۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۷:۴۷
کد خبر: 81953973
T T
۰ نفر

توسعه فاضلاب تربت حیدریه در گرو تخصیص اعتبار

۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۷:۴۷
کد خبر: 81953973
توسعه فاضلاب تربت حیدریه در گرو تخصیص اعتبار

تربت حیدریه - ایرنا - مدیر شركت آب و فاضلاب شهری تربت حیدریه گفت: اجرای شبكه جمع آوری فاضلاب این شهر به علت تنگناهای مالی متوقف شده و تكمیل این طرح در گرو اختصاص اعتبارات مورد نیاز است.

محمود امیری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: از مجموع 320 كیلومتر شبكه طراحی شده برای جمع آوری فاضلاب شهر تربت حیدریه 230 كیلومتر در مراحل اولیه با اعتباری بالغ بر 57 میلیارد ریال اجرا شده و 90 كیلومتر آن باقی مانده است.
وی با بیان اینكه اجرای كامل این طرح 50 هزار مشترك را زیر پوشش خواهد برد، گفت: تا كنون 21 هزار مشترك در تربت حیدریه زیر پوشش طرح جمع آوری فاضلاب شهری قرار گرفته اند.
امیری افزود: برای اجرای 90 كیلومتر باقی مانده شبكه جمع آوری فاضلاب شهری 275 میلیارد ریال اعتبار نیاز است كه در صورت تخصیص اعتبارات، 100 درصد ساكنان شهر از این طرح بهره مند خواهند شد.
وی گفت: طرح جمع آوری فاضلاب شهری تربت حیدریه پروژه ای ملی است اما در سه منطقه شهرك ولی عصر(عج)، فتح المبین و ضیاءالدین به صورت فاینانس داخلی به اجرا درآمده كه تاكنون 60 كیلومتر از شبكه گذاری در این سه منطقه به انجام رسیده است.
مدیر آبفای شهری تربت حیدریه افزود: اجرای این طرح به صورت فاینانس داخلی در مناطق یاد شده سبب شد، تربت حیدریه در بین شهرهای همتراز خود در بحث اجرای فاضلاب، رتبه نخست استان را از آن خود كند.
وی در خصوص تصفیه خانه این شهر نیز گفت: آخرین سنجش هایی كه از سوی دانشگاه علوم پزشكی شهرستان صورت گرفته، نشان از انطباق پساب خروجی این تصفیه خانه با استانداردهای این بخش دارد كه بر این اساس برای استفاده در بخش كشاورزی مشكل ندارد.
وی افزود: در حال حاضر تصفیه خانه پایین شهر در جاده بوری آباد- سیوكی، با 100 لیتر بر ثانیه دبی پساب، از بهترین تصفیه خانه های كشور است و طبق نمونه گیری های صورت گرفته از خروجی آن، برای آبیاری كلیه محصولات كشاورزی، به جز صیفی جات، مناسب است.
وی با بیان اینكه برای تصفیه فاضلاب شهر تربت حیدریه دو تصفیه خانه در نظر گرفته شده افزود: مدول اول تصفیه خانه كنونی شهر در سال 87 با دبی 150 لیتر بر ثانیه وارد مدار شده كه با اجرای مدول دوم و استفاده از تجهیزات بیشتر در طرح توسعه تصفیه خانه، ظرفیت بهره برداری از این طرح به 450 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.
مدیر آب و فاضلاب شهری تربت حیدریه اظهار كرد: عملیات اجرایی دومین تصفیه خانه شهر نیز با دبی 70 لیتر بر ثانیه از تیرماه امسال در شهرك حضرت ولی عصر (عج) آغاز شده و بر اساس برنامه ریزی برای تكمیل و بهره برداری از آن 24 ماه زمان پیش بینی شده است.
امیری افزود: برای اجرای این تصفیه خانه 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز بوده كه پارسال 22 میلیارد ریال و در سال جاری نیز 50 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.
مدیر آبفای شهری تربت حیدریه گفت: شهروندانی كه حق انشعاب خود را پرداخت كرده و شبكه فاصلاب برای آنان اجرا شده، باید پس از نصب سیفون، نسبت به وصل آن به شبكه اقدام كنند.
بر اساس سرشماری سال 90 مركز شهرستان تربت حیدریه بیش از 130 هزار نفر جمعیت دارد.
آ/5132