۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶
کد خبر: 81996261
T T
۰ نفر
جاي تلاش هاي مجاهدانه در مساجد خالي است

تربت حيدريه- ايرنا- فرمانده سپاه ناحيه تربت حيدريه گفت: با وجودي كه مسجد زيرساخت دين اسلام و پناهگاه اعتقادي مردم است، اما امروز جاي تلاش هاي مجاهدانه در اين مراكز ديني و فرهنگي خالي است.

به گزارش ايرنا، سرهنگ پاسدار فرضعلي گرايلي سه شنبه شب در همايش مديران و ائمه جماعات كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد اين شهرستان افزود: پس از انقلاب اداره كنندگان مساجد نتوانستند انتظارات را برآورده كنند و در برپايي نماز جماعت و جذب جوانان و نوجوانان به مسجد در حد انتظار ظاهر نشده ايم.
وي افزود: مسجد بايد محل نشر احكام اسلامي باشد و اين احكام به مانند چشمه هاي زلال معرفت و در قالب گفتمان اسلامي در جامعه جوشيده و گسترش يابد.
وي گفت: مسجد و نمازي كه ترييت اسلامي در آن وجود ندارد تاثيري بر جامعه نمي گذارد، لذا تقويت نماز جماعت در مرحله اول و همچنين جذب جوانان و نوجوانان و ارائه برنامه هاي فرهنگي مناسب در ترويج گفتمان اسلامي نقش بسزايي دارد.
گرايلي اظهار كرد: يكي از كاركردهاي مسجد، حفظ روحيه استكبارستيزي و حمايت از مردم مظلوم، مستضعفان و جنبش هاي آزاديخواه است و چنين روحيه اي بايد در مسجد متبلور باشد، زيرا اين باعث وحدت در برابر دشمنان اسلام مي شود.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت حيدريه نيز گفت: كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد نياز به غربالگري دارند زيرا در عمل برخي كانون ها تنها اسم كانون را يدك كشيده و در عمل هيچگونه فعاليتي ندارند.
غلامرضا نجفي افزود: با اين حال كانون ها نياز به حمايت نيز دارند اما ما كه هم اكنون در فصل خشكسالي اعتبارات به سر مي بريم نمي توانيم كمكي به كانون ها داشته باشيم.
وي با بيان اينكه دبيرخانه كانون هاي فرهنگي وهنري مساجد، به جز مشهد، تنها در سه شهر تربت حيدريه، سبزوار و نيشابور نمايندگي دارد، گفت: دفتر نمايندگي در تربت حيدريه تنها در حد يك اتاق كوچك در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامي و به هيچ وجه در شان اين دستگاه فرهنگي، كه بايد سربازان جنگ نرم را تربيت كند، نيست.
امام جمعه تربت حيدريه نيز در سخناني، يكي از مهمترين كاركردهاي مسجد را ايجاد و تقويت باورهاي ديني و اعتقادي در مردم دانست و افزود: اداره كنندگان مساجد بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند.
حجت الاسلام محمدرضا عصمتي، تقويت اخوت و برادري را از ديگر كاركردهاي مساجد خواند و تاكيد كرد: متوليان مساجد بايد زمينه ايجاد، توسعه و تقويت علوم جديد را در بين مسجدروها فراهم سازند.
وي گفت: ياد صالحان و شهدا و هدايت مردم به سوي خداوند يا حداقل پيشگيري از بيراهه رفتن مردم از ديگر وظايف اداره كنندگان مساجد است.
در شهرستان تربت حيدريه 115 كانون فرهنگي و هنري مساجد وجود دارد.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
6121/5132