به گزارش ایرنا، بیش از پنج سال است كه پروژه دو بانده شدن مسیر بجنورد به جنگل گلستان آغاز شده اما به كندی پیش می رود و این در حالی است كه هرساله مسافران و زائران حرم امام رضا (ع) شاهد تصادفات مرگبار و خونین در این محور پر حادثه هستند.
بر اساس آمار اعلام شده از 221 فوتی در تصادفات محورهای اصلی و فرعی خراسان شمالی حدود 40 درصد این فوتی ها در جاده بجنورد و گلستان و محورهای فرعی در محدوده این جاده ترانزیتی اتفاق افتاده است.
این محور دروازه ورودی به خراسان شمالی محسوب می شود و تمام سال با حجم انبوهی از خودروها رو به روست و به علت عرض كم جاده و وضعیت نامناسب آن به محور بسیار خطرناك و حادثه خیزی تبدیل شده به گونه ای كه به گفته فرمانده انتظامی خراسان شمالی بیشتر قربانیان حوادث جاده ای استان مربوط به این محور است .
این محور فراموش شده در ایام تعطیلات نوروزی و تابستانی همواره مورد توجه مسئولان استانی قرار می گیرد و هر یك تلنگری به این جاده می زنند و این بار فرمانده انتظامی خراسان شمالی در آخرین جلسه مطبوعاتی خود وضعیت این محور را به دلیل قدیمی بودن و نامناسب بودن آن بسیار خطرناك توصیف كرد.
سردار علی مظاهری با اشاره به این كه سالانه میلیون ها مسافر از این محور عبور می كنند، گفت: پلیس با افزایش ایستگاه های بین راهی و گشت های محسوس و نا محسوس جاده ای در این محور سعی در كاهش حوادث ترافیكی دارد.
وی اجرای طرح های امنیتی و نظارتی پلیس راه را بسیار مؤثر دانست و گفت: وظیفه پلیس راه كنترل و برخورد با تخلفات است و پلیس با رانندگانی كه جان دیگران را به مخاطره می اندازد بدون هیچ گونه اغماضی برخورد می كند تا از حوادث ناگوار جلوگیری شود.
وی اجرای طرح های ضربتی در ساعت های مختلف شبانه روز، استقرار دوربین های كنترل سرعت و اعمال مدیریت سرعت و طرح برخورد با مسافربرهای شخصی را از دیگر اقدام های پلیس در كاهش تصادف ها در این محور اعلام كرد.
وی عرض كم جاده و دو طرفه بودن و در پی آن، انحراف به چپ خودروها و رعایت نكردن حق تقدم از سوی رانندگان را از دلایل مهم تصادف در این محور یاد كرد.
فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی تسریع در احداث بزرگراه در این مسیر را یك ضرورت برای استان و كشور و همچنین مهم ترین راهكار كاهش حوادث در این محور دانست و ادامه داد: استاندارد سازی جاده بجنورد- جنگل گلستان و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تأثیر بسزایی در كاهش حوادث و قربانیان آن دارد.
با توجه به این كه یكی دیگر از عوامل تصادفات جاده ای عامل انسانی است در این ارتباط باید بیشتر از پیش رانندگان در این ایام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت كنند چرا كه با توجه به خطرناك بودن این محور با كوچك ترین سبقت غیر مجاز در جاده دو طرفه باید منتظر تصادف رخ به رخ بود.
اما امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی برای دو بانده كردن این محور اقداماتی انجام شود تا دوباره جان انسانی به خطر نیفتد.
از آن سو نیز این را نباید نادیده گرفت هر سال كه اتمام این پروژه طول بكشد خون های بیشتری آسفالت این جاده را رنگ می كند .
عملیات اجرایی طرح دو بانده كردن محور بجنورد به جنگل گلستان از سال 1389 آغاز شده كه به گفته مدیركل راه و شهرسازی خراسان شمالی میزان اعتبار مورد نیاز برای تكمیل مسیر بجنورد- جنگل گلستان را حدود دو هزار میلیارد ریال اعلام كرد.
عملیات اجرایی طرح چهارخطه شدن مسیر بجنورد- جنگل گلستان از مصوبات موسوم به طرح مهرماندگار دولت دهم بود كه به علت عدم تامین اعتبار این پروژه نیز همانند 21 پروژه دیگر استان نیمه كاره رها شد.
این جاده كه قطب گردشگری (استان های شمالی) كشورمان را به قطب زیارتی (مشهد) متصل می كند یكی از جاده های پر رفت و آمد محسوب می شود.
براساس گزارش پلیس راه خراسان شمالی، حدود 60 درصد از سوانح رانندگی منجر به فوت در مسیرهای استان مربوط به مسیر دوطرفه بجنورد- جنگل گلستان است كه سالانه حدود 20 میلیون مسافر از آن تردد می كنند.
آن ها دو طرفه بودن این جاده با توجه به حجم ترافیك زیاد آن را یكی از علت های اصلی سوانح رانندگی می دانند.
استاندار خراسان شمالی نیز خواستار شتاب بخشی در ساخت ساخت راه بجنورد - جنگل گلستان، با توجه به حادثه خیز بودن آن شده است.
ˈسیدعلی اكبر پرویزیˈ گفته است: با توجه به پرتردد بودن مسیر بجنورد به جنگل گلستان و همچنین حادثه خیز بودن این مسیر، توجه به اجرای این پروژه، ضروری است.
وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص 27 هزار میلیارد ریال برای مصوبات سفر رهبری به استان ها، گفته است: از محل تعهدات سفر رهبری برای اجرای پروژه راه بجنورد - جنگل گلستان، 700 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده كه پیگیری لازم باید از سوی وزارت راه و شهرسازی از طریق معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بازدید اخیر خود از این طرح گفت: عملیات تعریض 15كیلومتر از جاده عبوری از جنگل گلستان در آخرین مرحله اجرای این طرح انجام خواهد شد.
ˈعلی نورزاد افزود: عبور این قطعه از محدوده جنگل گلستان سختی و پیچیدگی ساخت آن را چند برابر كرده كه برآورد می شود بیش از 750 میلیارد ریال هزینه داشته باشد.
به گفته این مسئول كشوری اولویت وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح دوبانده كردن مسیر بجنورد - جنگل گلستان، 140 كیلومتر طول این محور است كه در محدوده جنگل قرار نگرفته است.
نورزاد طرح محور بجنورد - جنگل گلستان را یكی از پروژه های مهم و جزو پنج محور اصلی وزارت راه و شهرسازی برشمرد و گفت: برای اجرای تمام این محور قرارداد تهیه شده و اكنون آماده كار است.
1744/1042
![جاده بجنورد به جنگل گلستان همچنان مرگبار است جاده بجنورد به جنگل گلستان همچنان مرگبار است](https://img9.irna.ir/old/Image/1394/13941226/82004236/N82004236-70595063.jpg)
بجنورد- ایرنا- « برخورد سه دستگاه خودرو در محور بجنورد به جنگل گلستان 5 كشته بر جا گذاشت»، «تصادف اتوبوس با خودرو پراید دو كشته برجا گذاشت » این چنین تیترهایی طی سال 94 در صدر اخبار تصادفات جاده ای در محور بجنورد به جنگل گلستان است.