۲۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۲۳
کد خبر: 81958004
T T
۰ نفر
مجلس تاجیكستان برگزاری رفراندوم برای اصلاح قانون اساسی را تصویب كرد

تهران - ایرنا - مجلس نمایندگان تاجیكستان با تصویب «همه پرسی» برای اصلاح قانون اساسی این كشور، روز 22 می سال جاری میلادی ( دوم خرداد سال آینده) را نیز برای برگزاری این رفراندوم اعلام كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های محلی، مجلس تاجیكستان روز چهارشنبه با تصویب تغییرات پیشنهاد شده در قانون اساسی، به همه پرسی، روزبرگزاری وسوال ویژه این رفراندوم با مضمون«آیا شما تغییر وایجاد اصلاحات در قانون اساسی را قبول می كنید» هم رای داد.
براساس این طرح، سن داو‌طلبان ریاست جمهوری از 35 به 30 سال پائین آمده است.درصورت رای آوردن طرح «ایجاد اصلاحات در قانون اساسی»، «رستم امام‌علی» پسر «امامعلی رحمان» رئیس جمهوری تاجیكستان می تواند درانتخابات ریاست جمهوری سال 2020 نامزد شود.
رستم امامعلی كه در سال 2020 به سن 33 می‌رسد، بر اساس قانون اساسی فعلی تاجیكستان حق نامزدی در انتخابات آن زمان را نمی توانست داشته باشد، چون در قانون فعلی سن نامزدی برای ریاست جمهوری حداقل 35 سال مقرر شده است.
دادگاه قانون اساسی تاجیكستان نیز روز چهارم فوریه ماه جاری میلادی پیشنهاد پارلمان برای «موافقت طرح تغییرواضافه به قانون اساسی» را بررسی كرده و آن را با قوانین این كشور سازگار دانسته بود.
قانون اساسی تاجیكستان در سال‌های 1999 و 2003 نیز از طریق همه پرسی بازبینی شده بود. تغییرات وارده به قانون اساسی تاجیكستان در سال 2003 به رئیس جمهور امامعلی رحمان امكان داد كه حق مجدد دو دوره هفت‌ساله رهبری كشور را به دست آورد و زمان ریاستش را تا سال 2020 تمدید كند.
آساق**1663**1590
۰ نفر