۲ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 82008700
T T
۰ نفر

كشف 45 میكروب جدید توسط محقق ایرانی

۲ فروردین ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 82008700
كشف 45 میكروب جدید توسط محقق ایرانی

تهران - ایرنا - محقق جوان ایرانی در طرح تحقیقاتی خود موفق به كشف و معرفی بیش از 45 میكروب جدید از آبهای بسیار شور ایران شد كه نقش مهمی در پاكسازی محیط زیست از طریق حذف آلاینده های نفتی، صنایع نساجی و فلزات سمی از طبیعت ایفا می كند.

'محمدعلی آموزگار' درباره طرح تحقیقاتی خود به خبرنگار علمی ایرنا گفت: موضوع طرح من در رابطه با حیات میكروبی در محیط های بسیار شور و محیط های سخت است كه در جریان آن توانستیم بیش از 45 میكروب جدید را كه توانمندی های زیست فناوری فوق العاده ای دارند به دنیا معرفی كنیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: در كل دنیا حدود 12 هزار میكروب شناخته شده داریم و میكروارگانیسم هایی هستند كه تاكنون در دنیا شناخته نشده اند كه 45 میكروب اخیر ازجمله همین ناشناخته ها بودند.
آموزگار با بیان اینكه همه این میكروب های جدید در محیط های ایران شناسایی و جداسازی شده اند، اظهار داشت: دریاچه نمك آران و بیدگل واقع در كویر مركزی ایران، دریاچه ای پر شور و فصلی با ساختاری بكر و منحصر به فرد است و با توجه به اهمیت این اكوسیستم و با توجه به این اصل كه میكروارگانیسم ها بیش از نیمی از توده زیستی زنده كره زمین را به خود اختصاص می دهند تنوع زیستی پروكاریوتی دریاچه آران و بیدگل را در طرح تحقیقاتی خود مورد بررسی قرار دادیم.
وی كه به عنوان عضو هیات علمی همكار با مركز ملی ذخایر ژنتیك و زیستی ایران فعالیت می كند، توضیح داد: در روند انجام پژوهش با استفاده از روش های غیر وابسته به كشت تنوع زیستی، میكروارگانیسم های ساكن در منطقه (دریاچه نمك آران و بیدگل) را از طریق روش های متنوع بررسی كردیم تا درك درستی از اكولوژی منطقه به دست آوریم و اعضای غالب جامعه میكروبی منطقه برایمان مشخص شود.
آموزگار خاطرنشان كرد: به علت شرایط سخت حاكم بر منطقه، میكروارگانیسم ها نقش بسیار كلیدی و حساسی در تعادل اكوسیستم برعهده دارند و ما در طرح خود در راستای بررسی توانمندی میكروارگانیسم های بومی دریاچه آران و بیدگل قابلیت این سویه ها را در تولید طیفی از آنزیم های هیدرولازی مورد بررسی قرار دادیم.
وی ادامه داد: به همین منظور غربالگری آنزیمی برای آنزیم های آمیلاز، پروتئاز، لیپاز، پولوناز، زایلاناز، سلولاز، كیتیناز، اینولیناز و نوكلئاز بر روی سویه های خالص جداسازی شده انجام گرفت و به ترتیب 144، 64، 3، 8، 2، 38، 128، 17، 142 سویه مثبت برای هر آنزیم مشاهده شد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاكید كرد: این آنزیم ها دارای كاربردهای بسیار ارزشمند و متنوعی در عرصه بیوتكنولوژی بوده و جداسازی سویه های بومی دارای قابلیت تولید این آنزیم ها در راستای دستیابی به سویه های تولیدكننده و ژن های دارای قابلیت مهندسی دارای اهمیت است.
براساس نتایج به دست آمده در پژوهش این محقق ایرانی، تنوع پروكاریوتی در دریاچه نمك آران و بیدگل بیشتر از دریاچه های نمك مورد بررسی در دیگر نقاط جهان است و باكتری ها در این محیط پر شور گروهی فراوان، متنوع و از نظر متابولیكی فعال هستند.
آموزگار كه در طرح تحقیقاتی خود به كشف توانمندی های این میكروب های جدید دست زده است، توضیح داد: در این پروژه توانستیم با تعریف ژن های جدید این میكروب ها از آنها در صنایع مختلف استفاده كنیم و اهمیت و نقش آنها در پاكسازی محیط زیست را به اثبات برسانیم.
وی تصریح كرد: بعضی از میكروب های كشف شده، نفت خوار هستند و لكه های نفتی را از بین می برند، برخی آلاینده های رنگی ناشی از صنایع نساجی را برطرف می كنند و بعضی هم فلزات سنگین را از طبیعت حذف می كنند و در مجموع، اهمیت زیادی در پاكسازی محیط زیست و صنایع دارویی و غذایی دارند.
این محقق جوان، تمام میكروارگانیسم های جدید كشف شده را در بانك ژن جهانی و همچنین مركز ملی ذخایر ژنتیك و زیستی كشور را به اسم ایران به ثبت رسانده است.
این میكروب های مفید، طرفدارانی در صنایع مختلف پیدا كرده اند به طوریكه برخی افراد برای دریافت این میكروارگانیسم ها و استفاده از آنها در فرآیندهای صنعتی به مركز ملی ذخایر ژنتیك و زیستی ایران مراجعه كرده اند.
طرح دكتر 'محمدعلی آموزگار' با عنوان ' مطالعه منابع زیستی میكروارگانیسم های هالوفیل ایران' كه با همكاری تعدادی از همكاران وی تهیه شده است، در بیست و نهمین جشنواره بین المللی خوارزمی (17 اسفندماه 1394) به عنوان رتبه دوم پژوهش های بنیادی شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفت.
علمی**1055**1440
۰ نفر