توسعه تبادلات فناوری و زیرساخت‎های صادرات محصولات دانش‎بنیان درسال94

تهران- ایرنا- معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحوزه تبادلات فناوری و ارتباطات دوجانبه با سایر كشورها، تلاش وسیعی را در سال 94 با همكاری نزدیك با وزارت امورخارجه برای افزودن سرفصل همكاری‌های فناوری به همكاری‌های دوجانبه كشور خصوصا در حوزه فناوری‌های پیشرفته انجام داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توجه به شركت های دانش بنیان در داخل كشور، سبب نشده است تا نگاه به آن سوی مرزها كه در حقیقت ضامن بقای آینده این شركت ها خواهند بود، نادیده گرفته شود.
تلاش ها در این زمینه طی سال های اخیر، وسیع و بی سر و صدا و البته موثر بوده است. در نتیجه، بسیاری از شركت های دانش بنیانی كه به تازگی تاسیس شده اند یا فعالیت شان را جدی تر كرده اند، نیم نگاه به آن سوی مرزها را در برنامه هایشان گنجانده اند كه این امر، ناخواسته به ایجاد انگیزه و افزایش كیفیت و تنوع محصولات آنان خواهد انجامید.

*** تسهیل تعاملات و همكاری های فناورانه با خارج از مرزها
ایجاد و تقویت همكاری های بین المللی مهم ترین وظیفه وزارت امور خارجه است كه در سال های گذشته رویكرد فناورانه این وزارتخانه نتایج مثبتی به دست نیاورده بود تا اینكه با شروع فعالیت های حوزه بین الملل معاونت علمی، این وزارتخانه در حال حاضر عنوان یكي از بازوان اصلي نظام نوآوري كشور نقش‌آفرینی می‌كند و یكي از رسالت‎هاي خود را تسهیل تعاملات و همكاري‌هاي فناورانه مي‌د‌اند.
حاصل این تعاملات طی سال گذشته امضای تفاهم‌نامه‎اي با عنوان برنامه اقدام مشترك است كه بین معاونت علمي‌ و ‌فناوري و وزارت امور خارجه امضا شد.
در قالب این تفاهم‌نامه سرفصل‌هاي آموزشي مربوط به دیپلماسی علم و فناوری به مجموعه آموزش‌هاي كاركنان جدید وزارت امور خارجه و دوره‌های ارتقاء به رایزن یكمی و دبیر اولی و غیره افزوده شد.
در طی یك‌سال گذشته هفت دوره با حضور بیش از 200 دیپلمات وزارت امور خارجه در پارك فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد، در حوزه تبادلات فناوری و ارتباطات دوجانبه با سایر كشورها، تلاش وسیعی با همكاری نزدیك با وزارت امورخارجه برای افزودن سرفصل همكاری‌های فناوری به همكاری‌های دوجانبه كشور خصوصا در حوزه فناوری‌های پیشرفته صورت گرفته است.
بالاترین سطح روابط دوجانبه در حوزه علمی و فناوری در دو سال اخیر با كشور روسیه در قالب طراحی و ایجاد كمیسیون عالی همكاری‌های فناوری شكل گرفت، همچنین برای تسهیل همكاری‌ها مجموعه‌ای از ساز وكارها و زیرساخت‌ها از جمله صندوق‌های مالی مشترك، مكانیزم‌های تشویقی، نشست‌های متخصصین با مشاركت طرفین در حال ایجاد است.
همچنین برای تعامل با كشور چین به‌ عنوان یكی از كشورهای دارای ارتباط راهبردی با ایران، زیرساختی برای هدایت و حمایت از همكاری‌های تحقیقاتی و فناوری با همكاری آكادمی علوم چین به عنوان بزرگترین آكادمی علوم دنیا با عنوان 'صندوق علمی راه ابریشم' فراهم شده است.
این صندوق به طور مشخص با تخصیص حمایت مالی از سه روش همكاری 1) انجام پروژه‌های مشترك تحقیقاتی، 2) برگزاری كارگاه‌های مشترك و 3) برنامه‌های تبادل محققین؛ در فناوری‌های پیشرفته حمایت می‌كند، همچنین تفاهمات مشخصی با طرف چینی برای همكاری در ایجاد پارك علمی مشترك در فاز توسعه پارك فناوری پردیس صورت گرفته است.
علاوه بر همكاری‌های مذكور با كشور روسیه و چین، ساختارهای تسهیل‏كننده همكاری‌‌‌های فناوری و تبادل فناوری با سایر كشورها در حال طراحی و ایجاد است؛ مانند بهره‏گیری از ظرفیت كمیسیون‏های مشترك و تشكیل كارگروه‏ها و كمیته‏های تخصصی فناوری با شركت دستگاه‏های متناظر دو طرف از جمله در خصوص كشورهای اندونزی، اتریش، صربستان، قزاقستان، برزیل؛ طراحی و ایجاد صندوق مالی مشترك با طرف‌های نظیر كشورهای چین، تاتارستان و مجارستان برای حمایت از همكاری‌های فناوری طرفین؛ تعریف برنامه‏های ایجاد پارك ‏فناوری مشترك میان ایران- اندونزی، ایران- چین و ایران- سنگاپور.
همچنین می توان به سخنرانی های معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در برخی رویدادهای معتبر جهانی از جمله مهمترین موارد آن می‌توان به اجلاس سالانه علم و فناوری در جامعه در كشور ژاپن و اجلاس جهانی علم در مجارستان اشاره كرد.
میزبانی معاونت علمی در بیستمین اجلاس سالانه آكادمی علوم جهان اسلام از دیگر فعالیت های بین المللی است كه با شركت دانشمندان و متخصصان بیش از 21 كشور جهان به منظور توسعه علمی و فناوری كشورهای اسلامی با شعار' علم، فناوری و نوآوری، ایجاد آینده مشترك برای بشریت' را در سال 2015 برگزار شد.
معاونت علمی و فناوری در شهریورماه 93 اقدام به ایجاد كریدور خدمات صادرات محصولات دانش بنیان به عنوان بازوی اجرایی در خصوص توانمندسازی و رساندن شركت‌ها به بلوغ صادراتی كرد.
كریدور، بسته جامعی از خدمات حمایتی را در نظر گرفته است كه بر مبنای آن شركت‌ها را در مسیر صادرات قرار می‌دهد.
بر مبنای آیین‌نامه‌های تدوین شده در نیمه دوم سال 93 توسط كریدور و تایید از طرف معاونت، در 10 ماهه اول سال 94، تعداد 650 درخواست از 330 شركت دانش بنیان به كریدور ارسال شد، از این تعداد درخواست‌ها 489 درخواست تأیید شدند كه 266 درخواست از 148 شركت تاكنون مورد حمایت قرار گرفته است.
حضور در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی از ابزارهای اصلی توسعه صادرات محصولات است و شركت‌های صادركننده بزرگ همواره حضور مستمر و پر ‌رنگی در نمایشگاه‌ها بین‌المللی دارند.
در راستای اجرای برنامه‌‌های پشتیبان‌ساز، بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‏بنیان با پیشنهاد معاونت علمی و جهت ارائه تسهیلات حمایت از صادرات محصولات دانش‏بنیان در صندوق نوآوری و شكوفایی به تصویب رسید. ارائه تسهیلات ذیل در قالب بسته های مختلف تسهیلات سرمایه در گردش به میزان 70درصد صادرات و تا سقف 20 میلیارد ریال، تسهیلات سرمایه ثابت به میزان 70درصد صادرات و تا سقف 50 میلیارد ریال، یارانه سود تسهیلات به میزان 7درصد و تا سقف 5 میلیارد ریال، تسهیلات حمایت از انتقال فناوری به میزان 50 درصد ارزش كارشناسی و تا سقف 20 میلیارد ریال، تسهیلات توانمندساز به مبلغ 500 میلیون ریال، تسهیلات حمایت از صادرات به مبلغ 3 میلیارد ریال، تسهیلات توسعه بازار صادراتی و صدور ضمانتنامه بانكی ارائه خواهد كرد.
معاونت علمی و فناوری با هدف ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم برای صادرات محصولات دانش‌بنیان از طریق انتخاب خوشه‌های تخصصی صادرات گرا در حوزه‌های مختلف فناوری از قبیل زیست فناوری، نانوفناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، پزشكی و تجهیزات پزشكی، صنایع هوایی و غیره اقدام به حمایت درایجادشركت‌های مدیریت صادرات كرده است.
همچنین در راستای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان و كمك به شركت‌های دارای پتانسیل صادراتی در ورود به تجارت بین‌الملل، پایگاه‌های صادراتی تخصصی را در كشورها ایجاد كرده و در حال گسترش آنها است.

*** ایجاد پنج برند ایرانی
معاونت علمی و فناوری در راستای اجرای برنامه برندساز در حوزه صادرات، اقدام به حمایت از شركت‌های تخصصی حوزه دانش‎بنیان در برندسازی به منظور ایجاد برندهای بین‏المللی و ایجاد حداقل 5 برند ایرانی ADEECO (تجهیزات پزشكی)، AVICINNA وHERBEMARKET (داروهای گیاهی)، BRILLIANT SOFT (فناوری اطلاعات) كرده است.
پارك فناوری پردیس معاونت علمی با رویكرد فرابخشی و جلب همكاری همه دستگاه‌های مرتبط در كشور در جهت رفع نیازهای استراتژیك در حوزه فناوری، همچنین، تاثیرگذاری و توسعه همكاری‌های بین‌المللی ایجاد شده است. پارك دارای یك شبكه داخلی و خارجی همكار با بیش از 30 سازمان داخلی، 12 سازمان خارجی و عضویت در 4 انجمن بین‌المللی علمی و فناوری از جمله انجمن بین‌المللی پارك‌های علمی(IASP) و انجمن شهرهای علمی جهان(WTA) است.
نتایج اقدامات و فعالیت ستاد پارك را می‌توان در انجام طرح‌های مهمی همچون برگزاری نشست‌های تبادل فناوری، برگزاری برنامه‌های دوره‌ای ارتباط صنعت و دانشگاه، راه‌اندازی فن بازار ملی ایران، تدوین و ارایه طرح ایجاد اولین شهر تخصصی كشور با ماموریت علم و فناوری، مشاركت در راه‌اندازی مدل سرمایه‌گذاری ریسك‌پذیر (VC) در كشور و تدوین مدل بومی تجاری‌سازی و اجرای آن برای صدها طرح و پروژه فناورانه دید.
همچنین تهیه بسته حمایتی صادرات فناوری‌های پیشرفته با كمك سازمان توسعه تجارت، راه‌اندازی صندوق توسعه فناوری‌های نوین، راه‌اندازی مركز خدمات تخصصی فناوری، ایجاد بوستان دانشمندان ایران و جهان، برگزاری نخستین دوره جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) ، برگزاری سالانه نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX)، ایجاد شبكه تبادل فناوری (فن‌بازار) هشت كشور اسلامی (D8)، تاسیس مركز رشد فناوری نخبگان، ایجاد مركز شتابدهی نوآوری و مركز توسعه كسب و كار فناوری، مشاركت در راه‌اندازی بورس شركت‌های دانش‌بنیان با سازمان بورس و اوراق بهادار و انعقاد قرارداد تجاری‌سازی نتایج یافته‌ها و دستاوردهای واحدهای فناور از دیگر اقدامات پارك پردیس است.

*** برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری و نوآوری (INOTEX)
پارك فناوری پردیس معاونت علمی پس از دو سال تجربه ‌موفق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته، برآن شد تا در سال سوم برگزاری این نمایشگاه، با هدف‌گذاری مناسب زمینه را برای حضور شركت‌های توانمند فناور از كشورهای مختلف دنیا در كنار شركت‌های فناور ایرانی فراهم كند تا هدف اصلی نمایشگاه را كه بسترسازی برای تبادلات فناوری میان شركت‌های توانمند خارجی و شركت‌های دانش‌بنیان و فناور ایرانی است، هر چه بهتر فراهم آورد.
در سال 94 در مجموع از بین حدود 125 شركت ایرانی ارزیابی شده،71 شركت جهت حضور در نمایشگاه واجد شرایط شناخته شدند. در بخش شركت‌های خارجی نیز از میان حدود 60 شركت متقاضی 47 شركت مورد تأیید قرار گرفته و در نمایشگاه حضور پیدا كردند.

*** برگزاری جایزه مصطفی(ص)
برگزاری جایزه مصطفی(ص) در سال 91 به پیشنهاد ایران آغاز شد. معاونت علمی و فناوری كه ریاست شورای سیاست‎گذاری جایزه را دارد، وظیفه تعیین خطی‌مشی و اصول حاكم بر جایزه و همچنین نظارت بر این رویداد جهانی را برعهده دارد متشكل از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نیز مراكز علمی عضو سازمان همكاری‌های اسلامی است.
این جایزه به اثری شاخص در مرزهای دانش اعطا خواهد شد كه تأثیراتی مشخص بر زندگی بشر داشته و منجر به بهبود آن شده و همچنین توسعه‌دهنده مرزهای دانش با استفاده از روشهای نوین علمی باشد.
جایزه علمی فناوری مصطفی(ص)، با مدیریت پارك فناوری پردیس معاونت علمی به ‎صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اهدا می‌شود.
علمی (1)** 9340**2017
۰ نفر