۳ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۰۱
کد خبر: 81973743
T T
۰ نفر
اقلیت های دینی همپای دیگر هموطنان در انتخابات مشاركت جدی دارند

ارومیه- ایرنا- شخصیت های برجسته اقلیت های دینی در آذربایجان غربی با حضور در میزگرد ایرنا، اقلیت های دینی را جزء جدایی ناپذیر ملت ایران نامیده و اعلام كردند كه همواره در تمام صحنه ها دوشادوش سایر هموطنان حركت و در انتخابات پیش رو نیز فعالانه مشاركت می كنند.

آذربایجان غربی یكی از استان هایی است كه اقلیت های دینی و قومی ارامنه و آشوری در آن زندگی می كنند و همه آنها در سال های پس از انقلاب اسلامی فعالیت های مربوط به دین خود را آزادانه انجام می دهند و به طور مستمر در عرصه های مختلف بخصوص انتخابات به نقش آفرینی پرداخته اند.
در این استان مردم از اقوام، پیروان ادیان و مذاهب مختلف بدون مشكل سال ها در كنار یكدیگر زندگی كرده و همواره وحدت، یكپارچگی و انسجام خود را در راستای آرمان های انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی حفظ كرده اند.
انتخابات نیز همواره بستری برای وحدت، حضور پرشور و مقابله با دسیسه های دشمنان نظام و اسلام در آذربایجان غربی بوده و ترك، كرد، فارس، ارمنی و آشوری در آن با حداكثر مشاركت شركت كرده اند.
در آذربایجان غربی كه 9 حوزه انتخابیه و 12 نماینده مجلس دارد، همیشه در انتخابات ها هموطنان ارمنی و آشوری نیز برای انتخاب نماینده خود در پای صندوق های رای حاضر می شوند و هر كدام یك نفر را از بین نامزدهای خود برمی گزینند.
به منظور بررسی دیدگاه های شخصیت های برجسته اقلیت های دینی در آذربایجان غربی در خصوص انجام وظیفه مجالس مختلف و فعالیت نامزدها و نمایندگان این اقلیت ها در مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری ایرنای استان روز دوشنبه با برگزاری میزگردی، میزبان تعدادی از این شخصیت ها بود.

*****
وضعیت فعالیت های انتخاباتی ارامنه و آشوریان در ایران
'داریاووش عزیزیان' كشیش كلیسای شرق آشور ایران در این میزگرد با تشریح زندگی اقلیت های دینی در آذربایجان غربی گفت: این اقلیت ها آشوری یا ارمنی هستند و وجه اشتراك آنها دین مسیح است.
وی افزود: آشوریان از اقوام قدیمی ایران هستند چنان كه قبل از میلاد مسیح در ایران بوده اند و پس از آن نیز به آئین مسیح گرویده اند و گواه دیرین بودن حضور این قوم در منطقه آذربایجان، وجود كلیسای حضرت مریم(س) به عنوان یكی از قدیمی ترین كلیساهای جهان در ارومیه است.
وی در خصوص حضور آشوری ها در انتخابات، با اشاره به سپری شدن ایام الله دهه فجر اضافه كرد: بدون تردید می توان گفت انتخابات از خود دهه فجر نشات می گیرد مردم ایران در دهه فجر دست به انتخابی زدند كه بر اساس این انتخاب بتوانند چگونه زندگی كردن خود را انتخاب كرده و به آیین های فرهنگ و دین خود عمل كنند.
كشیش كلیسای شرق آشور ارومیه اظهار كرد:مبنای انتخابات پیروزمندانه در دوره های مختلف، انتخاب هوشمندانه ملت ایران در دهه فجر سال 57 بود كه زمینه استقرار حكومت دینی را فراهم كرد.
عزیزیان بیان كرد: انتخاب، حق والای هر شهروند ایرانی است و وقتی به فردی حق انتخاب داده می شود، به او هویت و قدر و منزلت و شخصیت داده شده و باید قدردان این امر باشیم.
'پایلاق ساهاك' رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان هم در این میزگرد گفت: ما به عنوان شهروندان این كشور و ملتی كه سالیان متمادی در كنار سایر اقوام زندگی كرده ایم، در تمامی برهه ها اعم از انقلاب و جنگ و تحریم ها در كنار دیگر هموطنان بوده ایم و انتخابات نیز یكی از این عرصه های مشاركت مردمی است.
وی افزود: از همان زمان مشروطه ارامنه شركت فعال در انتخابات داشتند و تنها در دور نخست مجلس نماینده ای نداشتند و پس از به توپ بسته شدن مجلس و بعد از دور دوم مجلس ،ارامنه دارای دو نماینده در مجلس شدند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز طبق اصول قانون اساسی، ارامنه دو نماینده در مجلس دارند.
وی اضافه كرد: امروز ارامنه همدوش سایر اقوام ایرانی در انتخابات شركت می كنند و بدون تردید با مشاركت حداكثری، اقتدار كشورمان را به جهان نشان می دهند.
وی ادامه داد: در راهپیمائی 22 بهمن امسال نیز همچون دوره های گذشته تمام اقوام ایرانی حماسه ای بزرگ خلق كردند و این بار نیز در انتخابات حماسه ای دیگر خلق می كنند.
'بت كلیا' از آشوریان ارومیه نیز در این میزگرد اظهار كرد: انتخابات یك فرایند شاخص از دموكراسی است و مشخص می كند جامعه ایرانی با برگزاری انتخابات همراه با جامعه جهانی با استفاده از اصول دموكراسی خواهی ملت ها سرنوشت خودش را تعیین می كند.
وی افزود: دموكراسی دینی و بومی و ارزش هایی كه جمهوری اسلامی نسبت به اقوام مختلف تعریف كرده، مشاركت تمامی قومیت ها در انتخابات است و قانون این ها را محترم می شمارد.
وی اضافه كرد: مشاركت اقوام مختلف در انتخابات نماد وحدت و همدلی است و این شركت باشكوه موجب ارتقای اقتدار كشور در صحنه بین المللی می شود.
بت كلیا گفت: در هر دوره از انتخابات، جناح ها و گروه های مختلف به رقابت با یكدیگر می پردازند و ما نیز سعی می كنیم با محور قرار دادن مطالبات جامعه، نامزد مورد نظر خود را انتخاب كنیم.

*****
تاثیر حضور در انتخابات در معادلات داخلی و خارجی
داریاووش عزیزیان كشیش كلیسای شرق آشور ایران با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینكه شركت در انتخابات كشور را بیمه می كند، گفت: حضور در پای صندوق های رای متضمن موفقیت كشور در برابر هر نوع تفكر غلط و هجمه ای است.
وی افزود: مردم با حضور پرشور در انتخابات ثابت می كنند تا چه اندازه كشورشان را دوست دارند و همچنین اقوام مختلف اعم از اقلیت های دینی و سایر قومیت ها در كنار دیگر هموطنان خود با شركت در انتخابات علاقه مندی و وفاداری خود را به وطن و پایداری آن نشان می دهند.
وی بیان كرد: قومیت های مختلف در ایران همانند قسمت های مختلف داخلی بدن هستند كه اگر هر كدام كار خود را به نیكی انجام دهند، چهره زیبایی از جسم نشان داده می شود بنابراین اگر قومیت ها و اقلیت های دینی مختلف كشور حضور گسترده در انتخابات داشته باشند، تصویری شایسته از ایران در اختیار جهان قرار می گیرد.
وی افزود: در این صورت است كه دشمنان جرات نفوذ به وطن را نداشته و به عبارتی ایران اسلامی غیرقابل نفوذ می شود.
پایلاق ساهاك رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان نیز در این خصوص گفت: انتخابات یكی از اركان دموكراسی است و اگر انتخابات مرتب برگزار شود دولت از پشتوانه بالایی برخوردار شده و مهمتر از آن باعث همدلی و اتحاد بین تمام ملت ایران می شود.
وی به موفقیت مذاكره كنندگان هسته ای كشورمان نیز اشاره كرد و ادامه داد: حامی و پشتیبان اصلی تیم مذاكره كننده مردم بودند و بدون تردید اگر حمایت مردم نبود، هرگز به موفقیت دست نمی یافتند.
ساهاك گفت: وقتی نمایندگان ما در مجلس در سفرهای مختلف حضور می یابند، این حضور نشانه احترام جمهوری اسلامی به اقلیت های دینی است.
رئیس نمایندگی خلیفه گری ارامنه آذربایجان ادامه داد: ایران نخستین كشوری است كه در آن اقلیت های دینی حق داشتن نماینده در مجلس را دارند در حالی كه در هیچ یك از كشورهای جهان چنین امتیازی به اقلیت ها داده نشده است.
ساهاك بیان كرد: وجود چنین امتیازی برای اقلیت های دینی پاسخی قاطع به مدعیان نقض حقوق بشر در ایران است.
بت كلیا شهروند آشوری ارومیه ای نیز در این خصوص گفت: زمانی كه انتخابات در ایران بر اساس اسلوب های بین المللی شكل می گیرد، هیچ قومیتی از این مجموعه حذف نمی شود كه این امر نشانه احترام ویژه جمهوری اسلامی به تمام ملت ایران است.
وی ادامه داد: مشروعیت نظام از آحاد جامعه كسب می شود و این مردم هستند كه به نظام قدرت می بخشند.
بت كلیا بیان كرد: در هر دوره مطالبات و خواسته های جدیدی به تبع تحولات به وجود آمده در جامعه مطرح می شود و از نامزدها انتظار می رود به این خواسته ها توجه شود.

*****
مطالبات اقلیت های دینی از مجلس و نماینده خود
داریاووش عزیزیان در این خصوص گفت: توجه به بافت كلیساها از جمله خواسته هایی است كه از منتخبان خود انتظار داریم.
وی ادامه داد: علاوه بر آن یك سری از خواسته های قومیتی و مذهبی را داریم كه در سطح عالی برطرف می شود.
وی اظهار كرد: از افرادی كه به مجلس راه می یابند، انتظار می رود برای رفع مشكلات مردم تلاش كنند تا كشور به سمت و سوی ترقی حركت كند.
پایلاق ساهاك هم در این خصوص گفت: برخی از مشكلاتی كه در سایه تحریم ها به وجود آمده بود، آرام آرام در سایه سعی نمایندگان رفع می شود و مشكلات جامعه ارمنی نیز در حال رفع شدن است.
وی افزود: مشكلات حوزه های آموزش، بیمه، معیشت مردم و اقتصاد به همراه مشكلات صنعتگران از جمله مواردی است كه مجلس دهم باید برای رفع آنها همت كند.
بت كلیا نیز گفت: نمایندگان مجلس باید با شناخت و درك واقعیت كمك حال نمایندگان اقلیت های دینی باشند.
داریاووش عزیزیان، پایلاق ساهاك و بت كلیا بر این عقیده بودند كه انتخابات امسال بسیار پرشورتر از سال های گذشته برگزار می شود.
در انتخابات هفتم اسفند 94 ارامنه یك شعبه اخذ رای ثابت و آشوریان چهار صندوق ثابت و دو صندوق سیار در آذربایجان غربی خواهند داشت.
همچنین پنج نفر از ارامنه نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سه نفر از آشوریان نیز در كل كشور نامزد این انتخابات هستند.
2093/8135/1905/ 1257
۰ نفر