در این یادداشت به قلم فرزاد وثوقی آمده است: دفاع شهردار شیراز از پروژه ساخت سد تنگ سرخ قابل تقدیر است. شهردار شیراز در سفر سه روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی كشور به شیراز فرصت را مغتنم دانست و همزمان از سه طرح قابل بحث پیرامون تامین اعتبارات شهرداری شیراز از منابع تعیین شده، ساخت سد تنگ سرخ و فاینانس مترو شیراز دفاع كرد.
اما مهمترین رویكرد این موضوع، دفاع ازساخت سد تنگ سرخ با مشاركت وزارت نیروست كه علی رغم تامین اعتبارات 50درصدی از سوی شهرداری شیراز اما وزارت نیرو از تامین سهم خود امتناع ورزیده و به نوعی شهرداری شیراز را در اجرای یك پروژه بزرگ تنها گذاشته است.
خسارت سیل در شیراز بركسی پوشیده نیست كه تاریخ در دهه های 60 و 80 گواه این موضوع می باشد. در دو دهه گذشته تنها یكی از اعضای شورای شهر شیراز( مهندس معین معاون فنی شهردار اسبق شیراز ) به جد دنبال این داستان بود تا شاید بتواند ماجرای سد تنگ سرخ را با دلایل علمی به نتیجه برساند. اما با بازی های صورت گرفته و علی رغم انجام مطالعات دانشگاه شیراز برای ساخت این سد و توجیهات علمی مكرر اما به یكباره كار ساخت این سد در حاشیه بولوار حسینی الهاشمی به دستور رییس سازمان محیط زیست كشور متوقف می شود، كه البته شهردار شیراز این موضوع را یك سیاسی كاری صرف می داند.
طول رودخانه خشك شیراز كه بعنوان یك مهار كننده سیل دراین شهر عمل می كند بیش از 50كیلومتر است. در واقع مسیر این رودخانه اكثر نقاط شهری را شامل می شود ودرصورت طغیان خسارت های جدی را به شهر وشهروندان وارد می كند. این روزها اگر پیش بینی بارش های سیل آسا شود مدیریت شهری شیراز چاره ای ندارد جز تزریق مسكّن برای حفظ امنیت شهر .
مدیران شهری در حوزه بحران به خوبی خطر را احساس كرده اند و نیاز ساخت سد تنگ سرخ را به عنوان یك اولویت برای مهار طغیان رودخانه خشك مدنظر قرار دارند اما صدای آنان آنقدر كه باید وشاید بلند نیست تا اهمیت داستان را به گوش پایتخت نشینان برسانند. اینك شهردار شیراز مهندس پاك فطرت فرصت را مغتنم دانست تا موضوع را بطور مستقیم با رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی كشور در میان بگذارد. حال باید دید علی رغم وعده داده شده این مسئول چه تحولاتی در راه شیراز مركز فارس خواهد بود.
آیا اعتبارات ساخت سد تنگ سرخ تامین و رییس سازمان محیط زیست كشور از تصمیم خود مبنی بر توقف ویا سایر توجیه های زیست محیطی این پروژه منصرف خواهد شد تا این سیل بند بزگ امنیت شهر را تضمین ونیز در تلطیف هوای شیراز به عنوان یك دریاچه بزرگ تاثیر گذار باشد . جای بسی تعجب است كه در كشور ما یك طرح را تا مرحله اجرا پیش می برند و اعتباراتی در حد مقدمات كار تزریق می كند وسپس پروژه زخمی خورده را رها می كنند !؟ امروز پروژه زخم خورد سد تنگ سرخ در حالت انتظار است.
باید تدبیری اندیشید تا این پروژه بزرگ وامنیتی برای شیراز دوباره وباسرعت كار خودرا از سرگیرد، كه البته نیاز به پیگیری ومشاركت جدی نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی دارد . این در حالی است كه در چهار سال گذشته پیگیری جدی را از نمایندگان شیراز در مجلس بابت پیشبرد این امر شاهد نبوده ایم كه اگر تمایلی هم بوده اما به نفع پروژه سد تنگ سرخ تمام نشده است.
2027/ 5054
روزنامه افسانه چاپ شیراز در یادداشتی با عنوان 'دفاع از تنگ سرخ' به طرح موضوع ساخت این سد در حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور پرداخته است.