۲۵ اسفند ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹
کد خبر: 82003544
T T
۰ نفر
ریاض عملیات بیرون راندن اتباع شیعه لبنانی از عربستان را آغاز كرد

تهران – ایرنا – ریاض اقدامات عملی برای بیرون راندن اتباع شیعه لبنانی از عربستان را به بهانه همراهی و همگامی با حزب الله آغاز كرد.

پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم چاپ لندن در سرمقاله امروز خود ضمن اعلام این مطلب از اقدام یاد شده به عنوان یك جنگ طائفه ای مبتنی بر تصمیمات حساب نشده برخی از كشورهای عرب نام برد.
در همین راستا وزارت كشور سعودی با صدور بیانیه ای تاكید كرد كه هر یك از شهروندان سعودی و یا اتباع خارجی را كه با حزب الله لبنان اعلام همبستگی كرده و آن را تایید كنند و به آن كمك نمایند و ارتباط برقرار كنند و یا به اعضای حزب الله پناه دهند، از كشور بیرون خواهد كرد.
به نوشته رأی الیوم بیانیه مزبور زمینه ساز اخراج اكثریت قریب به اتفاق لبنانی های شیعه از عربستان و چه بسا سایر كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس خواهد شد.
هر كس مصوبه یاد شده را مطالعه كند، به خوبی درمی یابد كه به گونه ای محكم و فراگیر وضع شده است و در آن مجازات زندان به اتهام انجام اقدامات تروریستی و یا تبعید و یا هر دو برای تمامی لبنانی های شیعه به استثنای موارد بسیار اندك در نظر گرفته شده است.
شایان ذكر است طی دهها سال گذشته هیچ گونه اقدام تروریستی از سوی لبنانی های شیعه مقیم عربستان علیه امنیت این كشور و یا سایر كشورهای حوزه خلیج فارس ثبت و ضبط نشده است.
وزارت كشور عربستان مدعی شد كه در راستای تحقق بخشیدن به مصوبه شورای همكاری خلیج فارس و وزیران كشور و خارجه عرب مبنی بر تروریست دانستن حزب الله چنین تصمیمی اتخاذ كرده است در حالی كه در مصوبه های یاد شده به تبعید لبنانی های شیعه از كشورهای خلیج فارس به هر دلیل ممكن هیچ اشاره ای نشده است.
این مصوبه عربستان كه بطور حتم از سوی سایر كشورهای خلیج فارس و در مقدمه آنها بحرین اجرا خواهد شد با اصول اساسی حقوق بشر و قوانین و معاهدات بین الملل كاملا منافات دارد. در همین رابطه منامه امروز سه تبعه لبنانی را به اتهام یاد شده از بحرین بیرون راند.
متهم كردن دیگران به اقدامات تروریستی اتهام بسیار خطرناكی است كه مجازات آن دهها سال و در برخی از موارد اعدام است. اتهام داشتن ارتباط مالی با حزب الله و گرایش به آن باید بطور مستند در دادگاه عادلانه و مستقل به اثبات برسد. در حالیكه متاسفانه در عربستان چنین دادگاهی وجود خارجی ندارد.
تصمیمات یاد شده سیاسی و دارای یك رویكرد كاملا طائفه ای هستند. تصمیماتی كه برای گمراه كردن افكار عمومی نام قانون به خود می گیرند كه پیامدهای منفی برای عربستان و چهره اش در جهان عرب و اسلام به همراه دارد و آن را در معرض حملات سازمان های مدافع حقوق بشر جهان قرار می دهد.
تبعید شهروندان شیعه از كشورهای خلیج فارس به بهانه اعلام حمایت از حزب الله به معنای اعلام جنگ علیه لبنان و سایر كشورها است زیرا لبنانی های مشغول كار در كشورهای خلیج فارس دهها سال است كه منبع درآمد بسیاری از خانواده های لبنانی بشمار می روند و در چنین شرایطی نه تنها حزب الله بلكه لبنان و اقتصادش قربانی خواهند شد.
قطع روزی همانند قطع كردن گردن افراد تاثیر منفی بسیاری به همراه دارد و ممكن است نتایج معكوس با خود به همراه داشته باشد و باعث شعله ور شدن اقدامات تروریستی نه تنها در درون كشورهای خلیج فارس بلكه علیه منافع آنها در درون كشورهای عرب و جهان خواهد شد. چنین احتمالی می بایست مد نظر عربستان قرار گیرد.
ما تصور نمی كنیم عوامل صدور چنین مصوبه هایی ابعاد آن را به خوبی بررسی كرده باشند زیرا این امر ممكن است بر امنیت و ثبات كشورشان تاثیرات منفی به همراه داشته باشد چرا كه این موضوع ممكن است باعث شعله ور شدن جنگ طائفه ای جزئی و یا كاملا ویرانگر شود.
رأی الیوم تاكید كرد: متاسفانه وزیران كشور و خارجه عرب كه مصوبه یاد شده را به امضا رسانده اند، در دام اقدام عربستان افتاده اند در حالی كه خود از ابعاد آن بی اطلاع بودند. دولت ها و ملت های كشورهای عرب حوزه خلیج فارس با چشمان باز به سوی كوره آدم سوزی طائفه ای پیش می روند و با پرداخت هزینه های گزاف در صدد كینه توزی و انتقامجویی هستند.
خاورم ** 1487 **1579
۰ نفر