۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۴۷
کد خبر: 81996124
T T
۰ نفر
تعیین سه روز ملی برای خراسان رضوی نشان از غنای فرهنگی این استان است

مشهد- ایرنا- معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی گفت: تعیین سه روز ملی برای این استان نشان از غنای فرهنگی آن است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محسن صادقی در جلسه مشترك انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی افزود: تعیین سه روز ملی با عناوین روزهای ملی فردوسی، خیام و عطار برای خراسان رضوی افتخاری بزرگ است كه این نشان از غنا و پیشینه فرهنگی این استان دارد.
وی اظهار كرد: برای هویت بخشی و آشنایی نسل سوم با مفاخر استان باید جدول مفاخر كه توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر شهرستان طراحی شده است عملیاتی گردد و مفاخر هر شهرستان معرفی شود.
وی با تاكید بر خودداری از كارهای كلیشه ای و تكراری در تدوین برنامه ها گفت: دستگاه های اجرایی باید با ارائه برنامه نو و ماندگار به معرفی مفاخر استان بپردازند.
صادقی افزود: عطار، فردوسی و خیام به تمام كشورهای فارسی زبان تعلق دارند لذا مراسم بزرگداشت این شعرا باید به صورت بین المللی برگزار شود و در آن میزبان سفیران كشورهای مزبور نیز باشیم.
وی بر همكاری دستگاه های اجرایی در بزرگداشت این مفاخر تاكید كرد و گفت: انتظار می رود دستگاه های مربوط با بهره گیری از ظرفیت ها و اعتبارات ملی خود این مهم را در استان اجرا نمایند.
وی همچنین بر حضور آستان قدس رضوی در بزرگداشت مفاخر بویژه مفاخر دینی در مشهد تاكید كرد.
معاون سیاسی، امنیتی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به اینكه امسال بخش ویژه علمی با حضور دو دانشگاه در نیشابور اجرا می شود ضروری است با محوریت دانشگاه فردوسی مشهد هماهنگی های لازم میان تمام دانشگاه های استان صورت گیرد و كاری فاخر و قابل قبول در این زمینه انجام شود.
وی بر اطلاع رسانی متمركز در زمینه برنامه های فرهنگی و هنری ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی توسط دبیرخانه ستاد و انجمن آثار مفاخر استان تاكید كرد.
صادقی برگزاری كنگره توس تا نیشابور را فعالیت فاخر در حوزه فرهنگی خواند و افزود: فعالیت های فرهنگی و هنری فاخری توسط دبیرخانه تدوین شده است كه انتظار می رود همه دستگاه ها برای باشكوهتر برگزار شدن فعالیت ها همت كنند.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از برنامه های فرهنگی و هنری پیش بینی شده در ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی خراسان رضوی گفت: برنامه‌ های بزرگداشت سه تن از مفاخر استان، شامل همایش های علمی، برنامه های ادبی و هنری، آیین های ویژه و كارگاه های هنری، گلباران، برنامه های هنری و نمایشی همزمان با روز های ملی این مفاخر در مشهد و نیشابور برگزار می شود.
سید سعید سرابی با اشاره به برگزاری كنگره ملی از توس تا نیشابور افزود: با توجه به پیش بینی های انجام شده میهمانانی از خارج از كشور در این مراسم حضور خواهند داشت.
وی اظهار كرد: در این استان بزرگانی همانند خواجه نصیر، غزالی، خواجه ‌نظام ‌الملك، مطهری و امثال آنها وجود دارند كه هركدام سهم بسیار در ارتقای علم و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی داشته اند.
روزهای 25 و 28 اردیبهشت ماه در تقویم رسمی به ترتیب به نام حكیم ابوالقاسم فردوسی و حكیم عمر خیام نامگذاری شده است.
7498/ 6053