۱۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۰۸
کد خبر: 81989444
T T
۰ نفر
مالابار و نگرانی چین از نظامی‌گری آمریكا در دریای جنوبی

پكن - ایرنا - چین با ابراز نگرانی از برگزاری رزمایش مشترك آمریكا، ژاپن و هند در آبهای شمالی فیلیپین تاكید كرد كه این گونه تحركات نباید منافع و امنیت این كشور را به خطر بیندازد.

به گزارش ایرنا، رزمایش مذكور نیروی دریایی سه كشور، «مالابار» نام دارد و قرار است بر اساس اعلام آمریكا به زودی در نزدیكی دریای جنوبی چین برگزار شود.
«هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واكنش به رزمایش یاد شده، ابراز امیدواری كرد كه چنین تحركات نظامی، وضعیت را در منطقه بدتر نكند و برای چین خطرناك نباشد.
او كه در نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران سخن می گفت، تاكید كرد كه مسلما همه كشورها بجای آنكه تهدیدی برای دیگران باشند باید گام هایی در راستای برپایی صلح و امنیت بردارند.
«مالابار» یك رزمایش مشترك سالیانه بین هند و آمریكا است ولی نیروی دریایی استرالیا و ژاپن نیز در سال 2007 به این رزمایش پیوستند و این امر با عكس العمل شدید چین مواجه شد.
ناظران می گویند كه نیروی دریایی آمریكا در تلاش است تا با برگزاری رزمایش های بیشتر با هند در منطقه، پای هند را به منازعات دریای جنوبی باز كند كه این موضوع طبیعتا مخالفت و خشم چین را به دنبال خواهد داشت.
به چالش كشیدن چین در دریای جنوبی كه این كشور خود را مالك بلامنازع آن می داند، از دلایل دیگری است كه گفته می شود، آمریكا قصد دارد با این كار مستقیما ادعاهای چین در این رابطه را به چالش بكشد.
رسانه های چین نیز شرایط خوبی برای برگزاری این رزمایش متصور نیستند و «گلوبال تایمز»، ارگان حزب حاكم چین نیز در این باره اعلام كرد كه انجام این رزمایش مشترك نشانه خوبی نیست و این موضوع تایید می كند كه این سه كشور از مواضع فیلیپین در دریای جنوبی حمایت می كنند.
ویتنام، فیلیپین و چین بر سر مالكیت بر برخی از جزایر دریای جنوبی اختلاف نظر دارند و در این مناقشات آمریكا از مانیل حمایت می كند.
فیلیپین حتی در این رابطه، فروردین سال 93 با طرح شكایت از چین در دادگاه بین المللی لاهه و ادعای مالكیت بخشی از دریای چین جنوبی، موضع پكن را در خصوص مالكیت این سرزمین ها در سطح بین المللی به چالش كشید و پرونده ای را برای این كشور در این دادگاه گشود.
چین حاضر به پذیرش حضور در این دادگاه نشد و تاكید دارد همه اختلافات باید از طریق مذاكرات دوجانبه حل و فصل شود.
«جا شیایو گانگ» تحلیلگر موسسه مطالعات بین المللی شانگهای در شرق چین می گوید: اصلی ترین هدف آمریكا از این اقدامات محدود كردن چین است. واشنگتن می خواهد نشان دهد ادعای چین بر مالكیت بر كل این دریا را نمی پذیرد.
آمریكا و هند سال گذشته برای نخستین بار در هشت سال اخیر با یكدیگر رزمایش های نیروی دریایی را تا خلیج بنگال گسترش دادند و از ژاپن نیز برای این منظور دعوت كردند.
به باور كارشناسان سیاسی منطقه، ژاپن هم بر افزودن فشارها بر پكن بی علاقه نیست و به همین سبب دچار منازعاتی با این كشور در دریاهای جنوبی و شرقی چین است و تلاش دارد تا قدرت و اقتدارش را در اتحادیه آسیای جنوبی شرقی (آ.سه.آن) نیز افزایش دهد.
آساق**1597