۲۶ بهمن ۱۳۹۴، ۵:۳۱
کد خبر: 81964024
T T
۰ نفر
دولت مالزی نظارت های امنیتی را برای پذیرش مهاجران سوری افزایش داد

كوالالامپور – ایرنا – مالزی تاكید كرد پیش از انتقال گروهی از جنگزدگان سوریه به این كشور بررسی و نظارت های امنیتی را برای ممانعت از انتقال اعضای گروه تروریستی داعش انجام داده است.

به گزارش ایرنا، 'احمد زاهد حمیدی' معاون نخست وزیر مالزی با تاكید بر اولویت ایمنی و امنیت كشور، گفت جنگزدگان پیش از انتقال به مالزی نیازمند غربالگری امنیتی برای اطمینان از این موضوع هستند كه عضو گروه تروریستی داعش نیستند و یا در فعالیت های ستیزه جویان درگیر نبوده اند.
به نوشته روز دوشنبه تارنمای 'مالیزیا اینسایدر'، وی روز گذشته در جمع خبرنگاران با تاكید بر افزایش نظارت های امنیتی برای پذیرش این مهاجران سوری، گفت كه این بررسی و غربالگری از طریق سیستم پیشرفته مسافران با همكاری اینترپل و كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد انجام می شود.
مالزی در حالی بررسی سوابق جنگزدگان سوری را انجام می دهد كه براساس تایید دولت این كشور هم اكنون گروه تكفیری داعش دستكم 50 هزار هوادار در مالزی دارد و ده ها تروریست این كشور در سوریه و عراق عملیات تروریستی انجام می دهند.
معاون نخست وزیر مالزی كه وزارت كشور را نیز مدیریت می كند در شهر 'شاه عالم' مركز ایالت سلانگور، گفت: اولویت ما برای پذیرش خانواده دانشجویان سوری است كه در حال حاضر در اینجا درس می خوانند و یا جنگ زدگانی است كه اعضای خانواده اشان در مالزی فعالیت اقتصادی، حرفه ای پزشكی و فنی انجام می دهند.
نخستین گروه از آوارگان جنگ سوریه از سه هزار آواره ای كه مالزی آمادگی خود را برای پذیرش آن ها اعلام كرده است آذر ماه وارد این كشور شدند.
معاون وزیر كشور مالزی در روز ورود این جنگزدگان اعلام كرد دو خانواده سوری وارد كوالالامپور شده اند، اما احمد زاهد حمیدی روز گذشته تعداد آنها را پنج خانواده ذكر كرد و گفت كه روند ورود دومین گروه از این مهاجران سوری در حال انجام است.
پذیرش سه هزار مهاجر و جنگزده سوریه در مالزی در سه سال آینده كه توسط 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر این كشور در سازمان ملل مطرح شد، در مالزی با شرط و شروط مختلفی از جمله صدور كارت شناسایی ویژه و حضور موقت روبرو شد.
پلیس مالزی اعلام كرده است كه 82 نفر را به اتهام ارتباط با گروه تكفیری داعش دستگیر كرده و 73 مالزیایی تنها در سال 2015 به این اتهام دستگیر شده اند.
آساق**1611