۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۷:۱۶
کد خبر: 81984788
T T
۰ نفر

مشهد ميزبان همايش اسلام سياسي و خاورميانه

۱۰ اسفند ۱۳۹۴، ۱۷:۱۶
کد خبر: 81984788
مشهد ميزبان همايش اسلام سياسي و خاورميانه

مشهد- ايرنا- همايش ملي اسلام سياسي و خاورميانه ارديبهشت ماه آتي در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي شود.

دبير همايش ملي اسلام سياسي و خاورميانه گفت: خاورميانه منطقه خاصي در دنيا و مركز بحرانهاي جهاني است.
حسين اطهري روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: نفت به عنوان مهمترين نياز جامعه صنعتي و بخش عمده اي از گاز دنيا در خاورميانه تامين مي شود و يك سري حكومتها در اين منطقه هستند كه استثنايي اند مثلا حكومتهاي پادشاهي در دنيا زوال يافته اما در اين منطقه همچنان وجود دارند.
اين استاد دانشگاه گفت: فقر بسيار گسترده به رغم درآمد بسيار در كنار بنيادگرايي اسلامي يك خطر جدي براي منطقه خاورميانه است.
وي افزود: همچنين ظهور گروههايي همچون طالبان، داعش، القاعده و افراط گرايان مذهبي در سوريه، يمن، عراق، افغانستان و پاكستان نشان مي دهد خاورميانه مستعد خيلي از بحرانهاي گسترده است.
اطهري ادامه داد: گذشته از اينها وجود يك حكومت تحميل شده به نام اسرائيل در منطقه و ناهمساز بودن اين حكومت جعلي با ويژگيهاي سياسي و اقتصادي خاورميانه باعث شده شاهد چالش بسيار بزرگي در اين منطقه باشيم.
وي گفت: اگر انقلاب اسلامي اتفاق نمي افتاد، اسلام سياسي به معناي امروز مطرح نمي شد و گروههاي سياسي اين اميدواري را پيدا نمي كردند كه بتوانند تشكيل حكومت بدهند.
او افزود: پيش از انقلاب اسلامي هيچ گروهي در جهان اسلام اميد به تشكيل حكومت ديني نداشت و بيشتر اعضاي گروهها در جوامع مختلف ليبرال يا ماركسيست بودند و اين انقلاب اسلامي ايران بود كه اميد را براي مسلمانان ايجاد كرد.
دبير همايش ملي اسلام سياسي و خاورميانه ادامه داد: بين اسلام سياسي و بنيادگرايي تفاوت ظريفي است لذا يكي از اهداف اين همايش تبيين همين نكته است.
وي گفت: همچنين در اين چارچوب شكل دولتهايي كه در خاورميانه موجود است و ويژگيهاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي منطقه، با كمك اعضاي هيات علمي دانشگاهها و پژوهشگران كشور به بحث گذاشته مي شود.
اطهري افزود: در اين همايش جنبه هاي مختلف اسلام سياسي در جهان اسلام كه به خصوص در تركيه و ايران خيلي برجسته شده و يا افرادي كه در حوزه اسلام سياسي كار مي كنند با گرايشهاي مختلف شيعه يا سني مورد بحث و تحقيق قرار خواهد گرفت.
وي ادامه داد: اين همايش ملي با همكاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، استانداري خراسان رضوي، انجمن علوم سياسي ايران، انجمن علمي گروه علوم سياسي دانشگاه فردوسي و برخي ديگر از سازمانها برگزار مي شود.
دبير همايش ملي اسلام سياسي و خاورميانه همچنين مهلت ارسال مقالات به دبيرخانه همايش را يكم ارديبهشت ماه 1395 اعلام كرد.
1922/1858/1772
۰ نفر