۱۳ تیر ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 8198319
T T
۰ نفر

نخست وزیر صربستان عازم ایتالیا شد

۱۳ تیر ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 8198319
نخست وزیر صربستان عازم ایتالیا شد # بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/04/85 خارجی.صربستان.کوشتونیتسا.ایتالیا. "ویسلاو کوشتونیتسا" نخست وزیر صربستان سه شنبه شب برای دیدار و مذاکره با مقامات بلندپایه ایتالیا عازم رم پایتخت ایتالیا شد. وی با "رومانو پرودی" نخست وزیر و وزیرامورخارجه ایتالیا دیدار خواهد داشت. براساس گزارش رسانه های خبری صربستان، موضوع اصلی مذاکرات نخست وزیر صربستان بامقامات ایتالیا، موضوع تعیین وضعیت کوزوو، مسایل منطقه بالکان، گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور و آشنا نمودن مقامات ایتالیا با مواضع حقوقی و سیاسی صربستان در مورد مساله کوزوو می باشد. دیدار کوشتونیتسا از رم در زمره فعالیت های سیاسی فشرده و پیگیر نخست وزیر صربستان از ماه آوریل سال جاری برای کسب حمایت مقامات اروپا از مواضع و پیشنهادهای بلگراد برای حل تعیین وضعیت کوزوو و همچنین ازسرگیری مذاکرات با بروکسل به منظور انعقاد تفاهم نامه ثبات و پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا قرار دارد0 اتحادیه اروپا چندی پیش مذاکرات با بلگراد در مورد پیوستن این کشور به این اتحادیه را به دلیل عدم همکاری کامل صربستان با دادگاه لاهه در بازداشت جنایتکاران جنگی صرب به حال تعلیق درآورد. تحلیل گران خارجی امور بالکان، سفر کوشتونیتسا به پایتخت های کشورهای عضو گروه تماس بویژه روسیه و اتحادیه اروپا را با اهمیت تلقی کرده و از بروز تغییرات جزئی در فضای بوجود آمده در اروپا در قبال صربستان سخن به میان آورده اند. کوشتونیتسا طی چند هفته اخیر به پاریس، برلین، مسکو و لندن سفر کرد. برخی شنیده ها در محافل سیاسی اروپا حاکی از آن است که رهبران اروپایی آماده هستند از گفت و شنود باز و مستقیم بلگراد و پریشتینا حمایت نمایند.
درهمین راستا، در دیدار ماه گذشته نخست وزیر صربستان از ایتالیا "رومانو پرودی" در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد که ایتالیا علاقمند به پیوستن صربستان و همه کشورهای بالکان به عضویت اتحادیه اروپا می باشد. نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه در مصاحبه ای با تانیوک خبرگزاری دولتی صربستان گفت: "اتحادیه اروپا از روند پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا و ساختارهای اروپایی حمایت می کند." به گفته وی، صربستان کشوری کلیدی برای ثبات منطقه بالکان تلقی می شود. نخست وزیر ایتالیا درمورد مساله کوزوو گفت: "برای درک بهتر مشکل کوزوو می بایست حوادث ده سال گذشته در این ناحیه و حوادثی که در زمان حکومت میلوشوویچ در کوزوو رخ داده است مورد بررسی مجدد قرار گیرد." به گفته پرودی، دولت کنونی صربستان بایدعواقب تصمیماتی را که میلوشوویچ در دوران حکومتش اتخاذ نموده به عهده بگیرد. وی ضمن اعلام حمایت ایتالیا از "مارتی آهتیساری" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در روند تعیین وضعیت کوزوو، از بلگراد و پریشتینا خواست که قدم های جدی در تامین حفاظت از اقلیت های قومی بردارند. نخست وزیر ایتالیا در این مصاحبه، روابط اقتصادی ایتالیا و صربستان را عالی توصیف کرد و خاطرنشان کرد که این روابط همچنان در حال گسترش می باشد.
"پرودی" در راستای گسترش همکاری های فرهنگی بین دو کشور گفت: بزودی مرکز فرهنگی بازسازی شده ایتالیا در بلگراد، بازگشایی می شود. اروپام/255/1387/شبک/ 1592
۰ نفر

سرخط اخبار جهان