۲۲ بهمن ۱۳۹۴، ۲۲:۴۱
کد خبر: 81960260
T T
۰ نفر
شعر و ادبيات قدرت تاثيرگذاري زيادي بر افكار عمومي دارد

قم- ايرنا - رئيس دانشگاه علوم و معارف قرآني گفت: قدرت تاثير پذيري شعر و ادبيات از قدرت تاثير پذيري وسايل ارتباط جمعي بر افكار و اذهان عمومي جامعه بيشتر است.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين احمد عابدي شامگاه پنجشنبه در نشست علمي نقش عزاداري هاي سيد الشهدا در پيروزي انقلاب اسلامي در سالن شهيد مطهري مدرسه فقه و معارف اسلامي قم با بيان اينكه در زمان اهل بيت(ع) شعر و شاعري كاركرد راديو، تلويزيون، روزنامه و رسانه هاي امروزي را داشت، تصريح كرد: همان گونه كه رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي مي توانند مردم را به حركت وا دارند و يا حركت و جرياني را سركوب كنند، دقيقا شعر نيز در گذشته چنين نقشي را ايفا مي كرده است.
استاد حوزه علميه قم در تبيين تفاوت شعر با رسانه هاي امروز آن را زبان هنر توصيف كرد و افزود: هر چيزي كه با هنر آميخته شود، در تاريخ جاودانه و ماندگار خواهد شد.
عابدي با اذعان به اينكه قرآن كريم همه مطالب عرفاني و معنوي خود را در قالب هنر بيان كرده است، تصريح كرد: هر چند قرآن كتاب شعر نيست، اما هنرمندانه است.
وي با اشاره به تاثير شگرف اشعار شعراي صاحب نامي مانند محتشم كاشاني بر جامعه، گفت: شعر محتشم كاشاني واقعا تاثير خيلي زيادي در فرهنگ جامعه و حتي پيروزي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي داشته است.
رئيس دانشگاه علوم قرآن با بيان اينكه در طول سال هاي جنگ بسياري از عمليات هايي كه ايران در مقابل عراق انجام داد، با نام فاطمه زهرا(س)، ياحسين و ياعلي بن ابيطالب(ع) بود، افزود: علاوه بر اينكه رمز عمليات ها با نام مبارك اهل بيت(ع) بود، مردم نيز با شور و شوق متاثر از همين اشعار، حماسه ها و مرثيه ها به ميدان جنگ مي آمدند.
وي افزود: رزمندگان اسلام هميشه به عشق كربلا و به اميد اينكه اگر صدام سرنگون شود راه كربلا و نجف باز مي شود با دشمن مي جنگيدند يعني عشق و علاقه ايجاد شده در رزمندگان تحت تاثير اشعار حماسي زمينه فتح و ظفر را فراهم كرده بود.
عابدي تصريح كرد: زماني كه رژيم شاه در يك روز 4 هزار نفر را قتل عام كرد، حضرت امام در اطلاعيه اي تاثير خون شهيدان بر تانك و مسلسل را به رژيم متذكر شد.
وي با بيان اينكه امروز نيز خون شهدا همچنان مانند گذشته قدرت تاثير گذاري خود را حفظ كرده است، افزود: تاثير خون هاي بيگناهي كه در كشور هاي عراق، سوريه و يمن به زمين ريخته مي شود، در سرنگوني ظالمان از سلاح هاي پيشرفته امروزي بيشتر است و به زودي شاهد سرنگوني حكومت هاي طاغوتي خواهيم بود.
عابدي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه تاريخ كشورهاي هند و پاكستان با زبان و ادبيات فارسي عجين شده است، افزود: فرهنگ و زبان فارسي از دير باز در هندوستان بوده است.
وي همچنين با بيان اينكه تاريخ زبان فارسي در هند در واقع همان تاريخ تشيع و اسلام محسوب مي شود، تصريح كرد: حتي غير مسلمانان در هند به لطف زبان و ادب فارسي با فرهنگ اهل بيت آشنا شدند.
عابدي يادآور شد: گاندي رهبر جنبش استقلال طلبي و آزاديخواهي مردم هند وقتي كه مي خواست با استعمار انگليس مبارزه كند، گفت من هيچ ارمغاني نياورده ام جز كاري كه حسين بن علي در سال 61 هجري انجام داد.
وي خاطرنشان كرد: هر چند گاندي مسلمان نبود اما پيروزي هند را از انقلاب سيد الشهدا(ع) الهام گرفت.
عابدي افزود: تاريخ مبارزات مردم هند عليه استعمار انگليس، بر اساس تاريخ مبارزات سياسي و مبارزات اهل بيت بر عليه حكومت هاي مستبد و فاسد بني اميه و بني عباس شكل گرفته است.
استاد حوزه با بيان اينكه پايه و مبناي قيام امام حسين بر اساس ظلم ستيزي گذاشته شده بود، افزود: اصل مبارزه كردن با ظلم و دفاع از مظلوم يك اصل بسيار مهم قرآني است، لذا تاريخ مرثيه سرايي نيز بر اساس مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم ايجاد شده است.
وي افزود: اگر يك مظلومي هر چند كافر باشد، بايد از آن دفاع كنيم، لذا تاريخ مرثيه يعني تاريخ مبارزه مسلمانان با ظلم و استبداد لذا علاوه بر زبان و فرهنگ فارسي زبان و فرهنگ اردو نيز مفتخر به آزاديخواهي و مبارزه با ظلم است.
همچنين در اين مراسم كتاب تاريخ مرثيه تصنيف پروفسور مسعود حسن لكهنوي از كشور هند رونمايي شد.
به همراه اين كتاب چند كتاب ديگر ترجمه شده به زبان اردو از جمله عبرت هاي عاشورا حاوي سخناني از رهبر معظم انقلاب در رابطه با قيام عاشورا و همچنين يكي از آثار آيت الله مكارم شيرازي از مراجع تقليد كه به زبان گجراتي ترجمه شده نيز رونمايي شد.ك/3
7403 / 1175