مدیرعامل فرابورس: ایران در منطقه منا جایگاه سوم حجم معاملات ثانویه اوراق با درآمد ثابت را دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل فرابورس ایران ارزش فرابورس ایران را نزدیك به 33 میلیارد و معاملات اوراق بهادار فرابورس ایران در 2 ماه گذشته دو میلیارد دلار عنوان كرد و گفت: بین كشورهای منطقه منا (كشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه) ایران پس از تركیه و بازار سهام قاهره، به لحاظ حجم معاملات ثانویه اوراق با درآمد ثابت در جایگاه سوم قرار دارد.

به گزارش فرابورس ایران، «امیر هامونی» در همایش «چگونگی سرمایه‌گذاری در ایران» در مسقط پایتخت عمان افزود: ارزش فرابورس ایران نزدیك به 33 میلیارد دلار است و فقط در سال گذشته میلادی، 12 میلیارد دلار دادوستد انواع اوراق بهادار در آن صورت گرفت.
وی اضافه كرد: در 2 ماه گذشته از سال 2016، ارزش معاملات اوراق بهادار در بازارهای پنج‌گانه فرابورس ایران به نزدیك به دو میلیارد دلار رسیده است.
وی ابزارهای مالی فرابورس ایران در بازار ابزارهای نوین مالی را شامل صكوك، اوراق مشاركت، صكوك اجاره، مرابحه و اوراق استصناع عنوان كرد و گفت: چند ماه است معاملات اسناد خزانه اسلامی را در این بازار راه‌اندازی كرده‌ایم كه گامی برای تشكیل یك بازار بدهی به شمار می‌رود.
هامونی اضافه كرد: این اسناد دارای ضمانت از دولت جمهوری اسلامی ایران است و خزانه داری كل كشور متعهد است مبلغ اسمی را در سررسید به دارندگان این اسناد پرداخت كند.
وی تاكید كرد: در واقع این ابزار تنها ابزار مالی محسوب می‌شود كه در بازار سرمایه ایران از سوی دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی ضمانت شده است و از این نظر جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.
وی عنوان كرد: بیست و سوم اسفندماه نخستین مرحله از این اسناد سررسید خواهد شد و سررسید باقی اسناد در نمادهای اسناد خزانه اسلامی (اخزا) دو تا پنج در سال آینده صورت می گیرد. همچنین اكنون یك میلیارد و 500 میلیون دلار اسناد خزانه اسلامی پذیرش شده است و انتظار می رود سال آینده هشت میلیارد دلار اسناد خزانه اسلامی از سوی دولت منتشر شود و در لیست پذیرش فرابورس قرار گیرد.
هامونی تاكید كرد تامین مالی دولت به كمك اسناد خزانه اسلامی مطابق با استانداردهای جهانی است و همین امر، عامل جلب مشاركت سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می رود.
وی گفت: فرابورس ایران به عنوان یكی از نهادهای مالی توسعه یافته، فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در پسابرجام فراهم كرده است.
این مسئول در معرفی بازارهای فرابورس ایران گفت: بازار اول، دوم، سوم، بازار ابزارهای نوین مالی و بازار پایه، پنج بازار این نهاد مالی به شمار می‌روند كه در آنها امكان معامله انواع اوراق بهادار فراهم شده است. در بازار اول و دوم سهام شركت‌هایی معامله می‌شود كه اكنون امكان پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران را ندارند و بازار پایه محلی برای نقل و انتقال سهام سایر شركت‌های سهامی عام است كه در یكی از بازارهای بورس یا فرابورس قادر به پذیرش نبوده‌اند.
هامونی درباره ویژگی‌های بازار سوم موسوم به بازار عرضه و بازار ابزارهای نوین مالی افزود: بازار سوم بستری برای معامله سهام شركت‌های دولتی است كه در فرایند خصوصی‌سازی از دولتی به خصوصی تبدیل می‌شوند. در ابزارهای مالی نوین نیز انواع صكوك، اوراق قرضه و مشاركت داد و ستد می‌شود.
مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد: در نظر داریم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترك (mutual fund) موجود در بازار سرمایه را با سازوكاری متفاوت پذیرش كنیم.
اقتصام**9141**1961
۰ نفر