۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81998764
T T
۰ نفر

جو بایدین: اردوغان خواهان توافق با اسراییل است

۲۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81998764
جو بایدین: اردوغان خواهان توافق با اسراییل است

آنكارا – ایرنا – رسانه های تركیه روز جمعه به نقل از رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش داده اند كه جوبایدین معاون رئیس جمهوری آمریكا كه به سرزمین های اشغالی سفر كرده، به بنیامین نتانیاهو گفته است كه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری تركیه خواهان توافق با اسراییل است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه ها نوشته اند كه جو بایدین گفته است، اردوغان می خواهد بحران در روابط آنكارا – تل آویو هر چه زودتر خاتمه یابد.
بنا بر اعلام رسانه های تركیه ای، جو بایدین در قالب سفر دوره ای خود به خاورمیانه، به تل آویو رفته و در گفت وگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح كرده كه اردوغان می خواهد در حداقل زمان ممكن این موضوع را فیصله دهد.
روزنامه هاآرتص به نقل از مقامات وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نوشته است: جوبایدین در این دیدار تاكید كرده كه وی خواهان میانجی گری و یا هر كمك لازم دیگر برای تحقق این نزدیكی می باشد.
این رسانه ها درخصوص نظرات نتانیاهو در این زمینه نیز نوشتند: تل آویو با قصد نتیجه گرفتن بر سر میز مذاكره با آنكارا نشسته است؛ مذاكرات هنوز ادامه دارد ولی دو طرف به توافق نهایی نرسیده اند.
موضوع عادی سازی روابط آنكارا با رژیم صهیونیستی مدتهاست یكی از بحث های مهم در سیاست خارجی و محافل دیپلماتیك و رسانه ای است، ولی این بحث ها به دنبال بروز بجران جدی در روابط آنكارا – مسكو و تشدید سردی در روابط آنكارا با هم پیمانان غربی و منزوی شدن تركیه در مساله سوریه، آنكارا را بر آن داشته تا به نوعی راههای برون رفت از آنچه كه شخص اردوغان آن را «انزوای ارزشمند» خوانده است، بررسی كند.
این باور قدیمی در محافل سیاست خارجی تركیه كه روابط با رژیم صهیونیستی می تواند پشتیبان جدی برای این كشور در تحكیم روابط با غرب به ویژه آمریكا باشد، گویا دوباره در حال احیا می باشد.
روابط دیپلماتیك آنكارا – تل آویو كه به دنبال ماجرای موسوم به «وان مینیت» اردوغان در نشست مجمع اقتصادی جهان در داووس و یورش نظامیان صهیونیست به كشتی كمك رسان تركیه ای به غزه(مرمره)، به سطح پائین رسیده بود، دوباره به سطح سفیر ارتقا داده می شود.
اردوغان در اوایل سال جاری در بازگشت از سفر دوره ای به كشورهای آمریكای جنوبی گفت: تركیه و اسراییل (رژیم صهیونیستی) به یكدیگر محتاج هستند. بعداز این اظهارات موضوع پیگیری مذاكرات غیرعلنی دو طرف كه عموما در ژنو و در سطح قائم مقام وزارت خارجه تركیه و مقامات رژیم صهیونیسستی دنبال می شد، به طور علنی تری در محافل سیاسی و خبری تركیه مطرح شد.
روزنامه سوزجود در ماه ژانویه گذشته خبر داد كه جان دیزدار مدیركل امور خاورمیانه وزارت امور خارجه تركیه به عنوان سفیر جدید آنكارا در تل آویو شروع به كار می كند.
این روزنامه می افزاید: در صورتیكه مذاكرات مربوط به چگونگی رفع حصر غزه به عنوان یكی از سه شرط تركیه برای عادی سازی روابط با تل آویو به نتیجه برسد، سفرای دو طرف به زودی مبادله خواهند شد.
گفته می شود، دو شرط تركیه كه عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی و پرداخت غرامت بابت كشتار 10 نفر از شهروندان ترك در آبهای بین المللی در نزدیكی غزه منتفی شده و در خصوص شرط سوم كه رفع حصر غزه می باشد نیز دو طرف روی فرمول خاصی كار می كنند تا بدون رفع كامل حصر غزه، كمك ها و محموله های ارسالی به غزه از طریق تركیه و با كنترل دو طرف صورت گیرد.
«عمر چلیك» سخنگوی حزب حاكم عدالت و توسعه اوایل دی ماه گذشته در خصوص عادی سازی روابط آنكارا- تل آویو گفت: دولت و مردم اسراییل (رژیم صهیونیستی) دوست تركیه هستند.
وی در ارتباط با خبرهای توافق تركیه با رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط افزود: هنوز توافقنامه ای امضا نشده است، ولی مشغول بررسی پیش نویس توافقنامه هستیم.
در ماه مه سال 2010 میلادی كشتی مرمره آبی از تركیه به مقصد غزه در حركت بود كه در آب های بین المللی دریای مدیترانه هدف حملات نیروهای صهیونیستی قرار گرفت. در این حادثه 9 فعال حقوق بشر تركیه ای كشته و دهها نفر دیگر زخمی شدند؛ از آن تاریخ مناسبات آنكارا با تل آویو دچار سردی شد و طرفین سفرای خود را فراخواندند.
تركیه اعلام كرده كه برای عادی سازی مناسبات خود با رژیم صهیونیستی خواستار عذرخواهی، پرداخت غرامت و لغو محاصره غزه از سوی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) است.
در مارس سال 2013 بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همتای تركیه اش به خاطر این حمله عذرخواهی كرد.
خاورم/2011**1275