۱۳ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۱۹
کد خبر: 81988766
T T
۰ نفر
امام جمعه بوشهر: رئيسعلي دلواري نماد مقاومت در تاريخ ايران است

بوشهر- ايرنا- نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: رئيسعلي دلواري با قيام غريبانه خود سرافرازانه از حريم ايران دفاع كرد و امروز به عنوان نماد مقاومت در تاريخ ايران شناخته مي شود.

به گزارش ايرنا، آيت الله غلامعلي صفايي بوشهري روز پنجشنبه در كنگره علمي يكصدمين سالگرد شهادت رئيسعلي دلواري افزود: تنها راه مقابله با نظام استكبار دارا بودن دانش شناخت دشمن، مديريت كردن آنان، اتحاد داخلي و برنامه ‌ريزي قوي است و رئيسعلي نيز با تمام توان در اين زمينه حركت كرد و به عنوان نماد مقاومت در تاريخ ماندگار شد.
وي تصريح كرد: رئيسعلي دلواري با قيام خود ايران را نجات داد و اگر انگلستان مستقر مي شد امروز با چالش هاي جدي در جنوب ايران روبه رو مي شديم.
صفايي بوشهري گفت: رئيسعلي دلواري هيچ نداشت ولي خدا را داشت و اگر خدا را داشته باشيم مي توانيم در نظم نوين بين المللي موثر باشيم.
وي اظهار كرد: رئيسعلي دلواري نشان داد كه بايد دلدار، مقاوم، شجاع و نترس با تمام توان در مقابل دشمن قرار گرفت آن وقت انساني پيشتاز خواهيم بود.
امام جمعه بوشهر گفت: امروز ايران اسلامي با هدايت هاي رهبر معظم انقلاب هزاران هزار رئيسعلي دلواري دارد و اگر تجاوزي از سوي دشمن صورت گيرد، تمام ملت و نظام جمهوري اسلامي همان دلواري هاي زمان رئيسعلي دلواري خواهند بود.
وي اظهار كرد: قيام مردم جنوب در مقابل انگليس به رهبري علمايي همچون علامه بلادي، سيد علي‌نقي دشتي، مجتهد برازجاني و بزرگان ديگري است كه برگ زريني در تاريخ ايران، منطقه و فضاي حركت‌هاي آزادي‌بخش و جنبش استقلال‌طلبانه در جهان است.
صفايي بوشهري ادامه داد: بعد از قيام مردم جنوب و شهادت رئيسعلي دلواري انگليس هيچ‌ گاه جرأت نكرد در خليج‌ فارس تهاجم سخت داشته باشد.
وي گفت: قيام رئيسعلي دلواري درس عبرت و تحولي عظيم در نوع حركت‌هاي تهاجمي جهان ايجاد كرد به گونه اي كه امروز دشمن به جاي تهاجم سخت به روش هاي نيمه سخت و نرم متوسل شده است.
امام‌ جمعه بوشهر خاطرنشان كرد: در زمان قيام رئيسعلي چند كشور در دنيا نقش تعيين‌كننده داشتند كه مي‌توان به روسيه تزاري، عثماني و انگليس اشاره كرد، انگليس چهار بار به بوشهر حمله كرده و آخرين آن در زمان رئيسعلي دلواري بود.
صفايي بوشهري گفت: مقاومت مردم استان بوشهر در مقابل استعمار جهاني قدمتي 500 ساله دارد و قدمت قيام مردم جنوب در مقابل استعمار انگليس تاريخي 200 ساله دارد.
وي با اشاره به تحولات تاريخي و مديريت داخلي در ايران در زمان قيام رئيسعلي دلواري گفت:‌ در آن زمان فضاي سياسي و ملي در ايران مطلوب نبود و دولتي بسيار ضعيف كه توان حاكميت نداشت بر مردم حكومت مي ‌كرد و حتي يك نفر از روشنفكران آن دوران در مركز كشور حامي قيام رئيسعلي دلواري نبود.
امام جمعه بوشهر گفت: با توجه به اهميت شناخت تعداد و نام كساني كه در ركاب رئيسعلي دلواري به شهادت رسيدند در همين راستا از برخي چهره‌هاي علمي و تاريخ ‌شناس درخواست دارم در اين زمينه گام بردارند.
وي گفت: رئيسعلي دلواري هرچه داشت در طبق اخلاص قرار داد و همين امر باعث شد كه امروز بعد از يكصد سال نام او همچنان با افتخار بيان شود و اگر ايثار اين سردار بزرگ جنوب و علماي ديني نبود الان ايران به سرنوشت بحرين گرفتار شده بود.
6047/1656/ 1257
۰ نفر