينگ صادراتي بورس اميدواريم در سال 95 به رينگ داخلي ورود پيدا كنيم كه پيش بيني مي‌شود با توجه به ممنوعيت خام فروشي، فرآوري محصولات بالادستي و رشد صادرات به همراه شرايط ايجاد شده براي رفع محدوديت‌هاي بين‌المللي اين امكان فراهم ‌شود تا صنعت سيمان از شرايط بحراني عبور كرده و وضعيت متعادلي پيدا كند. شيخان در پايان به مزيت‌هاي صادرات از كانال بورس كالاي ايران اشاره كرد و افزود: ما معتقديم كل سيمان صادراتي كشور بايد از كانال بورس كالا به بازارهاي جهاني صادر شود تا با عرضه سيمان صادراتي در بورس كالاي ايران بتوانيم قيمت‌ها را در مرز رقابتي قرار دهيم و به اين واسطه دست دلالان و سودجويان را از اين بازار كوتاه كنيم، البته نا‌گفته نماند كه اين كار زماني نتيجه خواهد داد كه همه توليدكنندگان سيمان داخلي وارد بورس شوند.
*منبع: روزنامه دنياي اقتصاد
**گروه اطلاع رساني**9165**9131