۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81977107
T T
۰ نفر

صندوق امید

۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۵۳
کد خبر: 81977107
صندوق امید

یاسوج- ایرنا- مردم در روز جمعه برگه های رای خود را به صندوقها می ریزند، صندوق هایی كه امیدهای خود را در آن می اندازند تا آینده بهتری را برای خود رقم بزنند.

به گزارش ایرنا رقابت های انتخابات مجلس شورای اسلامی مانند تمام كشور در كهگیلویه و بویراحمد نیز ادامه دارد و جوانان، در آخرین روز فرصت های تبلیغاتی، تمام تلاش خود را برای قانع كردن دیگران به رای دادن به نامزد مورد پسند خود انجام می دهند.
تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان در گروه های تلگرامی و واتساپی با هم درباره انتخابات مجلس بحث و تبادل نظر می كنند و تعدادی از آنان به شكار رای در این گروه ها می پردازند.
سخنرانی ها در شهرهای مختلف استان در حال انجام است و نامزدها درباره برنامه های خود سخن می گویند و به روش های مختلف، از رقبایشان انتقاد می كنند.
سایت های خبری با تحلیل ها، گزارش های تصویری و خبرها نیز نقش خود را بازی می كنند و گاهی با طرفداری از یك نامزد و مخالفت با دیگری تلاش می كنند بر ذهن مخاطبانشان تاثیر بگذارند.
برخی جوانان به انتخابات مجلس به عنوان فرصتی طلایی نگاه می كنند كه می توانند از طریق آن بر روند توسعه استان و نیز مشكلاتی از جمله بیكاری تاثرگذار باشند.
بسیاری از این مردم باور دارند با ورود جدی در روند انتخابات و راه یابی گزینه های خوب به مجلس می توانند بخشی از چالش های كنونی را پشت سر بگذارند.
رتبه 30 توسعه صنعتی، تولید 20 درصد نفت ایران، 10درصد آب های كشور، هشت درصد جنگل های ایران، نرخ بیكاری 15 درصد ، رتبه اول درآمد سرانه كشور (با احتساب درآمد نفت و گاز)، رتبه آخر درآمد سرانه (بدون احتساب نفت و گاز ) و داشتن كمتر از نیم درصد منابع بانكی كشور از جمله فرصت ها و چالش های توسعه این استان است.
محمد امراللهی یكی از شهروندان یاسوجی می گوید: این استان منبع بسیاری از رودها و آب های جنوب ایران است اما تاكنون از این فرصت به سود كشاورزی منطقه بهره بردای نشده است.
وی امیدوار است با فرستادن شخصی به مجلس، برنامه هایی برای بهره برداری از رودخانه های استان به اجرا گذاشته شود.
حسین كاظمی نیز ازكشاورزان كهگیلویه است كه دغدغه مشابهی دارد و باور دارد با بهره برداری از آب ها و رودخانه ها چالش كمبود آب كشاورزی شهرستان برطرف می شود.
به اعتقاد وی وجود 8/4 میلیارد مترمكعب آبهای روان در كهگیلویه وبویراحمد (حدود 10 درصد آب های ایران) فرصت بسیار ارزشمندی برای توسعه كشاورزی استان است.
رضا محمدیان از شهرستان چرام نیز به معدن فسفات این شهرستان به عنوان یك فرصت نگاه می كند كه در دهه های گذشته از آن بهره برداری نشده است.
وی می گوید: در صورت استخراج از این معدن، بخش زیادی از بیكاری شهرستان برطرف می شود و اقتصاد منطقه رونق می گیرد.
باور بسیاری از مردم شهرستان چرام این است كه استخراج معدن فسفات چرام با 82 میلیون تن ذخیره می تواند طرح بزرگی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در این منطقه باشد.
مردم شهرستان گچساران نیز به پتروشیمی در حال ساخت این شهرستان و 20 درصد نفت ایران نگاه می كنند و خواستار توجه جدی به ایجاد صنایع وابسته به نفت و گاز در این شهرستان هستند.
یكی از شهروندان گچسارانی می گوید: از منابع غنی نفت وگاز شهرستان برای توسعه اقتصادی منطقه بهره برداری نشده وجبران این وضعیت نیازمند برنامه ریزی و تصویب قوانین و بودجه هایی در مجلس است.
یكی از صنعتگران استان نیز به وضعیت صنعت استان و بحث سرمایه در گردش به عنوان یكی از اولویت های توسعه نگاه می كند.
اگرچه بیشتر خواسته های این افراد در حوزه عمرانی است اما باور آنان این است كه نماینده با تاثیرگذاری در مجلس می تواند بر روند قانونگذاری و تصویب بودجه های سالانه و پنج ساله به توسعه استان شتاب دهد.
نماینده ها با تصویب قوانین و بودجه سالانه می توانند به توسعه و پیشرفت شهرستان ها كمك كنند و زمینه ساز حل چالش هایی از جمله بیكاری، تورم، ركود و مواردی از این دست شوند.
در این میان، آنچه كه واضح است این است كه مشكلات جوانان به خاطر تنوع و ساختاری بودن بسیاری از آنها در یك دوره كوتاه مدت برطرف نمی شود و باید این گونه انتظارات، متناسب با واقعیت ها كمی منعطف شوند.
اما جوانان راه روشنی را با حضور گسترده در انتخابات و برگزیدن بهترین نامزد در پیش رو دارند كه نباید آن را از دست بدهند.
در كهگیلویه و بویراحمد بین 80 تا 95 درصد مردم در دوره های گذشته در انتخابات شركت كرده اند و پیش بینی می شود امسال نیز مشاركت گسترده ای را درانتخابات پیش رو داشته باشند.
6110/6162