۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81967666
T T
۰ نفر

بهداشت دهان برای سلامت مغز نیز اهمیت دارد

۲۸ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81967666
بهداشت دهان برای سلامت مغز نیز اهمیت دارد

تهران- ایرنا- نتایج یك مطالعه جدید نشان می دهد كه رعایت بهداشت دهان نه تنها برای سلامت دندان ها ضرورت دارد، بلكه برای سلامت قلب و مغز نیز حیاتی است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، محققان با مطالعه روی بیمارانی كه به دلیل سكته حاد مغزی در بیمارستان بستری شده بودند، اطلاعات خود را در زمینه ارتباط برخی انواع سكته مغزی با نوعی باكتری دهانی به نام cnm-positive Streptococcus mutans افزایش دادند.
محققان مركز ملی مغز و قلب و عروق در اوزاكای ژاپن در این مطالعه كه در یك بیمارستان انجام شد، بیماران مبتلا به سكته مغزی را بررسی كردند تا درك بهتری از ارتباط میان سكته مغزی هموراژیك (خونریزی دهنده) و باكتری دهان بدست آورند.
سكته ‌های مغزی هموراژیك (خونریزی دهنده) زمانی رخ می‌ دهند كه یك سرخرگ در داخل یا روی سطح مغز پاره می‌ شود و بافت مغز را غرق خون می كند.
بر اساس نتایج این مطالعه، باكتری cnm-positive S. mutans در بزاق دهان 26 درصد بیمارانی كه به خونریزی داخل مغزی (ICH) مبتلا شده بودند، مشاهده شد.
اما در میان بیمارانی كه به سایر انواع سكته مغزی مبتلا شده بودند، نتیجه آزمایش تنها شش درصد از آنها در رابطه با این باكتری مثبت بود.
این مطالعه نشان می دهد كه بهداشت دهان برای سلامت مغز مهم و لازم است كه افراد مراقب بهداشت دندان های خود باشند، زیرا این موضوع نه تنها برای سلامت مغز بلكه برای سلامت قلب و خود دندان ها نیز مهم است.
این مطالعه و تحقیقات مشابه در محیط آزمایشگاه نشان داده است كه این باكتری دهان در بروز چند نوع سكته مغزی از جمله سكته مغزی هموراژیك و سكته های مغزی كه به زوال عقل منجر می شوند، دست دارد.
همچنین چند مطالعه دیگر نیز ارتباط تنگاتنگی را میان یك بیماری لثه و بیماری قلبی نشان داده اند و یك نشریه در سال 2013 ذكر كرد كه باكتری مسئول ابتلا به بیماری لثه، آرتریت روماتوئید را وخیم تر می كند.
به گفته محققان، باكتری cnm-negative S. mutans در حدود 10 درصد از كل مردم یافت می شود و عامل بروز حفره های دندانی نیز محسوب می شود.
این مطالعه ماه جاری در مجله Nature Publishing Group منتشر شد.
محققان یاد شده همچنین در حال بررسی نقش این باكتری دهانی در ابتلا به سایر بیماری هایی هستند كه بر مغز تاثیر می گذارند.
بررسی نقش باكتری های دهان و روده در آسیب شناسی در اختلالات عصبی آلزایمر و پاركینسون، از دیگر زمینه های فعالیت این محققین است.
علمی**2038**2017
۰ نفر