به گزارش روز دوشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان منطقه آزاد انزلي، رضا مسرور اظهار كرد : اين سازمان بيش از 80 درصد درآمدهاي خود با رقمي حدود يكهزارميليارد ريال را صرف احداث و تكميل پروژه هاي عمراني نموده كه نسبت به سال گذشته 57 درصد و در قياس با سال 92 رقمي حدود 720 درصد رشد داشته است.
وي ،تكميل و بهره برداري از ساختمان اداري سازمان، مركز نمايشگاه ها و همايش هاي بين المللي منطقه، تقاطع غيرهمسطح شهيد نامجوي و بزرگترين مركز تفريحات دريايي شمال كشور را از جمله زيرساخت هاي ايجاد شده طي اين مدت در منطقه عنوان كرد.
وي با بيان اين كه احداث بزرگترين بندر ايران در درياي خزر مهمترين پروژه زيرساختي اين منطقه است كه بعد از دو سال ركود در مسير تكميل قرار گرفته، افزود: مجتمع بندري كاسين بعد از پروژه پل خليج فارس بزرگترين پروژه عمراني زيرساختي مناطق آزاد كشور است .
مسرور تصريح كرد : اين پروژه بعد از مهندسي ارزش و كاهش يكهزار ميليارد ريالي هزينه احداث آن اكنون با سرعت در حال ساخت است .
وي خاطرنشان كرد: موج شكن شرقي اين بندر از سال 93 تا كنون 72 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و همزمان ساخت يك پست اسلكه آن از سوي اين سازمان آغاز شد كه تا پايان سال آينده آماده پهلوگيري كشتي مي شود.
همچنين به گفته وي ساخت چهار پست اسكله ديگر با سرمايه گذاري سه هزار ميليارد ريالي از سوي بخش خصوصي آغاز شده كه اميدواريم يك پست آن در نيمه دوم 95 آماده بهره برداري شود.
*توجه به الزمات اقتصاد مقاومتي
رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي در ادامه فعال كردن واحدهاي توليدي صنعتي غيرفعال و واحدهاي تجاري راكد در محدوده تجاري منطقه را از مهمترين بخش هاي عملكرد سازمان منطقه آزاد انزلي در مسير اجرايي نمودن اقتصاد مقاومتي عنوان كرد.
به گفته وي در اين ميان بيش از 30 واحد صنعتي فعال شده است و همچنين در دوسال اخير با مزيت هاي خلق شده يكهزار واحد تجاري در مجتمع هاي منطقه راه اندازي شده اند.
وي اضافه كرد: در همين راستا اين سازمان اقدام به بهره گيري از توانمنديهاي محلي و روستايي نمود كه شروع به كار كارگاه توليد ورمي كمپوست و طرح هاي كشاورزي با همكاري اين سازمان و سرمايه گذاران بخش خصوصي از مهمترين اين برنامه ها است.
*منطقه آزاد انزلي مركز ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر
مسرور با بيان اينكه فلسفه وجودي منطقه آزاد انزلي ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر بوده افزود: برگزاري نشست سفيران چهار كشور حاشيه درياي خزر در منطقه و انعقاد تفاهمنامه با منطقه آزاد لوتوس آستراخان روسيه و اكتائو قزاقستان را زمانيكه با ميزباني اولين اجلاس شوراي همكاري مناطق آزاد كشور هاي حاشيه درياي خزر در سال 95 در اين منطقه كنار يكديگر قرار دهيم به جديت اين سازمان در مسير ايفاي نقش مركزي در ارتباط با اين كشور پي مي بريم.
وي ضمن ابراز اميدواري نسبت به اينكه اين تفاهم نامه ها به تسهيل و توسعه روابط اقتصادي تجار ايراني با اين كشورها منتهي شود، تصريح كرد: از سوي ديگر اين سازمان ميزبان پانزدهمين اجلاس اتاقهاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر بوده و در عين حال جلسات تخصصي با سفير و كنسول روسيه درخصوص برطرف نمودن مشكلات تجار ايراني در بنادر روسيه برگزار نموده ايم.
*اتصال مجتمع بندري كاسپين به خط ريلي يعني فعال سازي كريدور شمال جنوب
مسرور با بيان اينكه اتصال مجتمع بندري كاسپين به شبكه ريلي كشور و خط آهن قزوين-رشت-انزلي از مهمترين اولويت هاي پروژه هاي زيرساختي منطقه متبوع وي است ، اضافه كرد: مسير ريلي از ايستگاه پيربازار رشت به سمت منطقه 16 كيلومتر است كه دو كيلومتر آن در محدوده اين منطقه واقع شده و از سوي سازمان مراحل اوليه آزادسازي اراضي مسير به منظور ساخت آن در حال انجام است.
وي با بيان اين كه در خارج از محدوده به دليل ممنوعيت قانوني امكان هزينه از سوي اين سازمان وجود ندارد خواستار حمايت وزارت راه و شهرسازي شد.
وي با بيان اينكه با اتصال اين بندر به شبكه ريلي كشور گام موثري در فعال سازي كريدور شمال جنوب برداشته مي شود، افزود: با توجه به قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيتي-تجاري شمال جنوب ، با تكميل زنجيره هاي حمل و نقل، زمينه درآمدزايي براي كشور به ميزان درآمدهاي نفتي فرآهم مي شود، در نتيجه اين مهم هزينه نيست بلكه سرمايه گذاري براي درآمدزايي ملي است.
* افزايش صادرات محصولات توليدي در منطقه آزاد انزلي
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه صادرات مهمترين سنگ محك ميزان عملكرد و موفقيت يك منطقه آزاد است، افزود: سال 92 و در آغاز دوران حضور دولت تدبير و اميد صادرات محصولات توليدي منطقه آزاد انزلي رقمي حدود دو ميليون دلار بوده كه در سال 93 به هشت ميليون دلار و در يازده ماه امسال به 40 ميليون دلار بالغ شده است.
وي به آسيب شناسي صادرات محصولات توليدي در ايران در مقايسه با ساير كشورها پرداخت و افزود: از آنجا كه هزينه هاي مترتب بر حمل و نقل و انرژي يكي از مهمترين هزينه هاي اضافي بر فرآيند سودآوري و رقابت در بازارهاي ديگر كشورها است كه مي توان همچون ديگر كشورها با پرداخت يارانه انرژي و حمل و نقل به صادركنندگان گام موثري در اين مسير برداشت.
مسرور اضافه كرد: عدم تشكيل و فعاليت شركتهاي مديريت صادرات ديگر مشكل صادرات در ايران است كه اين موضوع در اين منطقه با تشكيل اولين شركت مديريت صادرات از سوي بخش خصوصي برطرف شده و هم اكنون يك شركت ديگر نيز در مرحله اخذ مجوز است.
وي عدم تطابق استانداردهاي محصولات توليدي با كشورهاي ديگر را ديگر مشكل پيش روي صادرات در كشور اعلام و تصريح كرد: بايد زمينه هاي لازم براي صادرات محصولات توليد شده در ايران با استانداردهاي كشورهاي منطقه را فراهم كنيم چرا كه اگر محصولات توليدي با استانداردهاي آن كشورها تطابق نداشته باشد ،كالاهاي ايراني در مبادي ورودي اين كشورها با مشكل مواجه مي شود.
وي خاطرنشان كرد: دراين زمينه با سفير و سركنسول روسيه مذاكراتي صورت گرفته كه توافق شد با حضور رئيس استاندارد اين كشور در سال آينده اين مشكل برطرف شود.
*عملكرد سازمان منطقه آزاد انزلي در حوزه اقتصادي در سال 94
مسرور در خصوص شاخص هاي عملكرد سازمان متبوع خود در يازده ماه امسال در حوزه اقتصادي، از رشد 62 درصدي در زمينه ارزش ريالي تعداد مجوزهاي سرمايه گذاري با رقم يكهزار و 989 ميليارد تومان خبر داد.
وي اظهار كرد :تعداد مجوزهاي اقتصادي صادره در اين مدت يكهزار و 125 فقره بوده كه نسبت به سال گذشته 64 درصد رشد داشته و با ثبت 302 شركت در اداره ثبت شركتهاي منطقه آزاد انزلي در قياس با يازده ماه سال 93 افزايشي شش درصدي را تجربه نموده است.
وي با اشاره به اين نكته كه واردات از طريق منطقه آزاد انزلي برخلاف ساير نقاط كشور مواد اوليه و واسطه اي كارخانجات و واحدهاي توليدي در كشور است افزود: در اين مدت كالاهاي وارداتي داراي ارزشي 689 ميليون دلاري بود كه در مقايسه با واردات سال گذشته 38 درصد كاهش يافته كه ناشي از افزايش تعرفه هاي واردات فرآوردهاي آهن است.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه طي يك سال اخير تعداد واحدهاي صنعتي فعال در دو شهرك صنعتي اين منطقه از 95 واحد به 147 واحد افزايش يافته است .
وي با اشاره به رونق گردشگري در منطقه متبوع خود اضافه كرد: در اين مدت و با بهره برداري از مركز تفريحات دريايي منطقه آزاد انزلي و رونق گرفتن مجتمع هاي تجاري شاهد رشد 18 درصدي گردشگران ورودي به محدوده تجاري و گردشگري منطقه هستيم .
به گفته وي تعداد گردشگران ورودي به منطقه در يازده ماه امسال دو ميليون و 183 هزار گردشگر بود.
* كريدور جديد چين-قزاقستان-بندر انزلي
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي با بيان اينكه سازمان متبوع وي طرح ايجاد مسير تجاري جديد ميان ايران و چين را مطرح نموده، در تشريح اين طرح گفت: اين مسير تجاري از ارومچي در غرب چين شروع شده و از طريق خط ريلي چين-قزاقستان به بندر اكتائو در اين كشور رسيده و با طي مسير در درياي خزر به بندر انزلي وصل مي شود.
به گفته وي اين مسير زمان و هزينه كمتري نسبت به مسير موجود از طريق درياي زرد، اقيانوس هند و بندرعباس در جنوب ايران را در برخواهد داشت.
مسرور اضافه كرد : با بهره برداري از بزرگترين بندر ايران در درياي خزر، ظرفيت صادراتي و به ويژه ترانزيتي كشور چند برابر مي شود.
وي در تشريح مختصات مجتمع بندري كاسپين گفت: اين مجتمع بندري با 22 پست اسكله، توانايي تخليه و بارگيري 15 ميليون تن كالا در يك نوبت كاري را دارا است و با تكيه به پسكرانه بزرگ خود قابليت انبارداري و ساير خدمات بندري، ترانزيتي را در خود محفوظ داشته است.
*
منطقه آزاد انزلي كانون حضور سرمايه گذاران خارجي
مسرور با بيان اينكه پس از اجرايي شدن برجام بدلايلي همچون قرار گرفتن اين منطقه در مسير كريدور شمال-جنوب ، نزديكي به پايتخت كشور و تعاملات بين المللي انجام شده با كشورهاي حوزه خزر بهمراه شرايط مناسب آب و هوايي، مورد توجه سرمايه گذاران قرار گرفته، افزود: علاوه بر تفاهم نامه هاي منعقده هيأت هاي اروپايي، آسيايي متعددي نسبت به سرمايه گذاري در اين منطقه ابراز علاقه نموده اند.
به گفته وي مهمترين توافقهاي صورت گرفته با محوريت سرمايه گذاري در مجتمع بندري كاسپين است كه اميدواريم در بهار سال آِنده تعدادي از اين مذاكرات به امضاي قرارداد منجر شود.
وي با اشاره به اينكه فرآيند جذب و حضور سرمايه گذار خارجي بدون همراهي بانكهاي بين المللي تكميل نمي شود، اظهار كرد: درخواست بانك ترك از سوي اين سازمان به بانك مركزي ارائه شده و موضوع در حال بررسي است و همچنين در حال مذاكره با بانكهاي اروپايي براي حضور در منطقه هستيم.
مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي افزود: با همكاري گمرك ايران محدوده 70 هكتاري محدوده تجاري و گردشگري منطقه، محدوده اعمال مصوبه كالاي همراه مسافر خواهد شد كه هم اكنون عمليات حصار كشي و احداث ساختمان گمرك مربوطه در حال انجام است.
وي با تأكيد براينكه درآمدزايي از طريق واردات خودرو مورد توجه اين سازمان نيست گفت: امسال تعداد مجوزهاي صادره خودرو از سوي سازمان منطقه آزاد انزلي 30 درصد كاهش داشته و در عين حال از زمان شروع به كار مركز خودروي منطقه در چهار سال پيش تا كنون تعداد خودروهاي وارداتي پلاك شده در اين منطقه در حدود شش هزار و 800 دستگاه بود.
منطقه آزاد انزلي تنها منطقه آزاد ايران در حاشيه درياي خزر است، معافيت مالياتي 20 ساله از تاريخ بهره برداري انواع فعاليت هاي اقتصادي ، آزادي كامل ورود و خروج سرمايه ، آزادي مشاركت سرمايه گذار خارجي تا سقف 100 درصد و معافيت گمركي براي ورود مواد اوليه ، قطعات و ماشين آلات مورد نياز كارخانه ها ، فعاليت بورس كالاي منطقه ، اجراي مصوبه كالاي همراه مسافر و اعمال قانون ارزش افزوده براي كالاهاي ساخته شده در منطقه آزاد به داخل كشور از مهمترين مزاياي ثبت شركت و فعاليت اقتصادي توليدي در منطقه آزاد انزلي است.
قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شمال جنوب ، دارا بودن موقعيت ويژه در زمينه ارتباط با كشورهاي حاشيه درياي خزر ، همجواري با بنادر آستراخان و لاگان در روسيه ، كراسنودسك در تركمنستان ، اكتائو در قزاقستان و باكو در آذربايجان ، دسترسي از طريق راه هاي مناسب ، به بازارهاي مصرف كشورهاي CIS و نزديكي به فرودگاه بين المللي رشت از ديگر مزاياي منطقه آزاد انزلي است.
6030/6070
صرف يكهزار ميليارد ريال براي پروژه هاي عمراني منطقه آزاد انزلي
۲۴ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۰۶
کد خبر:
82001765
انزلي- ايرنا-رئيس هيأت مديره و مدير عامل سازمان منطقه آزاد انزلي از صرف يكهزار ميليارد ريال براي تكميل پروژه هاي عمراني اين منطقه خبر داد.