۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81982976
T T
۰ نفر

شمار تاكسي در تربت حيدريه، دو برابر استانداردها

۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۵۰
کد خبر: 81982976
شمار تاكسي در تربت حيدريه، دو برابر استانداردها

تربت حيدريه - ايرنا - تردد پرشمار تاكسي هاي زرد در تربت حيدريه، حدود دو برابر استانداردهاي حمل و نقل شهري است، كه اين مشكلاتي را براي فعالان اين حوزه ايجاد كرده است.

به گزارش ايرنا، براساس آمار ارائه شده از سوي مسئولان تربت حيدريه هم اكنون 749 دستگاه تاكسي زرد به جمعيت اين شهر 130 هزار نفري خدمات رساني مي كنند.
اين در حالي است كه بر اساس استانداردهاي موجود، بايد به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت 325 دستگاه تاكسي فعاليت كند كه طبق اين قاعده، رقم مطلوب براي شهري در حد و اندازه تربت حيدريه 422 دستگاه تاكسي است.
اين بدان معنا است كه بر فرض نبود موسسات تاكسي تلفني، اتوبوس شركت واحد و مسافربرهاي شخصي، اكنون به ازاي هر 173 شهروند تربت حيدريه، يك دستگاه تاكسي زرد وجود دارد كه اين نسبت بايد يك دستگاه به ازاي هر 308 نفر باشد.
هر چند قالب شهروندان از وضعيت موجود زياد ناراضي نيستند، اما به گواه جمعي از رانندگان خطي تربت حيدريه، مشكل رانندگان تاكسي هاي شهري زماني بيشتر مي شود كه خودروهاي شخصي نيز، وارد اين عرصه شده و اقدام به مسافركشي مي كنند.
يك راننده تاكسي در تربت حيدريه به خبرنگار ايرنا گفت: مشكل ما بيشتر ناشي از فقدان نظارت بر خودروهاي شخصي و تاكسي هاي فاقد كد خطي است كه در ايستگاه هاي ما اقدام به سوار كردن مسافر مي كنند.
علي بايگي افزود: حال اگر تاكسي تلفني ها را نيز به اين چرخه اضافه كنيم، ديگر مشكلات ما مضاعف خواهد شد.
وي با بيان اينكه از ساعت پنج صبح تا 21 شب در نهايت هشت سرويس مسافر را جابه جا مي كند، گفت: غالبا از سمت ميدان مركزي شهر تربت حيدريه به سوي ديگر نقاط شهر مسافر داريم، اما در برگشت بيشتر با شانس و اقبال باز مي گرديم.
تاكسيران ديگري گفت: شغل دوم برخي كارمندان دولت، مسافركشي است و البته برخي بازنشستگان يا جوانان نيز به عنوان شغل اول و آخر با خودروي شخصي در اين بخش كار مي كنند.
ابراهيم حسين زاده افزود: همين امر موجب شده تا به اصطلاح در حرفه ما دست زياد شود كه نتيجه آن درآمد بخور و نمير تاكسيرانان و صرفه نداشتن اين كار شده است.
وي گفت: از تبعات اين مسائل در خوش بينانه ترين حالت، وجود رانندگاني بدون هيچگونه پشتوانه بيمه اي و حقوق بازنشستگي است.
مدير آژانس تلفني 133، به عنوان پرشمارگان ترين تاكسي تلفني در شهر نيز به خبرنگار ايرنا گفت: همه مسئولان شهر بخوبي مي دانند كه در تربت حيدريه تعدد تاكسي، اعم از درون شهري، خطي و تلفني وضعيت نامناسبي را ايجاد كرده است.
غلام حيدر ازبك پور افزود: از سوي ديگر چون بهاي خدمات زياد است، مردم نيز سطح توقع شان بالا رفته و به سمت وسايل نقليه اي مي روند كه در درجه نخست كيفيت بالايي داشته باشند و دوم اينكه برايشان ارزانتر تمام شوند.
وي كه آژانس تحت مديريتش از سال 92 با 10 دستگاه خودرو آغاز به كار كرده و اكنون با 65 دستگاه به صورت شبانه روزي خدمات مي دهد، افزود: تصور مي كنم تنها رمز ماندگاري و توسعه كار ما، كيفيت ارائه خدمات در اين حوزه باشد.
رئيس سازمان تاكسيراني تربت حيدريه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: مشكل ازدياد تاكسي در اين شهر به سال 86 يعني زمان آغاز طرح هدفمندي يارانه ها باز مي گردد.
محسن قندهاري افزود: در آن سال ستاد سوخت كشور براي ساماندهي سوخت سهميه بندي، اقدام به ثبت نام از رانندگان كرد كه بناگاه تعداد تاكسي هاي شهر از 442 دستگاه به رقم كنوني 749 دستگاه افزايش يافت.
وي با بيان اينكه نتيجه اين اقدام موجب آن چيزي شده كه امروز شاهد هستيم، گفت: هم اكنون در ماههاي ارديبهشت تا شهريور كه مدارس و دانشگاه ها تعطيل است، تاكسي هاي تربت حيدريه در اكثر ساعات روز خالي يا تك مسافري تردد مي كنند.
رئيس سازمان تاكسيراني شهر تربت حيدريه افزود: اين مساله موجب شده تا هر دستگاه تاكسي به طور متوسط در طول روز تنها 150 مسافر را جا به جا كند كه اين براي رانندگان و بخصوص صاحبان خودرو سمند مقرون به صرفه نيست.
قندهاري متوسط نرخ كرايه در اين شهر را چهار هزار ريال اعلام كرد و گفت: تاكسي هاي خطي در 12 مسير ويژه (خطي) تردد مي كنند.
وي تصريح كرد: از سويي تاكسي هاي حومه كه در مسيرهاي شهرستان زاوه، مه ولات و اطراف تربت حيدريه مسافركشي مي كنند، به جاي آنكه مسافر خود را در ميدان هاي ورودي شهر پياده كنند، آنان را به داخل شهر آورده و به نوعي اقدام به مسافركشي در سطح شهر نيز مي كنند كه اين به تاكسي هاي درون شهري فشار مضاعفي را وارد مي كند.
قندهاري، كنترل اين خودروها و انتقال آنها به مسير اصلي شان را دشوار ندانست و افزود: مشكل زماني بيشتر مي شود كه خودروهاي شخصي هم به مسافركشي روي مي آورند كه البته مردم تربت حيدريه رغبت چنداني به تردد با خودروهاي شخصي ندارند.
وي در خصوص نحوه قيمت گذاري نيز اظهار داشت: طبق ابلاغ رسمي وزارت كشور، اعضاي شوراي شهر موظف هستند هر سال درصدي به نرخ كرايه تاكسي بيفزايند و هرچند از مديران آژانس ها نيز نظرخواهي مي شود، اما طبق قانون در تصميم نهايي، نظر رانندگان لحاظ نمي شود.
قندهاري در خصوص استاندارد لازم براي تعداد تاكسي ها بر اساس ميزان جمعيت نيز گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت كشور به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت، بايد 325 دستگاه تاكسي به ارائه خدمات بپردازند.
وي به بيمه رانندگان تاكسي تربت حيدريه نيز اشاره كرد و گفت: طبق قانون اگر رانندگان نيمي از حق بيمه خود را بپردازند، دولت 50 درصد بقيه را مي پردازد كه بر اين اساس سهم بيمه هر راننده در ماه يك ميليون و 60 هزار ريال مي شود.
رئيس سازمان تاكسيراني تربت حيدريه بيان كرد: پارسال بالغ بر دوهزار راننده در اين طرح خود را بيمه كردند، اما به دليل مشكلات معيشتي، اين رقم امسال به هزار و 800 نفر كاهش يافته است.
وي در بخش ديگري به عمر ناوگان تاكسيراني تربت حيدريه نيز اشاره كرد و گفت: 257 دستگاه از تاكسي هاي اين شهر عمري بالاي 10 سال دارند و ما هيچ امكاناتي براي تعويض آنها نداريم.
قندهاري افزود: از سوي ديگر قرار بود بعد از حذف يارانه سوخت، بيمه حمايتي در نظر گرفته شود كه هنوز چيزي نصيب رانندگان تربت حيدريه نشده است.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
6121/5132