۱۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۴۳
کد خبر: 81987895
T T
۰ نفر
فيليپين: چين مانع دسترسي به يكي از جزاير درياي جنوبي شده است

تهران – ايرنا – مقام هاي فيليپين مدعي شدند كه چين با استقرار كشتي هاي خود در اطراف يكي از جزاير مورد اختلاف در درياي جنوبي چين، مانع دسترسي به مناطق ماهيگيري در اين منطقه شده است.

به گزارش خبرگزاري «رويترز»، « اوژينو بيتو اونون» شهردار جزيره «پاگاسا» در درياي جنوبي چين اعلام كرد كه پكن درهفته هاي اخيرهفت كشتي را به جزيره مرجاني « كوئيرينو (جكسون) » در اين منطقه اعزام كرده است.
وي در گفتگو با رويترز اظهار داشت: اين جزيره در مسير جزاير «پالاوان» و «پاگاسا» قرار گرفته است و ما به طور طبيعي براي استراحت در آنجا توقف مي كنيم. چيني ها سعي در محدود كردن ما با ايجاد يك ايست بازرسي فرضي در اين جزيره دارند.
او در ادامه گفت: اين نقض آشكار حقوق ما براي عبور و مرور و مانع آزادي ناوبري در آب هاي منطقه است.
وزارت خارجه فيليپين درعين حال با صدور يك بيانيه تاكيد كرد: كشتي هاي گارد ساحلي چين دو هفته پيش در اطراف اين جزيره مشاهده شدند، ولي روزچهارشنبه در اين مطنقه حضور نداشتند.
اين بيانيه در ادامه مي افزايد: وزارت خارجه در حال بررسي گزارش هاي رسيده در اين رابطه است و بار ديگر از چين مي خواهد كه از اقدام به فعاليت هايي كه مي تواند موجب پيچيده يا تشديد شدن اختلاف ها در درياي جنوبي چين شده و صلح و ثبات منطقه را تهديد كند، خودداري نمايد.
از سوي ديگر «هونگ لي» سخنگوي وزارت خارجه چين در پاسخ به اين اظهارات گفت: وزارت ترابري چين تنها چند كشتي را براي يدك كشيدن يك كشتي خارجي به اين منطقه اعزام كرده بود و آن ها هم اكنون آب هاي منطقه را ترك كرده اند.
وي ضمن اشاره به اينكه چين مالكيت مطلق اين جزيره را دراختيار دارد، افزود: به علت شرايط كاري و امنيتي از كشتي هاي ماهيگيري خواسته شده بود تا محل را ترك كنند.
فيليپين پيش از اين نيز مدعي شده بود كه يك هواپيماي اين كشور در 7 ژانويه گذشته ميلادي ( 17 دي ) به هنگام بازديد هوايي از جزيره 'تيتو' در درياي جنوبي چين با هشدار نيروي دريايي اين كشور رو به رو شده بوده است.
وزارت خارجه چين در آن زمان با رد سخنان مقام هاي مانيل درباره هشدار پكن به هواپيماي فيليپيني، گفته بود كه مانيل تنها به دنبال ايجاد هراس در مردم و تشديد تنش ها در منطقه است.
درياي جنوبي چين داراي ذخاير بزرگ نفت و گاز و محل عبور كشتي هاي تجاري است. ارزش بازرگاني در اين پهنه آبي بيش از پنج هزار ميليارد دلار در سال برآورد شده است.
برونئي، مالزي، فيليپين، تايوان و ويتنام بر سر مالكيت اين جزاير و آب هاي آن با چين اختلاف نظر دارند.
آساق ** م.م*1590