۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۲۰:۲۴
کد خبر: 81994215
T T
۰ نفر
اصفهاني ها با خانه تكاني كاخ هشت بهشت به استقبال 'جشن نوروزگاه' مي روند

اصفهان-ايرنا-همزمان با 12 استان كشور، اصفهاني ها نيز با خانه تكاني كاخ هشت بهشت اين شهر به استقبال 'جشن نوروزگاه' مي روند.

كاخ هشت‌ بهشت اصفهان كه روزگاري زيباترين كاخ عالم ناميده مي‌شد در سال ۱۰۸۰ هجري در روزگار شاه سليمان صفوي ساخته شد.
به گزارش ايرنا، اولين بار در كشور 12 استان از 24 تا 27 اسفند با اجراي برنامه هاي زنده و با هدف شناساندن بهتر آيين هاي نوروز، رويداد فرهنگي نوروزگاه را جشن مي گيرند.
قرار است شهر تاريخي اصفهان از روز 21 اسفند با خانه تكاني كاخ هشت بهشت به استقبال اين رويداد فرهنگي برود.
مدير اجرايي اين جشن در اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان، هدف از برگزاري اين جشن را معرفي هرچه بيشتر آيين هاي نوروزي كشورمان دانست كه بعنوان ميراث ناملموس به ثبت جهاني رسيده است.
منصور زيرك، آيين سنتي نوروز را يكي از بزرگترين پرونده هاي ميراث ثبت جهاني اعلام كرد و گفت: اين آيين، ميراث فرهنگي ناملموسي است كه 12 كشور را دربرگرفته و در يونسكو نيز به ثبت رسيده است.
وي افزود: نوروز و رديف موسيقي سنتي ايراني دو محور مهم برگزاري چنين جشني است.
وي افزود: آداب، رسوم و آيين ها يكي از جنبه هاي كمتر شناخته شده ميراث فرهنگي ناملموس در بين مردم است كه از نسل هاي گذشته به ما رسيده و اكنون جزو باورهاي مردم است و حفظ اين ميراث ناملموس، بسيار سخت تر از ميراث ملموس است.
زيرك، ميعادگاه مردم اصفهان براي برگزاري جشن نوروزگاه را باغ موزه چهلستون، موزه هنرهاي تزئيني و ميدان امام اين شهر اعلام كرد و گفت: همزمان با اجراي اين رويداد در اصفهان، 12 استان نيز جشن نوروزگاه را براي استقبال از نوروز و گراميداشت آيين هاي سنتي آن برپا خواهند كرد.
وي يادآور شد: همزمان با ايران، اين جشن در كشورهاي تاجيكستان، قرقيزستان، افغانستان، پاكستان، عراق ، ازبكستان و آذربايجان نيز برگزار مي شود.
وي تزريق روحيه نشاط و اميد به مردم را از اهداف ديگر برگزاري جشن نوروزگاه دانست و تصريح كرد: در هفته برگزاري جشن نوروزگاه، باغ موزه چهلستون و ميدان امام با اجراي نمايش،حافظ خواني، نقالي و شاهنامه خواني و نمايش عروسكي ميزبان مردم خواهند بود.
مدير اجرايي جشن نوروزگاه ادامه داد: به همين مناسبت يك روز نيز به نام 'روز اديان توحيدي'خواهيم داشت و ارامنه و زرتشتيان با حضور در اين مراسم، آيين هاي مذهبي مرتبط با نوروز را اجرا خواهند كرد.
وي از حضور عشاير و اجراي موسيقي سنتي و رديف نوازي ايراني در باغ موزه چهلستون نيز بعنوان ديگر برنامه جشن نورزگاه نام برد.
زيرك افزود: در عصر چهارشنبه آخر سال نيز مي كوشيم در باغ موزه چلستون، اين آيين سنتي را با معرفي درست و بدون آتش براي شهروندان برگزار كنيم و ورزش باستاني چوگان در ميدان امام نيز با دعوت از فدراسيون و هيات چوگان اصفهان از 24 تا 27 اسفند در ميدان امام برگزار مي شود.
وي ادامه داد: بازي نمادين چوگان در ايام نوروز نيز از 7تا 13 فروردين ادامه خواهد داشت و با برپايي نمايشگاه تخصصي چوگان در موزه هنرهاي تزئيني اصفهان، اشياء و ادوات چوگان را به نمايش خواهيم گذاشت.
زيرك گفت: رژه چوگان بازان از خيابان سپه به سمت ميدان امام قبل از اجراي هر بازي جزو برنامه هاست و مي كوشيم با ورودي رايگان به سه محل برگزاري جشن نوروزگاه، بستري شاد براي حضور خودجوش مردمي فراهم و با پتانسيل مردمي و تشكل ها اين برنامه را اجرا كنيم.
زيرك گفت:در روزهاي 26 تا27 اسفند در موزه چهلستون يكهزار و 200 كيلوگرم سمنو پخته و در اجراي اين برنامه نيز از پتانسل مردمي استفاده مي شود.
مدير اجرايي اين رويداد در ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان، برگزاري رويداد نوروزگاه در استان را حركتي پسنديده دانست كه توسط اين اداره كل و در راستاي شناسايي هرچه بيشتر آيين هاي نوروزي كشورمان اعلام كرد.
عيد نوروز از قديمي‌ ترين عيد ايرانيان و از بزرگترين اعيادي است كه تجليل و پاسداشت آن ريشه در تاريخ كهن دارد.
شاعران و نويسندگان قرن چهارم و پنجم هجري همچون فردوسي، عنصري، بيروني، طبري و بسياري ديگر كه منبع تاريخي و اسطوره‌اي آنان ادبيات پيش از اسلام بوده است، نوروز را از زمان پادشاهي جمشيد مي‌دانند.
نوروز تنها جشني است كه از دوران باستان با عظمت تمام و همراه با انبوهي از افسانه ها و آيين ها تا به امروز ادامه يافته است.
خانه تكاني، ميرنوروزي، پنجشنبه آخر سال، كاشت سبزه، سفره هفت ‌سين، كارت و پيام شادباش، ديد و بازديد و مسافرت نوروزي از مهمترين آيين هاي نوروز در ايران است كه تابه امروز نيز حفظ شده است.

گ/6027/7141
۰ نفر