۱۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۰
کد خبر: 81954207
T T
۰ نفر
اتصال26هزارروستای ایران به شبكه اینترنت؛تحقق وعده دیگر دولت یازدهم

تهران- ایرنا- دولت تدبیر و امید از آغاز فعالیت خود كاهش شكاف دیجیتالی را بین شهر و روستا هدفگذاری كرد و در نظر دارد از ابتدای دهه فجر تا پایان سال جاری 18 هزار روستای دیگر كشور را به شبكه اینترنت متصل كند تا به یكی دیگر از وعده های خود جامه عمل بپود.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، برخورداری روستاهای كشور از اینترنت یكی از وعده هایی بود كه حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در دوره تبلیغات انتخاباتی خود به روستائیان كشور داده بود.
بهره مندی روستائیان كشور از خدماتی كه در شهرها ارائه می شود از آرزوهای این هموطنان بوده است. اكنون و پس از گذشت سال ها و با روی كارآمدن دولت یازدهم ، روستائیان شاهد تلاش مسئولان دولت برای خدمت رسانی به آنها هستند تا شكاف اقتصادی بین روستاها و شهرها كاهش یابد و روند مهاجرت از روستاها به دلیل نبود امكانات متوقف شود.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی در سخنانی گفت در دولت دهم اتصال روستاها به اینترنت در اولویت نبوده است و از آغاز فعالیت دولت یازدهم تاكنون هشت هزار روستا از خدمات اینترنت بهره‌مند شده اند.
واعظی گفت تا پایان فعالیت دولت یازدهم تمام روستاهای كشور به اینترنت پرسرعت متصل می شوند و روستائیان از مزایای كاربردی این امكان، بهره مند خواهند شد.
محمود واعظی با تاكید بر عزم دولت برای ارتباط رسانی به روستاهای كشور و ارائه اینترنت پرسرعت در این روستاها، از تخصیص 9 هزار میلیارد ریال به این امر خبر داد.
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات با اشاره به خدماتی كه به واسطه اتصال روستاها به اینترنت پرسرعت قابل ارائه است، گفت: اكنون آموزش های مختلف به روستاییان ارائه می شود تا زمینه استفاده بهینه از این فضا فراهم و موجب رونق اقتصادی در روستاها شود.
واعظی گفت:‌ برای مثال با ورود اینترنت پرسرعت به روستاها، وزارت بهداشت هم با ارائه پرونده سلامت الكترونیك،‌ خدمات پزشكی را از راه دور ارائه می دهد و در نهایت به رفاه بیشتر روستاییان می انجامد.
وی از ابتدای دهه فجر امسال تاكنون به استان های سیستان و بلوچستان، قم، فارس، كرمان، هرمزگان و اصفهان سفر كرده و یا از طریق ویدئو كنفرانس پروژه هایی را در این استان ها افتتاح كرده و راه اندازی فاز نخست اینترنت رسانی به روستاهای هر یك از این استان ها از جمله این پروژه ها است.
واعظی در روزهای گذشته ایام دهه فجر امسال پروژه اینترنت روستایی را در استان های سیستان و بلوچستان ، قم، فارس، كرمان، اصفهان و هرمزگان افتتاح كرد. در استان سیستان و بلوچستان یك هزار و 361 روستا دارای ارتباط از طریق اینترنت وای فای شدند كه تا پایان اردیبهشت سال آینده این رقم به3161 روستا خواهد رسید.
62 روستای استان قم در این ایام به اینترنت پرسرعت تجهیز شد.920 روستای استان فارس نیز در روزهای دهه فجر امسال به اینترنت پرسرعت متصل شدند.
استان كرمان شاهد افتتاح اینترنت پر سرعت برای 501 روستا بود. در استان هرمزگان نیز 376 روستا به اینترنت پر سرعت مجهز شدند. امكان بهره مندی 383 روستای استان اصفهان نیز از شبكه اینترنت پرسرعت فراهم شد.
اكنون پس از گذشت دو سال و نیم از فعالیت دولت تدبیر و امید در آستانه اتصال 18 هزار روستای كشور به اینترنت تا پایان سال جاری هستیم. بدین ترتیب مجموع روستاهای كشور كه در دولت یازدهم از شبكه اینترنت بهره مند شده اند تا پایان سال جاری به 26 هزار روستا بالغ خواهد شد.
اینترنت روستایی به رونق اقتصادی روستاها كمك می كند و روستائیان با استفاده از این قابلیت می توانند توانمندی های اقتصادی و فرهنگی روستای خود را از جمله جاذبه های گردشگری در اختیار عموم بگذارند و با جذب گردشگران داخلی و خارجی درآمدزایی كنند. اینترنت، حلقه های زنجیره ارتباط روستا را با دنیای پیرامون تكمیل و این امر رونق اقتصادی روستاها و بازگشت روستائیان هجرت كرده را به سرزمین مادری شان تسهیل می كند.
روستای بهره مند از امكانات اینترنت می تواند انواع محصول تولیدی قابل عرضه خود را به سراسر كشور و جهان معرفی كند و از اقصی نقاط ایران و جهان مردم را برای خرید این محصول ها به روستاها بكشاند ضمن آنكه با این حركت دست واسطه ها و دلالان از از روستا و روستایی قطع خواهد شد.
اتصال روستاها به اینترنت گام مهمی در تحقق دولت الكترونیك است كه از وعده های دولت تدبیر و امید بوده است.
رضا باقری اصل معاون دولت الكترونیك سازمان فناوری اطلاعات پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اجرا شدن دولت الكترونیك را راهكار میانبری برای ارائه خدمات مناسب و خوب به كل كشور توصیف كرده بود.
الكترونیكی شدن خدمات دولت و دسترسی روستائیان به آن مهاجرت را از روستاها كاهش خواهد داد، زیرا روستایی در خانه خود هر گونه نیاز اداری به مجموعه دولت را از محل خانه خود درخواست و پیگیری می كند و دیگر نیازی به مراجعه به شهر و اسكان در شهر نخواهد داشت.
برخورداری روستائیان از اینترنت پر سرعت در سلامت الكترونیك، آموزش الكترونیك و جلوگیری از رفت و آمدهای بیهوده بسیار حایز اهمیت است و روستاهای ایران را تبدیل به روستاهای پیشرفته خواهد كرد .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است: امروز ارزیابی از توسعه و پیشرفت جوامع با میزان دسترسی آنها به خدمات فن آوری اطلاعات و ارتباطات ارزیابی می شود.
هرچه كشوری به علم روز مجهزتر باشد نشان دهنده میزان توسعه و پیشرفت آن كشور است. اتصال روستاهای ایران به اینترنت، سرعت رشد و توسعه كشور را افزایش خواهد داد و ایران را در زمره كشورهای توسعه یافته قرار می دهد.
اتصال روستاهای كشور به اینترنت و استفاده از امكان آموزش از راه دور الكترونیك گام مهمی در افزایش سطح سواد و توانایی های روستائیان است.
«نصرالله جهانگرد »رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران معتقد است، پیاده سازی فناوری های اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در كشور و به خصوص در مناطق محروم، توسعه عدالت را به همراه خواهد داشت.
وی با تاكید بر اینكه مصمم به رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در كشور با هدف توسعه عدالت در اقصی نقاط میهن به خصوص مناطق محروم هستیم، افزود: برای تحقق این هدف ، تا پایان سال جاری مجموع روستاهایی كه در دولت یازدهم به شبكه اینترنت متصل شده اند به 26 هزار روستا می رسد. بدین ترتیب می توان اعلام كرد 50 درصد روستاهای كشور تا پایان سال 1394 از خدمات شبكه اینترنت بهره مند خواهند شد كه گامی مهم در شتاب بخشیدن به توسعه همه جانبه كشور به شمار می رود.
اقتصام(5)2078**1561
۰ نفر