به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود خدادوست، روز پنجشنبه در ششمین سمینار بین المللی كاهش سوانح ترافیكی در شیراز، بیان داشت: امروزه حوادث و سوانح ترافیكی پس از بیمار های قلبی عروقی، در راس علل مرگ و میرهای غیر طبیعی است.
وی ادامه داد: در 9 ماه امسال دستكم 13هزار و 159نفر در حوادث و سوانح ترافیكی كشور جان خود را از دست دادند و برای كاهش این آمار سیاستگذاری و برنامه ریزی دقیق الزامی است.
خدادوست، ازوسایل نقلیه، راه و نیروی انسانی به عنوان اضلاع یك مثلث درحوادث و سوانح ترافیكی نام برد و گفت: برای
جلوگیری ازبروز حوادث و سوانح ترافیكی كه در نهایت منجر به مرگ، مصدوم شدن و معلولیت می شود باید درقالب مدیریتی متمركز از طریق قوانین بازدارنده، فرهنگ سازی و ارایه آموزش های لازم، با جدیت اقدام شود.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشكی شیراز در سیاستگذاری برای كاهش سوانح ترافیكی پیشگام است و موید آن برپایی این سمینار است كه به صورت دوره ای مسئولان كشوری و استانی كه به نحوی با تصمیم سازی و تصمیم گیری در زمینه حوادث و سوانح ترافیكی درگیر هستند در آن گرد هم می آیند و مسایل مرتبط با كاهش سوانح و چالش های این حوزه مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت راه و شهرسازی نیز در این سمینار اظهار داشت: این سمینار موجب هم افزایی افكار و ایده ها برای ایمنی جاده ها و ارایه برنامه عملیاتی ملی برای ایمنی راه های كشور بر اساس توصیه های نهادهای بین المللی می شود.
محمود صفارزاده گفت: برای كاهش سوانح ترافیكی باید پنج ركن اصلی مد نظر قرار گیرد كه شامل اجرای سیستم مدیریت ایمنی راه، محیط راه و حركت ایمن تر، خودروهای ایمن، رعایت قانون از سوی كاربران و واكنش های بعد از سانحه است.
رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در این سمینار یكی از دلایل ایجاد سوانح در عابران پیاده را درست محاسبه نكردن فاصله حركت در مسیر تردد وسایل نقلیه دانست و گفت: بروز سوانح برای كودكان و سالمندان، بسیار بیشتر رخ می دهد.
حمید سوری ادامه بیان كرد: سالمندان در سوانح ترافیكی، احتمال مرگ بیشتری دارند و مهمترین مصدومیت هایی كه آنان را تهدید می كند، سقوط از ارتفاع و سوانح ترافیكی است.
او گفت: سلامت افراد سالمند جامعه، در سلامت افراد جوان تاثیر دارد و از سوی دیگر كیفیت زندگی سالمندان در هزینه های جامعه نیز موثر است.
رئیس مركز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، با اشاره به چشم انداز آینده كشور و افزایش آمار سالمندان، افزود: امید به زندگی در زنان، دو تا سه سال از مردان بیشتر است و در سال های آینده به شش تا هفت سال می رسد زیرا شمار سالمندان زن بیشتر از مردان خواهد شد.
سوری اضافه كرد: باتغییر الگوهای رفتاری، سالمندان احتمال تنهایی بیشتری دارند، زیرا با وضعیت زندگی امروز دیگر جوانان فرصت نگهداری از سالمندان را ندارند و سالمندی كه در سوانح ترافیكی مصدوم می شود اطرافیان اینگونه از سالمندان در مراقبت از آنها دچار اثرات روحی و روانی می شوند كه باید به این موضوع نیز توجه كرد.
وی گفت: كشور ما نیاز به یك برنامه ریزی منسجم برای سالمندان دارد.
قائم مقام رییس دانشگاه علوم پزشكی شیراز نیز در این سمینار اظهار كرد: قرار است در اینگونه سمینارها راههای عدم رعایت قوانین از سوی مسئولان ذی ربط مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از ریشه یابی و بررسی نكات جامعه شناسی و روانشناختی، راهكارهای مناسب برای برطرف كردن این معضل ارایه شود.
محمد رضا فتاحی با اشاره به این كه حوادث و تصادف های جاده ای یكی از عوامل عمده مرگ و میر در كشورمان است گفت: مسئولان با پیگیری و یافتن راهكارهای مناسب و آموزش صحیح به افراد جامعه می توانند در جلوگیری از بروز این حوادث گام های موثری بردارند.
فتاحی ادامه داد: مردم نیز باید با رعایت قوانین، درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادف های جاده ای را به صفر برسانند.
ششمین سیمناربین المللی كاهش سوانح ترافیكی كه باحضور میهمانانی ازكشورهای كلمبیا، هندو آمریكا، و كارشناسان راهنمایی و رانندگی، متخصصان حوزه حوادث و علوم پزشكی سراسر كشور، صاحبنظران حوزه اورژانس و امداد جاده ای
از روز بیست و هشتم بهمن ماه جاری در شیراز آغاز شد، امشب به كار خود پایان می دهد.
6113 /6118/1535
رئیس مركز تحقیقات پزشكی قانونی كشور:
اعمال مدیریت یكپارچه سوانح ترافیكی نیازمند عزم ملی است
۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۵:۵۲
کد خبر:
81969579
شیراز- ایرنا- رئیس مركز تحقیقات سازمان پزشكی قانونی كشور گفت: با توجه به میزان بالای مرگ و میز و معلولیت های ناشی از سوانح ترافیكی، اعمال مدیریت یكپارچه حوادث و سوانح ترافیكی در كشور ضروری و نیازمند عزم ملی است.