۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۱۲
کد خبر: 81962688
T T
۰ نفر
دولت افغانستان 26 بهمن سالروز خروج ارتش سرخ را تعطیل اعلام كرد

كابل - ایرنا - دولت افغانستان 26 بهمن سالروز خروج ارتش سرخ شوروی پیشین را به مناسبت گرامیداشت این روز تعطیل عمومی اعلام كرد.

به گزارش ایرنا، وزارت كار و امور اجتماعی افغانستان با انتشار بیانیه ای اعلام كرد روز دوشنبه 26 بهمن امسال به مناسبت سالروز شكست و خروج ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان، تعطیل عمومی خواهد بود.
نیروهای ارتش سرخ در 26 دی ماه سال 1358 از زمین و هوا وارد افغانستان شدند و حدود 9 سال در این كشور ماندند، اما حضور آنان به قیام مردمی و جهاد مسلحانه علیه آنان انجامید.
برای بسیاری از مردم افغانستان، هنوز مشخص نیست كه ارتش سرخ شوروی پیشین با درخواست حكومت و رهبران وقت این كشور ازجمله نورمحمد تره كی یا ببرك كامل به افغانستان لشگركشی كرده و یا خودسرانه دست به این اقدام زده است.
برخی منابع افغان گفته اند كه نورمحمد تره كی در پنجم دسامبر 1978 میلادی با سفر به مسكو از رهبران آن كشور خواست تا به وضعیت امنیتی این كشور كه گروه های مسلح شاهراه ها را در استان های شرقی، جنوبی و شمال غربی در كنترل خود گرفته بودند، به افغانستان نیرو اعزام كند.
ژنرال «گروموف» روسی در كتاب قشون سرخ در افغانستان فاش كرده است كه حفیظ الله امین فرماندهان نظامی خود را برای استقبال از نیروی زمینی ارتش سرخ شوری پیشین به مناطق مرزی اعزام و از آنان استقبال به عمل آمد.
حضور 9 ساله ارتش سرخ در افغانستان به از دست دادن 50 هزار نفر از نیروهای این ارتش انجامید و سرانجام پس از 9 سال و 50 روز با مقاومت مردم، از كشور بیرون رانده شدند.
آخرین بخش نظامیان روسی در 26 بهمن ماه سال 1367 با عبور از پل بالای رودخانه «آمو» در شمال افغانستان، این كشور را ترك كردند.
این حمله زمینه سقوط سیاسی افغانستان و ادامه بی ثباتی این كشور را تا امروز فراهم كرد و مردم افغانستان با از دست دادن یك میلیون كشته و معلول و میلیون ها مهاجر دیگر به كشورهای همسایه و دیگر كشورهای جهان به پایان رسید اما مشكلات بر خواسته از آن، تا امروز ادامه دارد.
زیربناهای این كشور نابود شد و هیچ پیشرفتی در این كشور صورت نگرفت و به باور برخی كارشناسان افغان كشورهای غربی نیز با مداخله در امور این كشور زمینه ناامنی های بیشتر در افغانستان را فراهم آورد.
آساق*291*1610*1590