۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱:۱۶
کد خبر: 82008033
T T
۰ نفر

آئين سنتي چراغ بران در شهركرد

۱ فروردین ۱۳۹۵، ۱:۱۶
کد خبر: 82008033
آئين سنتي چراغ بران در شهركرد

شهركرد-ايرنا- شهركردي ها در آستانه سال نو ، آئين سنتي 'چراغ بران ' را از عصر شنبه سي ام سال 94 تا سحرگاه روز يكشنبه يكم فروردين 95 را برگزار كردند.

به گزارش ايرنا،مردم شهركرد براساس يك سنت ديرين،هنگام تحويل سال، چراغ خانه را روشن مي كنند و روشنايي آن را از اماكن مذهبي و متبركه مي گيرند.
در اين آيين مردم شهركرد با اعتقاد بر اين كه نوروز، روز برافروختن چراغ حاجت و طلب انسان هاست آيين سنتي چراغ بران را از غروب آفتاب تا لحظه تحويل سال نو برگزار مي كنند.
براساس اين سنت،در ابتداي اين آيين سنتي، پيران خانواده و ريش سفيدان قوم و طايفه با چراغي در دست وارد امامزاده دو خاتون حلميه و حكميه شهركرد مي شدند و پس از اداي احترام و زيارت بارگاه اين دو بزرگوار،چراغ خانه خويش را به دست سيدي از سادات شهركرد روشن مي كرده اند و سپس تازه دامادهاي و نوعروسان و بعد از آن نيز ديگر اعضا خانواده براي روشن كردن چراغ به امامزاده مي رفته اند.
شهركردي ها معتقدند اين رسم ديرين و ديرگاه بيش از 200سال قدمت دارد و پيش از اين در دوران گذشته طايفه هاي شهركردي (دهكردي) كه در سه محله مسجد جامع ، مسجد خرابه ، محله چاه آب (فلكه آب)، محله ارباب ميرزا و محله هاي ديگر از جمله محله يخچال سكونت داشتند،در غروب آفتاب شب نوروز اقدام به روشن كردن چراغ هاي خانه خود مي كردند.
اين آيين سنتي براي آنان به منزله بردنˈروشنايي به خانه ˈ است تا در طول سال همواره چراغ مهر و محبت اين خانه روشن باشد.
آنان پس از روشن شدن چراغ به عنوان عيدانه به سيد روشن كننده چراغ هديه اي از محصول كشاورزي خويش مي دادند و سپس به مسجد باز مي گشتند و نماز شب مي گذاشتند و چراغ را با آيين و احترام به خانه مي بردند.
در گذشته باب بود كه مردم ، شب نوروز با حضور در امامزادگان شهركرد چراغ خانه هاي خود را برمي افروخته اند و سپس در فرداي نوروز به ديدار يكديگر مي رفتند و ديد و بازديد نوروز نيز تا زماني كه چراغ روشن بوده انجام مي شده است.
به گزارش ايرنا، مردم شهركرد در آستانه سال 95در امامزادگان مركز استان اقدام به برافروختن چراغ خانه خويش كردند.
شبك ** 2097 **1917
۰ نفر