۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷
کد خبر: 81971176
T T
۰ نفر
سارقان در سرقت شده مسجد سید محمدیه نایین طی یك معامله صوری دستگیر شدند

اصفهان - ایرنا - ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی با كمك پلیس آگاهی موفق به بازپس گیری درسرقت شده مسجد سید محله محمدیه نایین به ارزش تقریبی 300 میلیارد ریال در یك معامله صوری از سارقان شدند.

مدیر كل میراث فرهنگی استان اصفهان از دستگیری تمامی عوامل این سرقت با همكاری یگان حفاظت میراث فرهنگی اداره كل و پلیس آگاهی شهرستان دریك عملیات ویژه خبر داد .
به گزارش روابط عمومی اداره كل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، فریدون الله یاری اظهار كرد: در تاریخی مسجد سید محله محمدیه شهر نائین كه بیش از یك سال پیش به سرقت رفته بود در طی یك عملیات ویژه از سارقان میراث فرهنگی باز پس گرفته شد.
وی درباره چگونگی انجام این عملیات اظهاركرد: با توجه به سرقت این در تاریخی، مسئولین سازمان میراث فرهنگی از سال گذشته با همكاری نیروی انتظامی در طی یك اقدام مشترك موفق شدند تا از خروج این در تاریخی و نفیس از كشور جلوگیری كنند، لذا این در از هنگام سرقت تا زمان كشف آن، توسط سارقان در شهرستان نائین مخفی شده بود.
وی افزود : درچند روز گذشته با اطلاع رسانی مسئولین یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران، متوجه شدیم كه سارقان در تهران اقداماتی را برای فروش این در تاریخی آغاز كرده اند، لذا با همكاری صمیمانه مسئولین یگان حفاظت در تهران، در یك اقدام سریع فرماندهی و همكاران یگان حفاظت استان، عملیاتی را با حضور موثر نیروی انتظامی به ویژه پلیس آگاهی شهرستان طراحی و پس از برقراری ارتباط با سارقان و با اخذ دستور از مقامات قضائی سارقان را دستگیر و در مسجد باز پس گرفته شد.
سرهنگ عبدالرضا بافرانی فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این زمینه عنوان كرد : كارشناسان یگان حفاظت اداره كل میراث فرهنگی استان و پلیس آگاهی شهرستان نائین ، با همكاری یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران توانستند پس از فریب سارقان در یك معامله صوری در نفیس این مسجد تاریخی را كه قیمت اولیه آن 300 میلیارد ریال برآورد شده بود را بازپس گرفته و تمامی عوامل سرقت نیز بازداشت شدند.
مسجد سید، محله محمدیه نائین متعلق به دوران ایلخانی (سده هشتم هجری قمری) بوده و سپس در دوران صفوی نیز الحاقاتی به آن افزوده شد.
در تاریخی مسجد سید نیز متعلق به اوایل دوران صفوی (997 هجری قمری) بوده و دارای تزئینات نفیس از جمله نقوش هندسی به صورت گل و گیاه است كه با هنر منبت بر روی آن نقش بسته است.
ین مسجد در چند سال اخیر چندین بارمرمت شده است.
2093/ 6022