۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۴:۱۸
کد خبر: 81993592
T T
۰ نفر
استان افتخارات فراموش نشده ميزبان رئيس دولت اعتدال

يزد - ايرنا - حسن روحاني امروز همراه تعدادي از معاونان و وزيران دولت تدبير و اميد در ميان شوق غيرقابل وصف مردم مومن دارالعباده ، استان افتخارات فراموش نشده، شهر و سرزمين «قنات، قنوت و قناعت» وارد يزد شد.

به گزارش ايرنا ، يزد در تاريخ چند هزار ساله خود با عناويني همچون شهر بادگيرها، شهر كار و كاريز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسينيه ايران، شهر دوچرخه ها، شيريني، شهر قنات ، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته مي شود.
يزد نخستين استان كشور از لحاظ سرانه صنعتي ( كل سرمايه گذاري تقسيم بر جمعيت) و نيز چهارمين استان كشور از لحاظ كشت گلخانه اي از مهمترين ظرفيت هاي يزد محسوب مي شود.
22 سال جايگاه نخست قبولي كنكور سراسري ، 51 درصد از توليد سنگ آهن كشور ، توليد 45 درصد كاشي و سراميك ، 27 درصد توليدات نساجي كشور ، ظرفيت بالاي ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان دومين شهر تاريخي جهان بعد از ونيز ايتاليا و نخستين شهر خشتي جهان، انرژي خورشيدي و پزشكي به عنوان رتبه نخست كشور در زمينه پزشك و تخت بيمارستاني نسبت به جمعيت از ديگر پتانسيل هاي اين استان كويري است.
امروز مردم يزد در نخستين سفر كاروان تدبير و اميد در ايام بعد از انتخابات باشكوه هفتم اسفندماه و بعد از دو سال انتظار از دوران خاطره انگيز انتخابات خردادماه 1392 و دادن بالاترين در كشور به دكتر روحاني و شعار اعتدال به آروزي خود در ديدار با رئيس جمهوري ايران اسلامي رسيدند.
يزد، شهري با تاريخي كهن به قدمت خشت خام و بافت تاريخي به مساحت عرصه 743 هكتار و مساحت حريم پنج هزار هكتار است كه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است. اين استان به دليل داشتن يكهزار و 480 اثر تاريخي ثبت شده غيرمنقول و 600 بناي تاريخي ثبت شده ملي در كنار 2 استان فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلايي مورد علاقه گردشگران خارجي لقب گرفته است.
دكتر روحاني امروز در ميان انبوه جمعيت مشتاق كاروان تدبير و اميد در ميدان معروف و قديمي اين شهر يعني اميرچخماق با تجليل از بزرگي مردم اين استان گفت: سلام بر يزد قهرمان، سلام بر نگين كوير ايران و سلام بر مردمي كه در همه صحنه ها افتخار و حماسه افريدند، سلام بر شهيد محراب ايت الله صدوقي و سلام بر مرد اخلاق و ادب سيد روح الله خاتمي .
رئيس جمهوري افزود: سلام بر شهيدان و دلاوران قهرمان تيپ الغدير يزد، سلام بر شهيد منتظر قائم و همه شهيدان اين ديار و سلام بر جوانان غيور و حماسه افرين استان يزد .
روحاني اضافه كرد: سلام بر ديار گفت و گوي تمدنها و سلام بر شهر ايمان و عرفان و عشق به خاندان رسالت.
وي گفت: آشنايي من با ديار شما بيش از 50 سال مي گذرد و شور شما مردم همان شور سال 54 است، شما در سال 54 ، 55 ، 56 و 57 در انقلاب اسلامي چه ها كه نكرديد.
رئيس جمهوري يادآور شد: شما مردم يزد بعد از قم و تبريز سومين ستون تحرك انقلاب اسلامي در فروردين 57 بوديد و من در فروردين 57 در شهر يزد شما بودم و دلاوري هاي شما را از نزديك ديدم ، من قهرماني هاي تيپ الغذير شما را در عمليات هاي مختلف و بوِيژه در عمليات خيبر از نزديك شاهد بودم .
روحاني تصريح كرد: شما دار ايمان و جهاد و فداكاري و كوشش و عشق به انقلاب، امام و رهبري معظم انقلاب و كشور ايران هستيد.
وي افزود: افتخار مي كنم كه شاگرد استاد بزرگ حوزه ايت الله عظمي سيد محمد محقق داماد بودم، من شاگرد ايت الله عظمي شيخ مرتضي حائري يزدي بودم . استوانه علم و دانش در حوزه عليم قم و بالاتر موسس حوزه علميه قم از ديار شما ايت الله عظمي حائري يزدي بوده است.
وي اظهار داشت: با استعدادترين شاگردان در حوزه و دانشگاه امروز و ديروز از استان يزد بوده است.
رئيس جمهوري در اين اجتماع باشكوه با اشاره به آشنايي و رفاقت با بزرگان يزد خاطرنشان كرد: ايران قهرمان خدمتگزاران خود را هيچ وقت فراموش نخواهد كرد آنهايي كه براي عظمت انقلاب تلاش كردند و آنهايي كه امروز افتخار ايران هستند هيچكس نمي تواند نام و عظمت آنها را خاموش كند.
روحاني با اشاره به انتخابات هفتم اسفندماه هم گفت: در روزهايي كه پيش رو داريم يك دوران بزرگ پيروزي اخلاقي در انتخابات هفتم اسفند را گذرانديم كه مردم قهرمان ما حماسه ديگري آفريدند همانطور كه در سال 92 مردم آفريدند.
وي اضافه كرد: در اين انتخابات برادر عزيز من دكتر عارف نقش بسزايي داشت كه البته در اين حماسه بزرگ بعد از مقام معظم رهبري كه نقش اصلي را پاي صندوق راي داشتند همه نخبگان و بزرگان و بويژه افتخارات اين شهر مردم را براي اين حماسه بزرگ دعوت كردند.
عالي مقام اجرايي كشور اضافه كرد: روح و اميد جديدي دركالبد اين كشور دميده شده است دلها را بايد از كينه ها بشوئيم، امروز روز وحدت و اتحاد است.
رئيس جمهوري يادآور شد: من وقتي در سال 59 وارد مجلس شوراي اسلامي شدم آنچه شما مردم عزيز يزد قهرمان به مجلس فرستاده بوديد دسته گلها و چراغهاي درخشان مجلس شوراي اسلامي بودند.
روحاني اضافه كرد: درود به روان پاك مرحوم دكتر سيدرضا پاكنژاد كه در قبل از انقلاب با او آشنا بودم و يكي از نمايندگان برجسته بود و در همان مجلس از اردكان هم برادر عزيزم دكتر سيدمحمد خاتمي حضور داشتند.
اين استان ظرفيت هاي بالايي در بخش هاي مختلف همچون صنعت ، آب ، پزشكي ، گردشگري و انرژي خورشيدي دارد به گونه اي كه در برخي حوزه ها در كشور رتبه نخست دارد .
در استان كويري يزد با وجود ظرفيت هاي فراوان، چالش هاي جدي نيز وجود دارد كه برخي از آنها به بحران تبديل شده است. يكي از قديمي ترين مشكل هاي اين استان مشكل تامين آب است. مشكل آب در استان كويري و خشك يزد، موضوع تازه اي نيست و مردم اين استان همواره با چالش هاي كوچك و بزرگي در اين زمينه مواجه بوده اند اما در سال هاي گذشته و با توجه به گسترش كم آبي در كشور، وضعيت اين استان به شكلي جدي و متفاوت از گذشته بحراني شده است تا حدي كه آب در برخي مناطق جيره بندي مي شود.
در سفر دكتر روحاني به استان يزد بهترين هديه دولت تدبير و اميد به يزدي ها ، انتقال آب درياي عمان و خليج فارس به اين استان به عنوان نخستين مركز در فلات مركزي بود .
دكتر روحاني درباره موضوع آبرساني در خليج فارس به استانهاي مركز كشور اظهار كرد: انشاءلله در سالهاي آينده پروژه هايي براي انتقال آب از درياي عمان و خليج فارس به فلات مركز خواهيم داشت و طبق بررسي كه در دولت انجام داديم اولين استاني كه آب از خليج فارس به آن خواهد رسيد استان يزد خواهد بود .
وي يادآور شد: 40 هزار ميليارد ريال براي اين طرح اختصاص داده شده كه خط اول آن به فلات مركز، استانهاي يزد و كرمان خواهد بود.
رئيس جمهوري افزود: براي اين منظور در تهران تصويب كرديم كه 400ميليون دلار از صندوق توسعه ملي ،9 هزار ميليارد ريال از منابع شركتها ، 6 هزار ميليارد ريال از منابع بانكها و هزار ميليارد تومان از منابع بخش خصوصي اختصاص يابد كه با اختصاص اين اعتبارات را كه كار بسيار عظيمي است اين موفقيت آغاز خواهد شد.
استان يزد با دارا بودن ظرفيت هاي فراوان و موقعيت راهبردي و ممتاز مي تواند در آينده به يكي از مهم ترين قطب هاي سرمايه گذاري در بخش هاي ميراث فرهنگي، گردشگري، صنعت و معدن، حمل و نقل، توسعه آموزش عالي، آموزش و پرورش، پزشكي و توريسم درماني تبديل شود كه اميدواريم با اين سفر ريل گذاري تحقق حركت قطار اين آرزوهاي شدني بخوبي انجام شود و دارالعباده يزد به يكي از استانهاي پيشتاز كشور در تمامي بخش ها مبدل شود.
گزارش از : محمودرضا رحماني
1968/8068