۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۵۹
کد خبر: 81963398
T T
۰ نفر

مشاركت حداكثری در انتخابات سنگ بنای مردم سالاری

۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۵۹
کد خبر: 81963398
مشاركت حداكثری در انتخابات سنگ بنای مردم سالاری

تبریز- ایرنا - نظام جمهوری اسلامی ایران یك نظام مردم سالار دینی است كه در چارچوب حقوقی آن مداخله آگاهانه مردم در تعیین سرنوشت از طریق مشاركت حداكثری در انتخابات محقق می شود.

یكی از عرصه های مهم مشاركت مردم در عرصه سیاسی و تصمیم گیری كشور حضور در انتخابات است كه تجلی آن در انتخاب خانه ملت و عرصه قانون گذاری بروز می كند.
با تكیه بر این اصل می توان گفت جمهوری اسلامی ایران یك نظام متكی بر دموكراسی مستقیم است كه مسئولان عالی و نمایندگان مجلس از رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و این نقطه قوت و بالنده این نظام می باشد.
بر همین اساس بنیانگذار جمهوری اسلامی 'امام خمینی' درباره اهمیت حضور و شركت مردم در انتخابات می فرمایند : 'این وظیفه ای است الهی، وظیفه ای است ملی، وظیفه ای است انسانی، وظیفه ای است كه ما باید به آن عمل بكنیم، همه مان باید در انتخابات شركت بكنیم'.
با توجه به این اهمیت و نقش حضور مردم در صحنه انتخابات است كه باید همت و تلاش تمامی مسئولان و دست اندركاران كاندیداها و رسانه ها به این امر معطوف شود كه با تدابیر لازم و فضاسازی مناسب زمینه حضور حداكثری مردم در انتخابات فراهم شود.
فرمانداری تبریز با فراهم كردن اقدامات مشاركت حداكثری و گرم كردن تنور انتخابات تلاش می كند و در همین راستا همایشی را با عنوان ' انتخابات و مشاركت حداكثری ' برگزار كرد.

** هفتم اسفند كسی در خانه نماند
استاندار آذربایجان شرقی در این همایش یكروزه با تاكید بر ضرورت مشاركت حداكثری در انتخابات گفت: حضور گسترده مردم در انتخابات قدرت چانه زنی دولت در سیاست خارجی را بالا می برد و ضامن اجرای مفاد برجام است .
اسماعیل جبارزاده با اشاره به نقش و اهمیت انتخابات در مقطع كنونی و پسا برجام و حضور باشكوه مردم در پای صندوق های رای، اجرای بند بند برجام را نیازمند حمایت مردم دانست.
وی با بیان اینكه آرای مردم متقن ترین سند حمایت از دولت و نظام است، اظهار كرد: مهم نیست مردم به چه تفكر و گرایش سیاسی رای می دهند بلكه مهم میزان مشاركت مردم و حس مسئولیت آنان در تعیین سرنوشت جامعه است .
جبارزاده، اقتصاد پایدار، رفاه و معیشت خوب را حق اساسی مردم دانست و گفت: چرا در گذشته افرادی سر كار آمدند كه نه تنها عزت مردم را حفظ نكردند بلكه با حرف های تنش زا باعث تحقیر مردم شدند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینكه برای مردم و مسئولان مهم پیشرفت كشور و ایجاد اشتغال است، افزود: هر كسی كه با رای مردم انتخاب شود قابل احترام است و مهم این است كه نماینده در خط انقلاب، رهبری و در خدمت منافع مردم باشد.
جبارزاده مردم ایران را مردمی اصیل ، با فرهنگ و راستگو توصیف كرد و گفت: این ویژگی ها باید در انتخاب نمایندگان هم متبلور شود و منتخبان مجلس باید نمادی از ویژگی های برتر ملت باشند.

**مداخله شهروندان در مسایل كلان جامعه از طریق انتخابات
فرماندار تبریز نیز با اشاره به نقش و اهمیت انتخابات در مقطع كنونی پسا برجام گفت: انتخابات همیشه مهم است تا مردم از طریق آراء خود و نتیجه صندوق خواسته خود را در خط مشی كشور بطور مستقیم اعمال كنند.
رحیم شهرتی فر افزود: اما در این مقطع بخاطر پیروزی مذاكرات هسته ای، شرایط بین المللی و خروج از ركود، حضور نمایندگان با دانش و تخصص كافی برای توسعه كشور موثر است كه آن هم مستلزم حضور مقتدرانه و آگاهانه مردم در پای صندوق های رای می باشد.
وی خاطر نشان كرد: اگر به دنبال توسعه اقتصادی و عبور از چالش های اجتماعی هستیم؛ باید با مشاركت گسترده و آگاهانه در انتخابات نمایندگانی كاردان و اصلح را برای قانون گذاری به مجلس بفرستیم.
فرماندار تبریز با اشاره به نقش و اهمیت جریان های سیاسی مختلف در عرصه انتخابات، خاطرنشان كرد: جریانات سیاسی منبعث از تمایلات مردمی است كه در چارچوب نظام، سلایق و روش های مختلف را رهبری می كنند و انتخابات و در نتیجه تضارب آرا رقابتی می شود و در نهایت مردم می توانند بهترین ها را انتخاب كنند .
شهرتی فر، نقش نمایندگان را در تسهیل فعالیت ها و برنامه های دولت موثر دانست و گفت: دولت تدبیر و امید می خواهد مشكلات اقتصادی و مسایل اجتماعی از قبیل اعتیاد و بیكاری را حل كند كه اگر دولت و مجلس دست به دست هم ندهند این مشكلات حل نخواهد شد.
وی، یكی از الزامات حضور حداكثری مردم در انتخابات را فراهم كردن میدان رقابت آزادانه و برابر برای تمام نامزدها اعلام كرد و افزود: درست است كه در قانون انتخابات، تبلیغات خیلی محدود شده اما سعی می كنیم فضا را برای تبلیغات فراهم كنیم .
نماینده اصلح از دید فرماندار تبریز كسی است كه از نظر شخصیتی قابل قبول باشد؛ یعنی شجاع و متدین بوده و دروغگو نباشد و در عین حال نماینده مجلس از دانش كافی برخوردار و تحصیلاتش در راستای نمایندگی باشد.

** مشاركت پرشور در انتخابات خواسته همه دلسوزان نظام است
مدیر كل سیاسی و انتخابات استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت انتخابات در مقطع زمانی پس از برجام گفت: نظر همه كارگزاران نظام بر مشاركت هر چه باشكوه تر است ضمن اینكه افرادی كه می آیند سرنوشت خود را رقم می زنند .
رضا استاد رحیمی ادامه داد: پس از برجام برای اینكه كشور از ركود، نابسامانی و آسیب های اجتماعی خارج شود باید مشاركت مردم بیشتر باشد در این صورت سرمایه اجتماعی نظام بالا می رود و افراد خردمند و كسانی كه منافع ملی را دغدغه خود می دانند به مجلس راه می یابند .
وی خاطرنشان كرد: اما اگر مشاركت مردم پایین باشد افرادی به مجلس خواهند رفت كه از حداقل هویت سیاسی و اجتماعی برخوردار بوده و به دلیل دانش و تجربه كم نخواهند توانست قوانین مفیدی برای جامعه تدوین كنند.
استاد رحیمی با اشاره به نقش نمایندگان در تسهیل فعالیت های دولت گفت: برای اینكه در عرصه های ملی و بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم حتما باید افرادی آگاه و كارشناس به مجلس راه یابند و در این راستا نمایندگان می توانند با وضع قوانین مهم حامی دولت بوده و درباز كردن گره های اقتصادی جامعه نقشی برجسته ایفا كنند.
وی با تاكید بر ضرورت حضوراحزاب و جریانات مختلف در عرصه انتخابات اظهار كرد: احزاب تعیین كننده هستند و هر چقدر احزاب به میدان بیایند، مردم با برنامه تر می توانند انتخاب كنند و در حضور احزاب به نهادینه شدن دموكراسی در جامعه كمك می كند.
استادرحیمی با اشاره به ویژگی های نماینده اصلح گفت: نماینده برای همه آحاد ملت است بنابراین باید افق آینده را ببیند و بتواند قوانینی را تصویب كند كه مفید به كل جامعه باشد؛ نماینده نباید بخشی نگر و منطقه نگر باشد، بلكه كلان نگر بوده و هویت ملی همه ایرانیان را ببیند.
وی با اشاره به نقش مردم در عرصه انتخابات و فراهم ساختن الزامات حداكثری آنان در پای صندوق های رای خاطر نشان كرد: اصلی ترین پایه های نظام مردم هستند و در سایه عدم همراهی مردم مجلسی ضعیف شكل می گیرد، بنابراین همه باید احساس كنند كه مشاركت آنان تعیین كننده است و نظام آنها را در سرنوشت كشور دخالت می دهد.
623 نفر برای شركت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از آذربایجان شرقی ثبت نام كردند كه از این تعداد 355 نفر برای رقابت تائید صلاحیت شده اند.
از نامزدهای حاضر در صحنه رقابت، 163 نفر در حوزه انتخابیه اسكو، تبریز و آذرشهر، 17 نفر در حوزه اهر و هریس، 11 نفر در حوزه بستان آباد، 29 نفر در حوزه مرند و جلفا، 18 نفر در حوزه شبستر، 14 نفر در حوزه ورزقان، 13 نفر در كلیبر و خداآفرین، 23 نفر در حوزه مراغه، 6 نفر در حوزه بناب، 11 نفر در حوزه ملكان، 20 نفر در حوزه سراب، 21 نفر در حوزه میانه، 9 نفر در حوزه هشترود و چاراویماق با هم رقابت خواهند كرد.
شش نفر هم برای پنج كرسی استان در مجلس خبرگان تائید صلاحیت شده اند.
/1662/6132/518
۰ نفر