۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۵:۳۹
کد خبر: 81999316
T T
۰ نفر
چین به آمریكا بابت فروش تسلیحات نظامی به تایوان هشدار داد

پكن - ایرنا - پكن یك بار دیگر با اعتراض به انتشار اخبار مربوط به فروش تسلیحات نظامی آمریكا به تایوان تاكید كرد كه این جزیره بخشی از خاك چین است و واشنگتن حق معاملات تسلیحاتی با آن را ندارد.

به گزارش ایرنا، آمریكا بر اساس معاهده ارتباطات با تایوان در سال 1972 میلادی، تاكنون بزرگترین فروشنده تسلیحات به این جزیره بوده و هرگز به انتقادها و مخالفت های چین وقعی ننهاده است.
«هونگ لی» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی گفت: ما قویا مخالف فروش تسلیحات نظامی به تایوان هستیم و این موضوع بارها و به صراحت اعلام شده و در این موضع هیچ تغییری نیز حاصل نشده است.
چین به شدت نگران است كه با روی كار آمدن حزب دمكراتیك ترقیخواه كه اساسنامه كاری استقلال طلبانه ای در تایوان دارد در كنار فروش های تسلیحاتی جدید آمریكا به این منطقه، جنبش استقلال تایوان از چین پا بگیرد.
چین پیشتر نیز به تایوان بابت معاملات نظامی اش با آمریكا هشدار داده بود و اعلام كرد كه پكن با هرگونه خرید تسلیحاتی از سوی تایپه از جمله اسلحه، سخت افزار و فناوری های نظامی به هر بهانه ای و از هر كشوری مخالف است و آنرا به شدت محكوم می كند.
بر اساس آنچه وزارت خارجه آمریكا اعلام كرده قرار است این كشور دو فروند كشتی نظامی به ارزش 190 میلیون دلار را در اختیار تایوان قرار دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت كه ما از طریق مراجع رسمی اعتراض خود را به وزارت خارجه آمریكا اعلام كرده ایم و آن كشور باید مساله را كاملا تشریح كند.
وی گفت كه آمریكایی ها تصریح كرده اند قصدی برای فروش تسلیحات به تایوان ندارند اما گزارش هایی در این باره منتشر شده و وزارت خارجه آمریكا در این باره اظهار نظرهایی كرده است.
موضوع تایوان از زمان پیروزی انقلاب چین در سال 1949 میلادی به دلیل حمایتهای آمریكا از حكومت این جزیره، همواره از چالش های جدی در روابط دو قدرت مهم جهانی یعنی چین و آمریكا بوده است.
«هونگ لی» تاكید كرد: ما قراردادها و بیانیه هایی با آمریكا امضا كرده ایم. یكی از آنها سندی است كه در سال 1982 میلادی بین دو كشور منعقد شده كه بر اساس آن آمریكا باید بتدریج فروش سلاح به تایوان را كاهش داده و نهایتا متوقف كند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین تاكید كرد كه دیدگاه پكن در مخالفت با فروش سلاح از سوی آمریكا به تایوان، موضعی ثابت، روشن و صریح است.
چین اواخر آذر ماه سالجاری نیز در واكنش به تصمیم آمریكا مبنی بر فروش سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان، علاوه بر احضار كاردار این كشور در پكن یكی از شركت های فرشنده تجهیزات نظامی آمریكا را نیز تحریم كرده بود.
تایوان و چین در پایان جنگ داخلی سال 1949 میلادی از یكدیگر جدا شدند، اما چین این جزیره را بخشی از خاك خود می داند و مایل است كه در تایوان بعد از پیوستن به سرزمین مادری، نیز الگوی یك كشور و دو نظام را همچون هنگ كنگ و جزیره ماكائو پیاده كند.
آمریكا در بیش از سه دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به جزیره تایوان بود و این مسئله همواره اعتراضات شدید چین را در پی داشته است.
آساق**1597