تماس با شماره نداي امداد 112 نياز به سيم كارت ندارد

اروميه ـ ايرنا ـ مديرعامل جمعيت هلال احمر آذربايجان غربي گفت: شماره نداي امداد 112 شماره اختصاصي سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر است و مردم مي توانند گزارش حوادث و نياز به امداد‌رساني خود را بدون وجود سيم كارت نيز اعلام كنند.

به گزارش ايرنا و به نقل از روابط عمومي جمعيت هلال احمر استان آذربايجان غربي، عباس سيدزكريائي با اشاره به اين كه شماره تلفن سه رقمي 112 (نداي امداد) يكي از كليدي ترين شماره هاي خدمات اضطراري در جهان محسوب مي شود، گفت: اين شماره برابر مفاد آيين ‌نامه واگذاري كدهاي خدماتي مصوب كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، جزو كدهاي خدماتي سه رقمي اضطراري ملي بوده و در مصوبه اين كميسيون به سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر واگذار شده است.
وي اظهار كرد: اين شماره از جمله شماره هاي بين‌المللي درخواست كمك هاي اضطراري است كه نه تنها در كشور ما كه در بيشتر كشورهاي جهان شماره 112 به عنوان شماره اضطراري حوادث اعلام شده است و از سوي سازمان هاي دخيل در حوادث طبيعي و غير طبيعي از قبيل تصادفات جاده‌اي، سيل، زلزله و آتش‌سوزي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
سيدزكريائي با بيان ويژگي هاي منحصر به فرد اين شماره تماس اظهار كرد: يكي از بارزترين خصوصيت ويژه اين شماره اين است كه بر اساس استانداردهاي شبكه هاي تلفن همراه قابليت برقراري تماس از اين شماره از طريق كليه شبكه‌ هاي تلفن همراه وجود دارد به‌ طوري كه اگر در نقطه اي از كشور فقط پوشش يكي از شبكه هاي تلفن همراه وجود داشته باشد، مشتركان ساير اپراتورها با استفاده از پوشش اين شبكه مي‌توانند با شماره 112 تماس برقرار كنند.
وي ادامه داد: در صورتي كه هر فرد فقط يك گوشي تلفن همراه داشته باشد، حتي اگر اين گوشي در حالت قفل يا بدون سيم‌ كارت باشد مي‌توان از طريق شبكه هر يك از اپراتورهاي تلفن همراه با شماره 112 تماس برقرار كرده و حادثه رخ داده را به هلال‌ احمر اعلام كرد.
سيدزكريائي اظهار كرد: بر اساس مجوز اعطا شده، سازمان امداد و نجات هلال احمر موظف است به‌ عنوان هماهنگ‌ كننده تمامي تماس‌هاي برقرار شده با اين كد را پاسخ داده و در صورت لزوم در اسرع وقت به نهادهاي مرتبط از جمله مراكز فوريت‌هاي پليس و پزشكي راهيابي كند.
وي با اشاره به قابليت برقراري تماس با اين شماره از طريق شبكه‌هاي تلفن ثابت، از هم وطنان درخواست كرد به غير از مواقع ضروري و مورد نياز از تماس با اين شماره پرهيز كنند تا ساير هموطنان بتوانند از خدمات امدادي مورد نياز خود بهره‌مند شوند.
سيدزكريائي همچنين گفت: نيروهاي عملياتي و امدادي جمعيت هلال احمر آذربايجان غربي در تمام طول ايام سال به صورت 24 ساعته آماده پاسخگويي و ارائه خدمات امدادي در هر حادثه و واقعه طبيعي و انساني هستند.
به گزارش ايرنا، طرح ملي امداد و نجات، ايمني و سلامت مسافران نوروزي همزمان با سراسر كشور از 25 اسفند ماه سال جاري آغاز شده و تا 15 فرودين ماه سال 95 ادامه دارد.
در طول اجراي طرح نوروزي 28 پايگاه امداد و نجات ثابت، موقت و سيار و 22 پست ايمني و سلامت مسافرين در جاده ها، مبادي ورودي شهرها و نقاط پر تردد آماده ارائه خدمات است.
7126/1905