به گزارش روز يكشنبه گروه فرهنگي ايرنا، حجت قاسمزاده اصل درباره آخرين وضعيت سريال تاريكي شب، روشنايي روز اظهار كرد: تهيهكننده سريال محمد هاشمي اصل است و انتخاب ساير عوامل سريال ادامه دارد. زمان تصويربرداري سريال چهار ماه و نيم پيش بيني شده، همه لوكيشنها در تهران و پيشبيني زمان شروع تصويربرداري ارديبهشت ماه سال بعد است.
وي درباره طرح اصلي نگارش اين سريال گفت: طرح اوليه نگارش سريال تاريكي شب، روشنايي روز از روي علاقه شخصي من بود و پس از گذراندن مراحل پژوهشي مفصل، نگارش متن را شروع كردم و ترجيح دادم آدمها و قصه سريال، بيانگر حس و احساس و اتمسفري از بستر تاريخي باشند تا نماينده واقعي از دوران تاريخي. تاريخ را در كتابها ميشود خواند؛ اما ترسيم شيوه زندگي و تفكر آدمهاي دورانهاي گذشته، اتفاق بهتري است كه اميدوارم افتاده باشد.
او در پاسخ به اين سوال كه چرا فيلمنامهنويسي فردي را به فيلمنامهنويسي گروهي ترجيح ميدهد، افزود: نگارش فيلمنامه يك كار به شدت انفرادي است و به فيلمنامهنويسي گروهي اعتقادي ندارم. بازيهايي مثل فوتبال و واليبال را ميتوان به صورت تيمي انجام داد؛ اما نويسندگي اين طور نيست. در بهترين حالت فرضي، نويسنده اصلي مي تواند از پشتوانه پژوهش گروه و ايده هايشان استفاده كند اما محصول نهايي بايد سليقه دراماتيك نويسنده باشد.
وي افزود: گروه هاي نويسندهاي ظهور كردهاند كه روزي يك قسمت سريال مينويسند كار خوب زمان كافي ميخواهد (به نشانه و دليل حجمِ كمّي خروجي نويسندههاي خوب و كارهاي با ارزش).
اين نويسنده و كارگردان درباره زمان نگارش فيلمنامه بيان كرد: زمان استانداردي براي نگارش فيلمنامه تعريف نشده و با توجه به نوع و ژانر كارها متفاوت است؛ اما به تجربه براي نسخه اول يك فيلمنامه سينمايي 4 يا 5 هفته كافي است و سريالي كه طرح و ساختارش معلوم شده خروجي هفتهاي يك قسمت، خروجي معقولي است. براي سريال تاريكي شب، روشنايي روز از ابتداي شكل گيري ايده كار و پژوهش تا پايان نوشتن فيلمنامه حدود هفت ماه وقت صرف كردم؛ اما بازنويسي و روتوش نهايي همچنان تا قبل از كليد زدن سريال ادامه خواهد داشت.
قاسم زاده همچنين درباره منابع پژوهشي اثر خود ادامه داد: با توجه به اين كه بخشي از سريال در دهه 50 ميگذرد، تمام كتابها و نشريات و مجلههاي موجود و در دسترس از دهه پنجاه تا امروز را مطالعه كردم و يادداشت برداشتم؛ اما براي خلق شخصيتهاي سريال از هيچ شخصيت واقعي استفاده نكردم؛ زيرا قرار نيست شخصيت دراماتيك عين شخصيت هاي واقعي و تاريخي باشد.
كارگردان سريال يادآوري درباره حجم و كشش داستاني تازه ترين سريال خود خاطرنشان كرد: سريال من 14 قسمت 45 الي 50 دقيقه اي است. كوتاه يا بلند بودن يك سريال به سوژه و داستان آن مربوط است و خيلي امري دلخواه نويسنده نيست. سوژه و بستر انتخاب شده، تعيينكننده تعداد قسمتهاست. من سفارشي براي نوشتن اين سريال نداشتم و به خاطر علاقهام به موضوع و كاراكترها، بعد از انجام پژوهش و با مطرح كردن ايده و قصه و كسب موافقت شفاهي و دوستانه مديران مركز فيلمنامهنويسي، نگارش را آغاز كردم و منتظر انجام كارهاي اداري و عقد قرارداد و دريافت قسط نماندم. و بگويم كه هيچوقت براي نوشتن و ساختن كاري سفارش قبول نكردهام و تا به امروز هيچ وقت قرارداد جداگانه اي براي نگارش نبسته ام و تمام توافق ها و پرداخت هاي مالي بعد از اتمام نگارش فيلمنامه بوده است.
كارگردان فيلم تلويزيوني قصهها و واقعيتها با تاكيد بر كليد زدن يك پروژه با فيلمنامهاي كامل و آماده عنوان كرد: من در همه كارهايم با فيلمنامه كامل سر صحنه رفتم و معمولا در حين كار تغييري در متن نمي دهم و همان فيلمنامه اي را مي سازم كه روز آخر پيش توليد نهايي كرده ام و به نظرم با داشتن فيلمنامه كامل مي توان زمان بندي و برنامه ريزي بهتري براي كار داشت. داشتن فيلمنامه كامل به نفع كيفيت پروژه تمام مي شود.
سريال تاريكي شب، روشنايي روز كه در دو برهه زماني امروز و گذشته اتفاق ميافتد، داستان زندگي فردي است كه جريان روزمره حياتش از مدار عادي خارج ميشود. او مجبور است جواب چرايي مشكلات امروزش را در گذشته پيدا كند و... اين سريال در 14 قسمت 45 دقيقهاي در مركز گسترش فيلم نامه نويسي سازمان صداوسيما توليد مي شود.
فراهنگ**9157**1027
كارگردان تاريكي شب، روشنايي روز:
فيلمنامه نويسي يك كار انفرادي است
۱۶ اسفند ۱۳۹۴، ۱۶:۲۰
کد خبر:
81992392
تهران- ايرنا- نويسنده و كارگردان سريال تاريكي شب، روشنايي روز با اعلام آغاز به كار تصويربرداري اين سريال از ارديبهشت ماه گفت: نگارش فيلمنامه يك كار به شدت انفرادي است.