۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82001689
T T
۰ نفر
چهارمحال و بختیاری چهارمین استان خشك كشور اعلام شد

شهركرد- ایرنا- مدیركل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با كاهش 30 درصدی بارندگی و ذوب زودهنگام برف در ارتفاعات، چهارمین استان خشك كشور اعلام شد.

مهرداد قطره سامانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهارمحال و بختیاری پس از استانهای یزد، خراسان رضوی و جنوبی چهارمین استان خشك كشور در سال جاری شناخته شد.
وی ادامه داد: وضعیت سال آبی 94-95 در چهارمحال و بختیاری در شرایطی آغاز شد كه مردم این استان نهمین سال خشكسالی را تجربه كردند و این موضوع در افت آبهای زیرزمینی تاثیر بسزایی داشته است.
قطره سامانی با اشاره به كاهش 30 درصدی بارش ها در سال زراعی جاری، گفت: متوسط بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری تاكنون ( از اول مهر تا 24 اسفند) 308 میلی متر گزارش شده كه باید تا پایان سال زراعی به 591 میلی متر برسد.
مدیركل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح كرد: این در حالی است كه با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش دما در استان این كمبود بارندگی جبران نمی شود.
قطره سامانی از افزایش دو درجه ای دما در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: این افزایش دما باعث ذوب زودهنگام برف در ارتفاعات استان شده به گونه ای كه هم اكنون میزان برف در ایستگاه كوهرنگ صفر است،در حالی كه میانگین ارتفاع برف نسبت به مدت مشابه دوره گذشته 74 سانتی متر بوده است.
به گزارش ایرنا، با توجه به اینكه چهارمحال وبختیاری سرچشمه دو رودخانه كارون و زاینده رود و بخشی از رودخانه دز است، كاهش بارش ها در این استان، استان های اصفهان و خوزستان را به طور مستقیم با چالش در تامین آب مواجه می كند.
7363/2097