۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱:۴۵
کد خبر: 81992813
T T
۰ نفر
صدها نفر در مسكو حمله به سفارت روسيه را در اوكراين محكوم كردند

مسكو - ايرنا - صدها نفر از فعالان سياسي روس در مسكو با برپايي تظاهراتي در برابر سفارت اوكراين، حمله به سفارت روسيه در كي يف را محكوم كردند.

به گزارش ايرنا، حدود 300 نفر عصر روز يكشنبه در مقابل سفارت اوكراين در مسكو اجتماع كرده و عليه حمله ملي گرايان اوكرايني به سفارت روسيه در كي يف تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان شعارهايي همچون «فاشيسم مردود است»، «دست ها كوتاه از ديپلمات هاي روس در اوكراين»، «پوروشنكو بايد محاكمه شود» ، «ننگ بر بي قانوني در اوكراين» و «ساوچنكو قاتل خبرنگاران روس» سر مي دادند.
نيروهاي امنيتي با استفاده از نرده هاي متحرك و نصب آن در خيابان محل سفارت اوكراين از نزديك شدن تظاهركنندگان به ساختمان سفارتخانه جلوگيري كردند با اين وجود معترضان به سوي ساختمان تخم مرغ و گوجه فرنگي پرتاب كردند.
دهها مامور امنيتي ساختمان سفارت اوكراين را محاصره كرده بودند و مسئوليت تامين امنيت آن را برعهده داشتند و تظاهرات بدون هر گونه حادثه اي تا ساعت 10 شب به وقت مسكو ادامه داشت و سپس تظاهركنندگان پراكنده شدند.
صدها نفر از ملي گرايان اوكرايني روز يكشنبه در اعتراض به درخواست دادستاني روسيه براي محكوميت «نادژدا ساوچنكو» خلبان اوكرايني محبوس در اين كشور به 23 سال زندان در مقابل سفارت روسيه در كي يف اجتماع كرده و به سوي ساختمان آن سنگ و تخم مرغ پرتاب كردند.
اين اجتماع بعد از ظهر روز دوشنبه برگزار شد و بر اثر پرتاب و بطري حاوي رنگ و نيز تخم مرغ به ساختمان سفارت روسيه در كي يف خساراتي وارد آمد.
بر اساس اطلاعات شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه ،چند نفر از معترضان نيز به محوطه سفارتخانه نفوذ كرده و بر اثر اقدام هاي آنها شيشه هاي پنجره هاي سفارت خرد و چند دوربين مدار بسته امنيتي نيز از كار افتاد.آنها همچنين پرچم سفارت روسيه را پاره كرده و بجاي آن پرچم اوكراين را نصب كردند.
شب گذشته نيز چند مهاجم اوكرايني با سنگ و بطري هاي حاوي مواد محترقه به ساختمان سفارت روسيه در كي يف حمله كردند كه بر اثر اين حمله سه خودرو واقع در محوطه سفارت آسيب ديد.
سفارت روسيه در كي يف با ارسال نامه اي به وزارت امور خارجه اوكراين به اين اقدام اعتراض كرده است. پليس كي يف پرونده اي در اين مورد تشكيل داده و تحقيقات را شروع كرده است.
ناديا ساوچنكو خلبان اوكرايني كه به عنوان هدايت كننده تيراندازي هاي خمپاره اي ارتش اوكراين در شرق اين كشور خدمت مي كرده است از سوي روسيه متهم به مشاركت در قتل دو خبرنگار روس در استان دونتسك اوكراين شده است.
محاكمه ساوچنكو به مرحله پاياني رسيده و نماينده دادستاني روسيه درخواست 23 سال حبس براي وي كرده است. اين زنداني اوكرايني اعلام كرده است در صورت خودداري روسيه از آزاد كردن وي هفته آينده شروع به اعتصاب غذاي نامحدود خواهد كرد.
شبس*اروپام*391*1613