۲۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۵۲
کد خبر: 82007656
T T
۰ نفر
سرمايه گذاري 30 هزار ميلياردرريالي براي ساماندهي زباله مازندران

ساري - ايرنا - استاندار مازندران از ورود بخش خصوصي براي حل معضل زباله اين استان با سرمايه گذاري 30 هزار ميليارد ريالي خبرداد.

ربيع فلاح روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در بابل افزود : طرح سرمايه گذاري بخش خصوصي به تصويب رسيد و حداكثر تا دو سال آينده مشكل پسماند و زباله مازندران حل خواهد شد.
نماينده عالي دولت در مازندران توصيه كرد تا زمان تكميل طرح هاي ساماندهي زباله در استان شهرداري ها با نهادينه كردن فرهنگ تفكيك زباله از مبدا ، براي رفع اين مشكل تلاش كنند.
استاندار مازندران جذب سرمايه گذاري خارجي را از الزام هاي اجراي طرح اقتصاد مقاومتي برشمرد و افزود:اقتصاد مقاومتي يعني اين كه منتظر اعتبارات دولتي براي سرمايه گذاري و حل مشكل نباشيم .
وي با تاكيد بر اين كه اعتبارات دولتي همواره با نوسانات قيمت نفت دچار مشكل مي شود ، از تمامي مسئولان دستگاههاي اجرايي بويژه فرمانداران و شهرداران خواست تا در شناسايي سرمايه گذاران بخش خصوصي اهتمام جدي تري داشته باشند.
فلاح گفت : بايد براي جذب سرمايه گذار از خلاقيت هاي فردي و گروهي بهره گرفت و شرايط و امكانات را براي حضور و سرمايه گذاري آنان فراهم كرد.
مشكل پسماند و زباله در مازندران داراي قدمتي به درازاي بيش از نيم قرن است و در سال هاي اخير به مهم ترين دغدغه مسئولان استان تبديل شده است.
بر اساس اعلام استانداري مازندران هم اكنون 9 پروژه زيرساختي شامل كارخانه كمپوست زباله و نيروگاه زباله سوز در شهرهاي استان در دست ساخت است كه به دليل كمبود اعتبار اجراي اين طرح ها با كندي پيش مي رود.
دولت يازدهم در سفر استاني به مازندران در مهر ماه امسال چهار مصوبه را براي ايجاد نيروگاه زباله سوز و كمپوست به تصويب رساند كه قرار شد با تامين اعتبار، اين پروژه ها با مشاركت بخش خصوصي و شهرداري ها پيگيري شود.
بر اساس آمارهاي رسمي روزانه دو هزار و 500 تا سه هزار تن زباله در مازندران توليد مي شود كه به خاطر حجم زياد و كمبود زمين به مهم ترين نگراني زيست محيطي استان تبديل شده است.
هم اكنون تنها يك كارخانه كمپوست با ظرفيت 250 تن در شهرستان بهشهر در شرق مازندران فعال است كه آن هم اواخر مهرماه سال جاري همزمان با سفر رئيس جمهوري به بهره برداري رسيد.
اين كارخانه زباله هاي شهرهاي بهشهر، گلوگاه، نكاء و رستمكلا را تبديل به كمپوست مي كند .
استان مازندران داراي 22 شهرستان و حدود سه ميليون و 200 هزار نفر جمعيت است.
اين استان سالانه پذيراي بيش از 10 ميليون مسافر و دستكم اقامت بيش از 30 ميليون شبي آنان در استان است.
7328/1654