۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82000420
T T
۰ نفر

قم در شب شهادت حضرت صدیقه كبری(س) به سوگ نشست

۲۲ اسفند ۱۳۹۴، ۱۹:۱۲
کد خبر: 82000420
قم در شب شهادت حضرت صدیقه كبری(س) به سوگ نشست

قم - ایرنا - مردم متدین شهر مقدس قم و زائران بارگاه ملكوتی حضرت معصومه(س) در شب شهادت دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) با برگزاری آیین های عزاداری، اشك ماتم ریختند.

به گزارش ایرنا، مراسم عزاداری شب شهادت حضرت صدیقه كبری(س) در حرم كبریایی حضرت فاطمه معصومه(س) با حضور زائران و دلسوختگان مكتب اهل بیت(ع) با اجرای برنامه های عزاداری و مدیحه سرایی در حال برگزاری است.
شهر قم در این شب ملكوتی یكپارچه سیاهپوش و پرچم های مشكی در سراسر شهر برافراشته شده است و محبان اهل بیت(ع) با دلی شكسته و غمبار در گوشه و كنار این شهر و در كنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) سوگنامه می خوانند و این گونه عشق و علاقه خود را به حضرت زهرا(س) نشان می دهند.
امشب دسته های عزاداری و هیات های سینه زنی و زنجیر زنی دل های دردمند خویش را به ضریح حرم مطهر حضرت معصومه گره زده اند و مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی و بیان رثای زندگی یگانه دختر رسول خدا(ص) پرداخته اند.
عاشقان اهل بیت(ع) همنوا با مدیحه سرایی مداحان با زمزمه هایی به یاد تنهایی حضرت فاطمه(س) در كوچه های بنی هاشم اشك ریختند.
زائران حرم مطهر كریمه اهل بیت(ع) از نقاط مختلف كشور به قم آمده اند تا در این شب غمبار به ساحت مقدس امام زمان(عج) و حضرت معصومه تسلیت بگویند و این گونه عشق و علاقه خود را به اهل بیت(ع) نشان دهند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز در كنار دسته های عزداری و سینه زنی با برگزاری آیین های سوگواری و عزاداری دست بر سینه گذاشته و به پیشگاه بانوی آب و آیینه عرض تسلیت می گویند و در غم از دست دادن مادر عالمیان بانو فاطمه زهرا(س) اشك ماتم می ریزند.
شهر مقدس قم همانند سایر نقاط ایران اسلامی، امشب عشق به اهل بیت عصمت و طهارت و اوج ارادت خود به یگانه دردانه پیامبر اسلام را بار دیگر به گونه ای زیبا و وصف ناشدنی به نمایش گذاشت، در خیابان ها و كوچه ها ایستگاه های صلواتی برپا شده است و از زائران پذیرایی می شود.
مسجد مقدس جمكران، دفتر مقام معظم رهبری در قم، بیوت مراجع تقلید، بقاع متبركه امامزادگان، مساجد و تكایا میزبان دلدادگان فاطمی است كه بر سر و سینه زنان گوش جان به سخنرانی مداحان در خصوص زندگانی گهربار دخت گرامی نبی مكر اسلام سپرده اند.
حضرت فاطمه (س) در سال پنجم پس از بعثت و در روز 20 جمادی الثانی در مكه و در خانه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام و حضرت خدیجه(س) به دنیا آمد. نام مبارك آن حضرت، فاطمه است و از برای ایشان القاب و صفات متعددی همچون زهرا، صدیقه، طاهره، مباركه، بتول، راضیه و مرضیه نیز ذكر شده است. ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از جمله كنیه های این بانوی مطهر اسلام است.
سراسر زندگانی صدیقه طاهره(س)، مملو از مكارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است، ایشان با امام علی(ع) پیشوای اول شیعیان ازدواج كرد و در تمام برهه های حساس زندگی در كنار امام اول شیعیان بود و از او حمایت می كرد، ایشان در همسرداری و مهر مادری الگوی جهانیان است.
در دامن پاك فاطمه زهرا(س) دو امام بزرگوار و دو شخصیت ممتازعالم بشری، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسین(ع) سرور شهیدان تربیت یافتند و سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشیدند و نیز زینب كبری(س) حماسه ساز روز عاشورا كه پیام حسینی و حماسه عاشورا را در جهان اعلام كرد.
سرانجام حضرت فاطمه بر اثر شدت ضربات و لطماتی كه به او بر اثر هجوم به خانه‌اش و وقایع پس از آن وارد گشته بود، بیمار گشت و در بستر بیماری افتاد.
در ایام بیماری، فاطمه (س) روزی امام علی (ع) را فراخواند و آن حضرت را وصی خویش قرار داد و به آن حضرت وصیت نمود كه پس از وفاتش، فاطمه را شبانه غسل دهد و شبانه كفن نماید و شبانه دفن كند و احدی از كسانی كه در حق او ستم روا داشته‌ اند، در مراسم تدفین و نماز خواندن بر جنازه او حاضر نباشند.
سرانجام روز سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری دخت پیامبر، بر اثر حوادث ناشی از هجوم به خانه ایشان، دنیا را ترك نمود و به شهادت رسید؛ در حالیكه از عمر مباركش بنا بر مشهور، 18 سال بیشتر نمی‌گذشت و بنا بر مشهور تنها 95 روز پس از رسول خدا در این دنیا زندگی نمود.
8138 / 1175 /1596
۰ نفر