۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۴۳
کد خبر: 81999478
T T
۰ نفر
افزایش سرعت تصفیه‌ فاضلاب‌ به كمك نانو كامپوزیت‌های حساس به نور

تهران- ایرنا- پژوهشگران دانشگاه محقق اردبیلی نانوكامپوزیتی سنتز كرده‌اند كه قادر است به كمك نورخورشید، سرعت فرایند تصفیه‌ فاضلاب‌های صنعتی را افزایش دهد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا ازستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دكتر عزیز حبیبی ینگجه از پژوهشگران این طرح گفت: تولید این ماده فتوكاتالیزور سه‌جزئی در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است، از این نانومواد می‌توان در تصفیه‌ پساب صنایعی نظیر صنایع تولید رنگ و آفت‌كش‌ها و همچنین تصفیه‌ آب آشامیدنی بهره برد.
وی بیان كرد: امروزه با توسعه صنایع مختلف، موضوعاتی از قبیل آلودگی‌های زیست‌محیطی، كاهش انرژی و معضل گرمایش جهانی، توجهات بسیاری را به‌ منظور تحقیقات علمی در جهان به خود جلب كرده‌اند، در این راستا، مواد نیمه رسانایی كه انرژی خورشیدی را به انرژی‌های دیگر از جمله انرژی شیمیایی تبدیل می‌كنند، كاربردهای بالقوه‌ای خواهند داشت.
وی با اشاره به اینكه تاكنون مطالعات بسیاری به ‌منظور تولید و بهینه‌سازی عملكرد این نوع مواد صورت گرفته است، افزود: كربن نیترید گرافیت مانند را به‌ عنوان یك نیمه‌هادی پلیمری معرفی كرد كه قادر است با جذب نور مرئی به حذف آلاینده‌ها كمك كند.
وی گفت: مواد اولیه ارزان‌قیمت، روش تهیه ارزان و زیست سازگار بودن از مزایای استفاده از این نانوفتوكاتالیزور است، یدید بیسموت در این نانوكامپوزیت، نقش افزایش خاصیت فتوكاتالیزوری و اكسید آهن مغناطیسی نقش سهیل‌كننده‌ بازیافت را در این نانوفتوكاتالیزور ایفا می‌كنند.
این محقق یادآور شد: طبق مطالعات و ارزیابی‌های صورت گرفته برعملكرد این نانوكامپوزیت تولید شده، می‌توان دریافت كه فعالیت فتوكاتالیزوری نانوكامپوزیت متشكل از كربن نیترید گرافیت مانند و یدید بیسموت 10/1 برابر بیشتر از كربن نیترید گرافیت مانند خالص است، همچنین این نانوكامپوزیت پس از پنج بار استفاده‌ پی‌درپی در واكنش حذف آلاینده‌ها، كماكان قابلیت خوبی از خود به نمایش می‌گذارد.
نتایج این تحقیقات در مجله Journal of Colloid and Interface Science به چاپ رسیده است.
علمی (1)**9340**2017
۰ نفر