رانندگان ناوگان بین المللی اطلاعات توقفگاه‌های امن جاده‌ای ایران را دریافت می كنند

وزارت راه و شهرسازی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران و اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای ایرو (IRU) در ژنو سوییس یادداشت تفاهم سه جانبه در زمینه توسعه همكاری‌های حمل و نقل جاده‌ای امضا كردند.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «داود كشاورزیان» معاون وزیر راه و شهرسازی، «امبرتو دو پرتو» دبیركل اتحادیه ایرو و «حسن ضیائی» نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، این یادداشت تفاهم را نوزدهم بهمن ماه امضا كردند.
سه طرف با توجه به اجرای برنامه عمل جامع مشترك (برجام) بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و رفع همه تحریم‌های مربوط به آن به توافق های زیر رسیدند:
اتحادیه ایرو با تاكید بر نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در ارتقای تسهیلات حمل و نقل جاده‌ای و ترانزیت در منطقه و به عنوان یك كشور فعال در كنوانسیون تیر، از اجرای موفقیت آمیز پروژه آزمایشی تیر الكترونیك ( e-TIR) بین جمهوری اسلامی ایران و تركیه و تاثیر مثبت آن بر تسهیل بیشتر حمل ونقل بین المللی جاده‌ای و ترانزیت در چارچوب سیستم تیر و همچنین از پیوستن جمهوری اسلامی ایران به پروتكل تكمیلی e-CMR استقبال كرد.
همه طرف‌ها برای فعال‌سازی و توسعه كریدورهای حمل و نقلی شامل جاده تاریخی ابریشم، كریدورهای چندوجهی تازه همچون موافقتنامه چابهار، موافقتنامه عشق آباد، كریدور حمل و نقل بین المللی شمال- جنوب و كریدورهای بین جمهوری اسلامی ایران و دیگر كشورهای حاشیه خلیج فارس، همكاری می كنند.
به منظور افزایش دانش و ظرفیت‌سازی در بخش حمل ونقل جاده‌ای ایران، ایرو، اتاق بازرگانی ایران و سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران همكاری خود را در بخش آموزش حرفه‌ای حمل ونقل جاده‌ای تقویت می كنند.
اتحادیه ایرو با استقبال از پیگیری تصویب الحاق به موافقتنامه اروپایی حمل موادخطرناك (ADR) از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تاكید كرد تا آن زمان، همه طرف‌ها با هدف ظرفیت سازی و آماده‌سازی برای اجرای ADR مانند ایجاد یك كمیته ملی شامل نهادهای ذیربط همكاری كنند.
طرف ها همچنین برای برنامه ریزی در بخش حمل ونقل و سیاست جابجایی روان مسافر با هدف افزایش پایدار استفاده از وسایط حمل و نقل عمومی بین شهری در ایران، همكاری می‌كنند.
همچنین همه طرف‌ها درباره پروژه توقفگاه‌های امن ایرو به منظور ارایه اطلاعات مربوط به موقعیت توقفگاه‌های امن همكاری می كنند. بدین منظور سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای اطلاعات مربوط به توقفگاه‌های امن جاده‌ای خود را با ایرو تبادل می كند و ایرو اطلاعات دریافتی را به رایگان در تارنمای توقفگاه‌های امن ایرو (Transpark Application) برای استفاده رانندگان ناوگان بین المللی قرار می دهد.
همه طرف ها ابراز امیدواری كردند با اجرای مفاد این تفاهمنامه، افزون بر تسهیل و تسریع در فرایند عبور كالاهای مورد حمایت كنوانسیون‌های بین المللی مانند كارنه تیرو CMR و... میزان ترانزیت و حمل ونقل بین المللی كالا و مسافر در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و منطقه افزایش یابد.
ایتالیا، سومین اقتصاد منطقه یورو است كه دارای یك اقتصاد صنعتی متنوع است؛ اقتصاد ایتالیا دارای یك بخش صنعتی توسعه یافته در شمال و یك بخش كشاورزی كمتر توسعه یافته و یارانه بگیر در جنوب است كه نرخ بیكاری آن نیز بالاتر است.
اقتصام**2023**1961
۰ نفر