۱۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۳۶
کد خبر: 81990851
T T
۰ نفر
«راه ابریشم ریلی»، ابتكاری‌ترین طرح اقتصادی میان ایران و چین

پكن - ایرنا - نزدیك به دو هفته قبل یك قطار باری شهر «یی وو» یكی از مراكز تجاری چین در شرق این كشور را ترك كرد و پس از 14روز با گذر ازمناطقی ازآسیای مركزی وارد تهران پایتخت ایران شد تا علاوه بر گشوده شدن فصل تازه ای در مناسبات تجاری ایران و چین، احیای «جاده ابریشم» كلید زده شود.

به گزارش ایرنا، شاید برای بسیاری این حركت یك اقدامی عادی بود، اما ورود این قطار 32 واگنی به ایران نشانه ای از جدیت چین وایران برای پیشبرد چنین برنامه ای است كه گفته می شود بیش از 60 كشور از خاورمیانه گرفته تا دیگر نقاط آسیا، آفریقا و اروپا را به یكدیگر مرتبط می سازد.
در این مسیر البته جمهوری اسلامی ایران گذرگاهی ویژه و كلیدی برای عبور و مرور محسوب می شود و به باور بسیاری از كارشناسان اقتصادی چین، راه های ایران برای اجرای چنین برنامه ای بسیار حیاتی است.
چین با اجرای این طرح به خوبی از شرایط ویژه ایران آگاه بود و نیك می دانست كه نمی تواند چنین مقصد مهمی را در این برنامه كه از سال 2013 میلادی مطرح شده بود، نادیده بگیرد.
به خصوص آنكه شخص «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین پیش از هراقدامی اعلام كرده بود ایران كریدورمهمی در جاده ابریشم است كه از طریق آن باید بسیاری از كالاها به كشورهای مختلف منطقه منتقل شود و این «ارز آوری» خوبی هم برای تهران خواهد داشت.
نخستین قطار باری كانتینری ازچین، پس از طی 10هزار و 399 كیلومتر در 14 روزوپس از عبور از گذرگاهی در منطقه مسلمان نشین «سین كیانگ» در شمال غرب چین و همچنین قزاقستان و تركمنستان، 26 بهمن ماه سالجاری به تهران رسید.
قطاری كه وارد ایران شد نشان داد كه می توان حمل و نقل هایی را كه پیشتر از دریا صورت می گرفت با خطوط ریلی جایگزین كرد و این فاصله زمانی انتقال كالا را نیز نزدیك به 30 روز كاهش داد.
درحقیقت آنچه رخ داد این را معنا می كند كه یك شبكه بزرگ از آسیا و اروپا گرفته تا آفریقا وخاورمیانه مملو از راه های عبوری، ریلی و جاده ای در حال شكل گیری است تا جاده ابریشم دوباره ساخته شود.
آنچه مسلم است اینكه طرح«یك كمربند - یك جاده»یا همان راه ابریشم زمینی ودریایی، نوین ترین حركت اقتصادی درسطح جهان به حساب می آید كه توجه بسیاری از كشورها حتی غربی ها را نیزبه خود جلب كرده است وهر كشوری می كوشد تا به هر طریقی به آن مرتبط شود و از آن سود ببرد.
شاید باور كردنی نباشد كه چینی ها برای تحقق چنین ایده ای، بیش از یك صندوق 40 میلیارد دلاری در نظر گرفته اند.
براین اساس، گزارش های موجود حاكی است چین خود را برای اینكه نزدیك به یكهزار میلیارد دلار برای ساخت راه های ابریشم جدید هزینه كند، آماده كرده است.
بسیاری از كارشناسان و رسانه های چین معتقدند كه راه ابریشم برای چین بسیار حیاتی است و در اجلاس های كنفرانس مشورت سیاسی وكنگره ملی خلق چین كه هم اكنون در پایتخت این كشور در جریان است، این برنامه به طور كامل و دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
آمریكایی ها پس ازجنگ جهانی دوم برای اجرای «طرح مارشال» كه مشابهت هایی با اقدام چینی ها دارد، 130 میلیارد دلار هزینه كردند اما مهم این است كه طرح چین بسیار گسترده است و نزدیك به 60 كشور با 4 میلیارد و 400 میلیون نفر از جمعیت دنیا را در بر می گیرد.
با این حساب «یك كمربند - یك جاده» برنامه ای است كه نزدیك به نیمی از جمعیت جهان را شامل می شود و حدود 40 درصد از رشد تولید ناخالص داخلی دنیا را در بر خواهد گرفت.
شاید بی ربط نباشد كه اذعان شود طرح احیای جاده های ابریشم دریایی و زمینی كه از سال 2013 میلادی از سوی رئیس جمهور چین مطرح شد مهمترین حركت اقتصادی در جهان است كه شركای تجاری دنیا را به یكدیگر مرتبط می سازد و باعث شكل گیری الگوهای نوین در عرصه تجارت می گردد.
این راه از زمین و دریا اروپا و آسیا را در برمی گیرد و بنادر اقیانوس آرام جنوبی را شامل می شود، بسیاری از گذرگاه های آبی و زمینی دنیا را به یكدیگر متصل می كند و كوریدورهای مختلف ریلی و جاده ای را در خود جای می دهد.
طرح نیروگاه هیدروالكتریك چین در پاكستان و یا سرمایه گذاری برای اجرای طرح گاز طبیعی مایع در روسیه و همچنین ایجاد صندوق 40میلیارد دلاری راه ابریشم و تاسیس بانك سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) با سرمایه 100 میلیارد دلار همگی برنامه هایی پیوند خورده با طرح یك «كمربند - یك جاده» است.
همین بانك توسعه آسیایی چین بود كه شش ماه قبل اعلام كرد قصد دارد نزدیك به یك هزار میلیارد دلار در بیش از 900 طرح مرتبط با جاده ابریشم در60 كشور سرمایه گذاری كند. بانكی كه نزدیك به 30 درصد از سهامش در اختیار موسس آن است.
بخشی از این طرح ها در آسیای مركزی ساخته می شود و یكی از مهمترین بخش های آن نیز ایجاد بالغ بر 3 هزار 200 كیلومتر خط ریلی برای قطارهای تندرو میان چین وایران است تااینكه پكن بتواند آزادانه وامن تر به منبع بزرگ انرژی دنیا یعنی نفت ایران دسترسی داشته باشد.
اجرای برنامه های زیربنایی به ارزش 46 میلیارد دلار در پاكستان و 20 میلیارد دلار در قزاقستان با حمایت چین از جمله بخش های مرتبط با جاده ابریشم است.
شاید به همین دلیل است كه « ویكرام شارامانی» محقق دانشگاه «یاله» می گوید: نباید تردیدی داشت كه جاده ابریشم پرمعنا ترین حركت اقتصادی امروز دنیاست و همانطور كه طرح «مارشال»، قرن بیستم را ساخت این راه ابریشم نوین است كه قرن بیست و یكم را شكل داده و به محل بهتری برای زندگی انسان تبدیل خواهد كرد.
آساق**1597