آزاد راه همدان - ساوه یكی از اصلی ترین مسیرهای تردد در كشور به شمار می رود كه این جاده استان های مركزی را به غرب كشور متصل می كند.
این آزاد راه از دهه 80 در چند قطعه در حال اجرا بود كه چندی پیش در آیین ویدئو كنفراسی توسط رئیس جمهوری بهره برداری شد.
طرح قطعه پایانی آزاد راه همدان - ساوه كه در دهه فجر بهره برداری شد به طول 28 كیلومتر شامل كیلومتر 95 تا 123 باند جنوبی آزاد راه همدان - ساوه و حد فاصل دخان تا تجرك بود.
بهره برداری از این طرح مهم موجب كاهش یكساعته زمان تردد از همدان به تهران شد بگونه ای كه هم اینك می توان در دو ساعت و 30 دقیقه مسیر همدان - تهران را طی كرد.
با بهره برداری از این آزاد راه، رانندگانی كه از این مسیر تردد دارند دیگر مسیرهای پر پیچ و خم و حادثه خیز موجود در حدفاصل تجرك تا دخان را نمی بینند و این امر در افزایش ایمنی تردد تاثیر دارد.
با درخواست پلیس راه همدان و تایید پلیس راه ناجا پس از تكمیل و بهره برداری از قطعه پایانی آزاد راه همدان - ساوه ، جاده قدیم و یكطرفه همدان - ساوه كه پیشتر نقش باند جنوبی را ایفا می كرد دو طرفه شد.
با توجه به اینكه ایمنی این مسیر نسبت به آزاد راه كمتر بود تردد خودروهای مسافربری عمومی از جاده قدیم همدان - ساوه ممنوع شد.
همچنین با توجه به اینكه جاده قدیم همدان - ساوه پیشتر یكطرفه بوده ، استفاده كنندگان از این مسیر با وجود دو طرفه شدن آن هنوز بر این باورند كه همچنان این جاده یكطرفه است.
نشانه این باور غلط تجاوز خودروهای نقلیه به مسیر مقابل و سبقت های مكرر و غیرمجاز است در حالیكه بیش از 60 عدد تابلوی هشداری در مسیر غرب به شرق جاده قدیم ساوه به تازگی نصب شده است.
مسیر تجرك و دخان با این توصیف و ذهنیت اشتباه رانندگان مبنی بر یكطرفه بودن آن شاهراهی است كه بوی حادثه می دهد و هر لحظه احتمال برخورد رخ به رخ خودروها در این مسیر متصور است.
خبری كه به تازگی رئیس پلیس راه همدان در اختیار ایرنا قرار داد حكایت از این دارد كه دو خودرو سواری در این مسیر با یكدیگر رخ به رخ برخورد كردند كه حاصل آن مجروح شدن چهار عضو یك خانواده بود.
این نخستین سانحه ای است كه پس از دو طرفه شدن این مسیر و بعلت تجاوز به چپ یك خودرو رخ داده و در جریان این سانحه یك دختر دو ساله به همراه دو زن و یك مرد به شدت مجروح شدند.
قصه تلخ و ادامه دار جاده قدیم همدان - ساوه در پس بی توجهی رانندگان، می رود تا این شاهراه را به مكانی برای پیچیدن طومار زندگی مسافران و صدور جواز فوت كاربران از این جاده كند.
مسیری كه با وجود مجهز شدن به علائم هشداری برای بالا بردن ایمنی، ولی هر لحظه انتظار می رود خبر ناخوشایندی از آن به گوش برسد و خانواده هایی را دغدار و سیاه پوش كند.
هر چند انتظار می رود این جاده كه به تازگی دو طرفه شده به علائم هشداری بیشتری از جمله چراغ های چشمك زن و شیارهای لرزاننده مجهز شود ولی مهمتر از آن توجه دقیق رانندگان به علائم نصب شده در حاشیه جاده است.
*خبرنگار ایرنا در همدان
با بهره برداری از آزادراه كربلا در همدان بار دیگر بارقه ای از امید در دلها دمیده شد تا شاید شاهد بروز سوانح رانندگی ناگوار نباشیم، ولی گویا این قصه تلخ تمامی ندارد.