۸ اسفند ۱۳۹۴، ۱۸:۲۳
کد خبر: 81982238
T T
۰ نفر
ایران علاقه مند به حل سریع مناقشه قره باغ كوهستانی است

باكو – ایرنا – رهبر گروه كارشناسی «باكو نتورك» جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند به حل سریع مناقشه قره باغ كوهستانی است .

به گزارش روز شنبه ایرنا، الخان علی اصغراف در گزارشی كه از سوی خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان منتشر شد، نوشت: تهران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت كرده و آمادگی خود را برای میانجیگری حل مناقشه قره باغ كوهستانی را اعلام كرده است .
در این گزارش گسترش بیش از پیش روابط و همكاری های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران مورد اشاره قرار گرفته و اضافه شده است: مناقشه قره باغ كوهستانی به عنوان یك معضل در امتداد بخش بزرگی از مرزهای شمالی ایران همچنان حل نشده باقی مانده است و مانعی برای چشم انداز توسعه همكاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد می كند .
الخان علی اصغراف نوشت: با لغو تحریم ها، ایران مانند جمهوری آذربایجان علاقه مند به حل سریع مناقشه قره باغ كوهستانی و گسترش همكاری های اقتصادی و حسن همجواری در منطقه می باشد .
در این گزارش خاطر نشان شده است: ایران در شرایط پی آمد های نامطلوب تحریم های اقتصادی طولانی مدت و فشار و تهدیدهای نظامی غرب، در مقابل تروریسم بین المللی گسترش یافته در عراق، سوریه، افغانستان، یمن و خلیج فارس ایستاده است .
این گزارش افزود: در چنین شرایطی برقراری صلح و ثبات در امتداد مرزهای شمالی ایران در قفقاز جنوبی و ایجاد یك منطقه عاری از هرگونه اختلاف و مناقشات برای جمهوری اسلامی اهمیت حیاتی دارد .
نویسنده این گزارش افزود: تحقق این مهم به ایران امكان می دهد تا ظرفیت های اقتصادی و علمی موجود در این كشور را در منطقه به كار بگیرد .
رهبر گروه كارشناسی باكو نتوورك با اشاره به سفر اخیر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به ایران و امضای 11 سند همكاری، آن را رویداد مهم در روابط دو كشور عنوان كرد .
الخان علی اصغراف نهایی و امضا شدن در این سفر الهام علی اف توافقنامه تكمیل سدهای خدا آفرین و قیز قلعه سی بر روی رود ارس واقع در سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان را یك سند مهم عنوان كرد و نوشت: تهران با امضای این سند با باكو به ایروان تفهیم كرد كه نمی تواند تا مدت نامشخص منتظر حل مناقشه قره باغ كوهستانی باشد .
این گزارش افزود: ایران با این اقدام ارمنستان را به طور غیر مستقیم به حل سریع این مناقشه و پس دادن سرزمین های اشغالی جمهوری آذربایجان تحریك می كند .
نویسنده این گزارش مدعی شد: توافقنامه تكمیل سدهای خدا آفرین و قیز قلعه سی بر روی رود ارس نشانگر این واقعیت است كه تهران دیگر حاضر نیست در انتظار آمادگی ایروان در نهایت برای حل مناقشه قره باغ كوهستانی باشد.
خاورم **337**1144