۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81992140
T T
۰ نفر

دختران عراقی برای تحصیلات تكمیلی به ایران می آیند

۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۲۰
کد خبر: 81992140
دختران عراقی برای تحصیلات تكمیلی به ایران می آیند

بغداد- ایرنا- طبق توافقات و مذاكرات انجام شده بین دانشگاه 'الزهراء' و دو دانشكده دخترانه 'تربیت دختران' و 'علوم' دانشگاه 'بغداد'، زمینه تحصیلات تكمیلی برای دختران عراقی در ایران فراهم شده و با رفع برخی موانع، دختران عراقی از این پس می توانند تحصیلات تكمیلی خود را در ایران طی كنند كه به اعتقاد كارشناسان، در نوع خود تحولی در مناسبات علمی بین دو كشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یك هیات علمی متشكل از 10 رییس دانشگاه معتبر ایرانی از جمله ریاست دانشگاه الزهراء (س) به سرپرستی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات وفناوری در امور بین الملل هفته گذشته به بغداد آمد و در مذاكراتی كه انجام شد، برسر این مورد خاص با وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق و ریاست دانشگاه بغداد معتبرترین دانشگاه این كشور به توافقات اولیه رسیدند.
این هیات علمی مسایل مختلفی را در زمینه همكاری علمی بین دو كشور بحث و بررسی كردند كه یكی از محورها، برداشتن موانع اداری برای پذیرش دانشجویان دخترعراقی در دانشگاه دخترانه الزهرا تهران بود كه با استقبال دو طرف مواجه شد.
رییس دانشگاه الزهراء در جریان این سفر به خبرنگار ایرنا در بغداد گفت: عراق آماده اعزام دانشجویان دختر خود به جمهوری اسلامی ایران برای انجام تحصیلات تكمیلی است و دانشگاه الزهراء (س) نیز برای پذیرش آنها اعلام آمادگی كرده است.
دكتر 'انیسه خزعلی' ادامه داد: دانشگاه الزهرا برای پذیرش دختران دانشجوی عراقی در همه رشته ها و خصوصا در سطوح تكمیلی (فوق لیسانس و دكترا) آمادگی پذیرش دانشجویان عراقی را دارد، اما یكسری موانع اداری وجود دارد كه قول های مساعد برای رفع آنها از طرف عراقی گرفته ایم.
یادآور می شود كه از 21 هزار دانشجوی خارجی موجود در دانشگاه های ایران فقط دو هزار و 100 دانشجو عراقی هستند كه از این تعداد سهم دختران بسیار ناچیز است این در حالی است كه به واسطه فضای عمومی جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از دختران عراقی و خانواده های آنها تمایل دارند تحصیلات تكمیلی خود را در ایران سپری كنند.
نزدیكی دو كشور، اشتراكات فرهنگی، دینی، سهولت یادگیری زبان فارسی برای اغلب عراقی ها، مراودات گسترده تجاری و گردشگری دینی، اعتبار علمی دانشگاه های ایران، شناخت عمومی عراقی ها از ایران و نیز ارزان بودن هزینه های تحصیل، در مقایسه با كشورهای دیگر و بالاخره فضای مناسب جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تحصیل دختران، عواملی است كه كارشناسان آن را در گسترش رغبت دانشجویان دختر عراقی و خانواده های آنها به ادامه تحصیلات در ایران موثر می دانند.
دكتر خزعلی در این خصوص خاطر نشان ساخت كه كل دانشجویان دختر خارجی مشغول به تحصیل در دانشگاه الزهرا (س) تهران، 50 نفر هستند كه تعدادی از آنها را دختران عراقی تشكیل می دهند.
رییس دانشگاه الزهرا تاكید كرد: برای پذیرش و بورس 30 دختر دانشجوی عراقی در مقطع دكتری برای طرف عراقی اعلام آمادگی كرده ایم و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نیز در این خصوص اعلام حمایت كرده است.
از طرفی رییس دانشكده تربیت دختران در دانشگاه بغداد در گفت وگو با ایرنا ابراز امیدواری كرد كه در آینده همكاری بین دو دانشگاه الزهرا و بغداد در بخش دختران با توجه به اصرار دو طرف، گسترش یابد.
دكتر 'شروق كاظم' افزود كه دانشكده تربیت دختران به دلیل تضمین استخدام دولتی و دخترانه بودن این دانشكده، هرساله در تعیین رشته های دانشجویان با استقبال خوبی مواجه است و هم اكنون پنج هزار و 252 دانشجو در رشته های مختلف در این دانشكده مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه بغداد با 24 دانشكده در رشته های مختلف علمی و 4 دانشكده در سطوح تحصیلات عالی دارای بیش از 68 هزار دانشجو است و تعداد دانشجویان سطح عالی بالغ بر هشت هزار و 400 دانشجو اعم از دختر و پسر است.
دانشكده تربیت دختران دارای 10 تخصص مختلف در زمینه انسانی، رایانه، آموزش زبان های مختلف ، جغرافیا ، علوم قرانی، تربیت روان شناسی ، مهدكودك، خدمات اجتماعی و غیره است كه علاوه بر سطح كارشناسی، در پاره ای رشته ها ، سطوح تكمیلی هم دارد.
رییس دانشكده علوم دخترانه دانشگاه بغداد نیز به ایرنا گفت: در جریان سفر هیاتی از دانشگاه بغداد به دانشگاه الزهرا در ماه سپتامبر گذشته یادداشت تفاهمی درخصوص همكاری علمی امضا شده است.
خانم دكتر 'احلام محمد فرحان' افزود: یادداشت تفاهم سابق، پیرامون تبادل استاد و انجام طرح های تحقیقاتی مشترك بین دانشجویان سطوح تكمیلی است و وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق آن را تایید كرده و اكنون در صدد اجرایی كردن این یادداشت تفاهم هستیم.
وی تاكید كرد: ما علاقمند به گسترش مناسبات بین دانشكده علوم دختران دانشگاه بغداد با دانشكده علوم دانشگاه الزهرا (س) در سطوح تكمیلی هستیم و پیشنهاد دادیم كه این همكاری در زمینه تبادل استاد و دانشجو باشد.
وی پیشنهاد اولیه دانشكده علوم دانشگاه بغداد برای انجام تحصیلات تكمیلی را در دو سطح دكتری و فوق لیسانس بین 10 تا 15 دانشجوی دختر ذكر كرد.
یادآور می شود كه دانشگاه الزهرا(س) تاكنون 43 یادداشت تفاهم همكاری علمی و پژوهشی با دانشگاه های خارجی به امضا رسانده است كه یكی از آنها دانشگاه بغداد است.
هیات علمی دانشگاه های ایران به سر پرستی قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری در امور بین الملل از هشتم تا سیزدهم اسفند ماه وارد عراق شد كه ضمن دیدار با 'حسین الشهرستانی' وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی با رییس دانشگاه بغداد پیرامون گسترش همكاری های علمی گفت وگو كرد و از دو دانشگاه فناوری و النهرین در بغداد نیز بازدید بعمل آورد.
این هیات در ادامه سفر به عراق به منطقه اقلیم كردستان عراق رفت و یادداشت تفاهم همكاری علمی با وزارت علوم اقلیم كردستان عراق امضا كرد.
*خاورم *1*353*1770**1566