۱ فروردین ۱۳۹۵، ۷:۳۰
کد خبر: 82008070
T T
۰ نفر
آثار تاريخي و طبيعي شهرستان گرمسار در يك نگاه(3)

سمنان - ايرنا - شهرستان گرمسار يكي از هشت شهرستان استان سمنان است كه با طبيعت زيبا و آثار فرهنگي، تاريخي خود پيش از فرارسيدن سال جديد مهياي ميزباني از مسافران داخلي و خارجي شده است.

به گزارش ايرنا ، چنانچه از سمت تهران در حال ورود به استان هستيد، بد نيست بدانيد كه اولين شهرستان استان شمنان كه ميزبان شماست، گرمسار است، به هرحال به اين شهرستان استان سمنان خوش آمديد.
استان سمنان هشت شهرستان دارد كه به ترتيب مسير ورودي از تهران به مشهد مقدس، شامل گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان، مهديشهر، دامغان، شاهرود و ميامي است.
مسافران مطمئن باشند، اقامت در استان براي آنان خاطره انگيز خواهد بود، مردم اين ديار از گذشته هاي دور به مردمي اخلاق مدار معروف بوده اند و به طور قطع امنيت و آرامش و سفري خوشي را در استان سمنان تجربه خواهيد كرد.
**شهرستان گرمسار
فاصله گرمسار تا تهران 95 كيلومتر و تا مركز استان سمنان 110 كيلومتر است، شهرستان گرمسار 5182 كيلومتر مربع وسعت دارد و از شمال به شهرستان فيروزكوه و دماوند، از شرق به شهرستان سمنان، از غرب به شهرستان ورامين و استان قم و از جنوب به كوير ارتباط دارد. گرمسار در گذشته به خوار يا خوار ري مشهور بوده، از آثار تاريخي اين شهرستان مي‌توان به امامزادگان طاهر و مطهر (ع)كوشك، تپه غول آباد، تپه ملك آباد، قلعه استوناوند، كاروانسراي ايوانكي اشاره كرد .
مناطق نمونه گردشگري بنه كوه و بهورد از مناظر طبيعي اين شهرستان است.
كاروانسراي ايوانكي: نخستين جاذبه گردشگري واقع در مسير شما كاروانسراي شاه عباسي ايوانكي است. اين كاروانسرا در 2 كيلومتري جنوب شهر ايوانكي و سه كيلومتري جاده ترانزيت تهران - مشهد قرار دارد.
مسير دسترسي كاروانسرا آسفالته است. اگرچه اقامت در آن امكان پذير نيست اما ديدن اين بناي تاريخي خالي از لطف نيست. كاروانسراي ايوانكي يكي از كاروانسراهاي زيبا دوره صفوي در استان سمنان است، پلان آن چهار ايواني و داراي سر در بسيار زيبايي است.
امامزاده عاقزب ، امامزاده علي ابراهيم ، امامزاده علي اسماعيل، آب انبار ، معادن نمك (درمجاورت جاده گرمسار-قم) ، يخچال قديمي و در داخل شهر آسياب آبي از جاذبه هاي اطراف اين كاروانسرا و ايوانكي است.
قصر بهرام: چنانچه به ديدن كاروانسرا، آن هم كاروانسراهاي دوره صفوي علاقمند باشيد، استان سمنان يكي از بهترين گزينه‌هاي پيش روي شماست و از ابتداي مسير ورودي به سمنان مي‌توانيد از ديدن كاروانسراهاي تاريخي لذت ببريد.
در ادامه مسير گرمسار به آرادان، مي‌توانيد بازديد از كاروانسراي قصر بهرام را در برنامه سفر خود قرار دهيد. از ابتدا بگوييم كه ديدن كاروانسراي قصر بهرام نياز به صبر و حوصله زياد و البته كسب مجوز از اداره ميراث فرهنگي گرمسار دارد.
خبر خوب اينكه در مسير رسيدن به اين كاروانسرا، مي‌توانيد جاده تاريخي سنگفرش كه از نخستين جاده‌هاي دست ساز ايرانيان است را مشاهده كنيد.
جاده صفوي سنگ فرش تا 35 كيلومتر اوليه مسير دسترسي به قصر بهرام در اطراف شماست. قصر بهرام از مركز شهر گرمسار 65 كيلومتر فاصله دارد. راه دسترسي به اين كاروانسرا حدود 55 كيلومتر شوسه است. براي رسيدن به قصر بهرام پس از ورود به داخل شهر گرمسار، به سمت ميدان ميدان معلم برويد، پس از قرار گرفتن در بلوار عمار به طرف روستاي كوشك رفته و در انتهاي روستا بعد از مشاهده دكل مخابراتي روستا، راه دسترسي به طرف جاده سنگ فرش و قصر بهرام مشخص مي‌شود.
قصر بهرام در جنوب گرمسار و در دامنه‌هاي شمالي سياه كوه قرار دارد و مطمئن باشيد كه پس از ديدن اين كاروانسرا تمام سختي سفر، فراموش مي‌شود.
اولين چيزي كه نظر شما را به خود جلب مي‌كند، دقت و هنر ايرانيان است كه توانسته اند در دل كوير، مجموعه اي زيبا با اين عظمت و شكوه را بنا كنند.
قصر بهرام متشكل از سه بناي تاريخي مربوط به دوران صفويه شامل يك كاروانسرا، حرمسرا و قصري معروف به قصر بهرام است. مجموعه قصر بهرام به تازگي مرمت و براي اقامت تجهيز شده است تا در تمامي فصول سال قابل بازديد و اقامت براي علاقمندان و كوير دوستان در حجره‌ها و شاه نشين‌هاي اين قصر باشد. آسمان زيباي كوير و سكوت منطقه، اقامت خاطره انگيزي را در قصر بهرام براي شما به يادگار مي گذارد.
با توجه به اينكه قصر بهرام در جوار پارك ملي كوير قرار گرفته، چنانچه خواستيد از پارك ملي كوير بازديد كنيد، در جريان باشيد كه پيش از بازديد نياز به كسب مجوز داريد.
پس قبل از برنامه ريزي براي سفر به پارك ملي كوير، از اداره كل محيط زيست استان سمنان يا اداره پارك ملي كوير مجوز ورود به پارك ملي كوير را دريافت كنيد.
كاروانسراي زيبا و تاريخي قصر بهرام، حيات وحش و مناظر بكر طبيعي، كاروانسراي عين الرشيد در دو كيلومتري جنوب غرب كاروانسراي قصر بهرام، بناي حرمسرا حدود 500 متري جنوب شرق قصر بهرام، آبراه سنگي و سفال، حوض قيلوله در17 كيلومتري جنوب قصر بهرام و در ادامه مسير كاروانسراي عين الرشيد از جمله جاذبه‌هايي است كه با سفر به قصر بهرام مي‌توانيد از ديدنشان لذت ببريد.
همه روزه امكان بازديد از اين جاذبه گردشگري وجود دارد.قصر بهرام ، كاروانسراي عين الرشيد،بناي حرمسرا و تاسيسات آبي اين مجموعه در ميانه راه تاريخي اصفهان-ساري بين سالهاي 1025 تا 1028 هجري قمري در زمان شاه عباس صفوي ساخته شده اند.
گرمسار(موزه اقوام- آب انبار بزرگ، مجموعه كارخانه و انبار پنبه):
حال اگر به مركز شهر گرمسار رسيده ايد، با جاذبه‌هاي ديدني اين شهرستان آشنا شويد.يكي از اين جاذبه ها «موزه اقوام» است، ساختمان اين موزه متعلق به يكي از خانه‌هاي تاريخي گرمسار به نام خانه باقري است كه از خانه باغ‌هاي اواخر دوره قاجار و اوايل پهلوي شهر گرمسار محسوب مي‌شود. براي ديدن اين موزه و ساختمان زيباي آن پس از ورود به بلوار آيت الله كاشاني، وارد ضلع شمالي ميدان امام خميني گرمسار شويد. ساختمان باقري در سال 1389پس از مرمت، تغيير كاربري داده شد و با عنوان موزه اقوام بازگشايي شد. ساختمان موزه دو طبقه و داراي 8 تالار نمايش است. در سالن ورودي طبقه اول ابزار و اشيا روزمره زندگي اقوام گرمسار قرار گرفته است و در چهار اتاق و سرسراي زيباي طبقه دوم نحوه پوشش و مشاغل اقوام ساكن در شهرستان نشان داده شده است.
اين موزه در ايام نوروز ، همه روزه پذيراي بازديدكنندگان است. در ساير ماهها نيز ساعت بازديد در ماه هاي آذر، دي و بهمن ازهشت صبح الي سه بعد از ظهر و بقيه ماه هاي سال 30/8 صبح الي 30/12 و بعد از ظهر ها 16 الي 19 است. درهاي اين موزه، همه روزه به جز جمعه ها به روي علاقمندان گشوده است .
چنانچه به هنر صنايع دستي و آثار توليد شده دستي هنرمندان گرمساري علاقه داريد، مي توانيد به موزه علم و صنعت و بازارچه صنايع دستي گرمسار مراجعه كنيد. اين بازارچه در كارخانه تاريخي پنبه پاك كني(موزه علم و صنعت) گرمسار قرار دارد.
براي ديدن اين مجموعه زيبا، كافي است وارد ضلع شرقي ميدان معلم شهرستان گرمسار شويد. اين موزه در مركز شهر بين ميدان بسيج و ميدان معلم بلوار مطهري جنب اداره منابع طبيعي قرار دارد.
اين بنا در دوره پهلوي اول با وسعت 18 هزار متر مربع با عنوان كارخانه پنبه پاك كني احداث و در سال 1393 با عنوان موزه علم و صنعت بازگشايي شده است. يكي از سالن هاي اين مجموعه كه در گذشته به عنوان انبار پنبه كاربرد داشت، در سال 1394، مرمت و در قالب بازارچه صنايع دستي شهرستان گرمسار افتتاح شده است.
در حال حاضر تمامي صنايع دستي موجود در شهرستان گرمسار در اين فضا معرفي و ارائه مي‌شود. چنانچه قصد بازديد از يك بناي تاريخي و تجديد قوا در اين فضا را داشته باشيد، بازديد از «آب انبار بزرگ گرمسار» را به شما توصيه مي‌كنيم. اين آب انبار در مركز شهر گرمسار و در جنوب ميدان امام خميني، داخل بازار و مجاور مسجد جامع شهر بنا شده است.
اين آب انبار يكي از بزرگترين آب انبارهاي منطقه است كه در دوره قاجار ساخته شده و به تازگي پس از مرمت تبديل به كافي شاپ و سفرخانه سنتي شده است. در تمامي روزهاي هفته مي توانيد از اين بناي تاريخي بازديد و غذاي محلي گرمساري را ميل كنيد.
در استان سمنان بيش از 800 اثر تاريخي در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است .
بر اساس آمار منابع رسمي، حجم مسافران استان سمنان در ايام تعطيلات نوروز 95 در مقايسه با سال 94 بيش از 30 درصد افزايش داشته است.
7342/6036