۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۷:۴۴
کد خبر: 81986693
T T
۰ نفر
ساختمان هاي ضد پشه براي مقابله با دنگي در دستور كار مالزي

كوالالامپور – ايرنا – مالزي براي ممانعت از افزايش بيماري 'تب دنگي' و يا شيوع 'زيكا' ساخت ساختمان هاي ضد پشه را در دستور قرار داد تا مانع نزديكي پشه 'آئدس' عامل اين بيماري ها به انسان ها در مناطق مسكوني شود.

به گزارش ايرنا، افزايش پشه هاي 'آئدس' در مناطق شهري و روستايي كه عامل بيماري تب دنگي است و سالانه ده ها هزار نفر را در مالزي راهي بيمارستان مي كند دولت اين كشور را برآن داشت هرگونه گزينه احتمالي براي پرهيز از گزيده شدن توسط اين پشه ها از جمله ساخت ساختمان هاي ضد پشه را در دستور كار قرار دهد.
وزارت بهداشت مالزي از هفته گذشته همزمان با شيوع جهاني ويروس 'زيكا'، زنگ خطر شيوع گسترده بيماري 'تب دنگي' را نيز به صدا درآورد.
تارنماي 'ماليزيا اينسايدر' روز چهارشنبه به نقل از 'فاضيلاح يوسف' وزير كار مالزي و با استناد به مطالعات انجام شده، نوشت: روش هاي ساده موثر و ارزان قيمتي براي بازسازي ساختمان ها به منظور مقابله با اين گونه پشه ها و ورود آن ها به ساختمان ها وجود دارد.
وي گفت كه با توجه به افزايش روز افزون شمار مبتلايان به تب دنگي، نمي توان اين موارد را مورد بي توجهي قرار داد.
اين مقام مالزيايي افزود كه به سازمان كار عمومي دستور داده شده است راه هاي تغيير ساختار ساختمان هاي موجود با هدف ممانعت از ورود پشه ها به منازل و جلوگيري از تخم گذاري اين نوع پشه را مورد توجه قرار دهد.
'فاضيلاح يوسف' تصريح كرد كه برخي كشورها از جمله گامبيا اقدامات مثبتي براي جلوگيري از ورود پشه به ساختمان ها انجام داده اند كه نتايج اين قبيل اقدامات در قالب مقابله در نشريات بين المللي معتبر به چاپ رسيده است.
اين مقام مالزيايي در ادامه به تلاش سال هاي گذشته براي مقابله با پشه آئدس اشاره كرد و گفت كه از ادامه ساخت بناهايي كه پشه آئدس در آن ها در حال تخم گذاري باشند جلوگيري مي شود و حتي ممكن است باعث توقف مجوز شركت و يا لغو آن شود.
از سال 2000 تا اواسط ماه نخست سال جاري ميلادي 707 هزار و 227 نفر در مالزي مبتلا به تب دنگي شدند كه از اين تعداد يكهزار و 721 نفر جان خود را از دست دادند.
ساختمان هاي كثيف و آلوده، دفن غيرقانوني زباله ها، آشغال ريختن و كثيف كردن محيط، در كنار آغاز پديده 'ال نينو' از جمله عواملي هستند كه باعث افزايش ابتلا به تب دنگي در مالزي شده است.
آمار رسمي نشان مي دهد مالزي در طول سال گذشته ميلادي به طور متوسط شاهد ابتلاي بيش از 300 نفر در روز به تب دنگي بود و 120 هزار نفر در يكسال به اين بيماري مبتلا شدند.
آساق**241**1611